י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חילול שבת בכל פתיחה של ברז המים?

הצע"ח חדשה: התקנת מנגנון שבת למים - גם ללא הסכמת השכנים

משאבות המים החשמליות, בעיקר בבניינים רבי קומות, מונעות מדיירים שומרי תורה ומצוות להשתמש בברז המים בבתיהם בשבת, שכן פתיחת הברז גורמת להפעלת המשאבה החשמלית • הצעת חוק חדשה של ח"כ יעקב אשר, שתידון בראשון הקרוב בוועדת השרים לחקיקה, מבקשת לקבוע שכל דייר יוכל להתקין מנגנון שבת גם לא הסכמת כלל הדיירים בכתב

הצע"ח חדשה: התקנת מנגנון שבת למים - גם ללא הסכמת השכנים
ברז מים צילום: pixsabay

בבנייני מגורים רבים, בעיקר אלו עם רבי קומות, מתקינים כיום משאבות מים חשמליות שמטרתן לאפשר לחץ מים גבוה גם לשכנים המתגוררים בקומות העליונות. משאבה זו, המסייעת בימות החול לדיירים, מונעת מהם שימוש בברז המים בבתיהם בשבת קודש, שכן בעת פתיחת ברז המים מופעלת המשאבה החשמלית ובכך נגרם חילול שבת.
 
לגבי מעליות ותאורה בשבת, החוק מאפשר לכל דייר להסדיר מנגנון שבת מבלי שיידרש להסכמה בכתב מכלל השכנים, אולם בכל הנוגע לברזי המים המבוססים על משאבות חשמליות, לא הוסדר הדבר בחוק, מה שגורם לכך שדיירים שומרי שבת מוצאים עצמם נדרשים לפרוצדורה ארוכה ומסובכת, כל זאת רק בכדי לאפשר לעצמם שימוש פשוט בברז ללא חשש חילול שבת.
 
הצעת חוק חדשה שהגיש חבר הכנסת יעקב אשר ואשר תעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב, מבקשת להביא לתיקון החוק כך שיכלול הגדרות גם לגבי ברזי מים שכאלו, ולאפשר לכל דייר שומר תורה ומצוות להתקין מנגנון שבת במשאבה מבלי שיידרש להסכמה בכתב מהשכנים.
 
על פי הצעת החוק, ייקבע הסדר שבת למשאבות המים בבנייני מגורים, בדומה להסדר הקיים בחוק לגבי מעליות שבת ומנגנוני תאורה, המאפשר התקנת משאבות מסוג זה על חשבונו של דייר הרוצה בכך, בלא צורך בהסכמת בעלי הדירות האחרים, כשהמבקש להתקין את המנגנון עושה זאת על חשבונו מבלי שהדיירים האחרים ייפגעו.
 
התנאים שנקבעו בחוק כוללים תנאים שמטרתם להגן על זכויות יתר הדיירים בבניין כגון: שהדייר המתקין יישא בהוצאות החזקתו של המנגנון והפעלתו, חובת מסירה הודעה מוקדמת בכתב לדיירים, התחייבות מצד בעל הדירה להשיב את המצב לקדמותו ולשאת בהוצאות הכרוכות בכך אם לא יהיה עוד צורך במנגנון וכמובן שהתקנת המנגנון או הפעלתו לא יגרמו למטרד או פגיעה ליתר הדיירים.

מים שכנים הצעת חוק יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד