כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

סאטמר: בי"ד התכנס והחליט להחזיר את הבחורים

לאחר שתלמידים סולקו מישיבת סאטמר בויליאמסבורג החליטו ראשי החצר להקים בי"ד מיוחד שיכריע בגורלם • בית הדין התכנס והחליט שעל הישיבה לקלוט אותם שוב בתנאים מיוחדים

האדמו"ר מסאטמר. צילום: ארכיון
האדמו"ר מסאטמר. צילום: ארכיון

סוף טוב לסאגת לתלמידי הישיבה הגדולה של סאטמר, שהורחקו ממנה לאחר שחרגו ממנהלי הישיבה. בית דין מיוחד שהוקם לצורך הכרעה בנידון, קבע כי על הנהלת הישיבה להחזירם.

הנה מעט רקע לפרשיה שמטלטלת את המשפחות והנהלת הישיבה בויליאמסבורג: בטרם התפצלו הישיבות של סאטמר תחת הנהגת האדמו"רים, היו הישיבות הללו קהילתיות. דהיינו, הקהילה חשה חובה להחזיק תחת כנפיה את כל התלמידים של החסידות, גם אם היו מביניהם, אי אלו שלא הצליחו להתאקלם, או שלא עמדו בדרישות הישיבות.

כל האמור, היה בתוקף, כל עוד האדמו"ר בעל ה'ברך משה' מסאטמר זצ"ל, הנהיג את עדת החסידים.

עם הסתלקותו, כאשר בניו האדמו"רים החלו להנהיג כל אחד את קהילתו, החלו בהנהלת הישיבות, כל אחת לעצמה, בעריכת סלקציות. בחור שלא הלך בתלם, מצא עצמו בחוץ, או שלא התקבל כלל. כך נוצר מצב , שתלמידים רבים נאלצו ללכת ללמוד בישיבות אחרות, או במקרה הפחות טוב, מצאו עצמם משוטטים ברחובות.

לקראת ראשית הזמן הנוכחי, אייר תשע"ג, מצאו עצמם כעשרים תלמידים מורחקים משורות ישיבת סאטמר בויליאמסבורג, בעקבות חריגה מהוראות הישיבה. כך למשל, בחורים שנמצא ברשותם מכשיר סלולארי או שמשקפיהם החדשים הוגדרו כאופנתיים מדאי, קיבלו 'צו גירוש'.

החל מהיום שבהם יצאו תלמידי הישיבה ל'קאנטרי', כדרכם בכל שנה בתקופת החופש, נוצר כעת השבר הגדול. מי שמבחין בתלמיד המשוטט בבית הכנסת בעיר, קולט על אתר, כי התלמיד איננו שוהה במסגרת ישיבתית, שכן כל בחור סטנדרטי, אמור לשהות כעת עם הישיבה באחת ממחנות הקיץ בהרי הקטסקיל.

ההורים, לא יכלו לשאת את החרפה. הם ניסו לבוא בדברים עם ההנהלה כבר מאז חודש אייר, אך נתקלה בחומה בצורה של התנגדות. החטא ועונשו היה כבד מדאי עבורם. הפתרון שהוצע להורים, בדמות ישיבות קטנות יותר בכמותן, לא התקבלו על לב ההורים ולו מהסיבה הפשוטה, כי הללו מתוייגות כמסגרות לתלמידים חלשים. "אין הגיון", טענו ההורים בלהט, "שבנינו, שהתברכו בכשרונות מעולים, יזדקקו ללמוד בישיבות שאיכותן פחותה, רק מפני עוון קל שכזה. אין ספק, שאינו דומה לימוד בצל מאות בחורים כשרוניים ללימוד במסגרת חלשה, שתוצאותיו ידועות מראש ואינם מקנות סיכוי להתעלות משמעותית, ביחס לישיבה הגדולה- תרתי משמע.".

מכיוון שהמשא והמתן בין ההורים והנהלת הישיבה הגדולה, הגיע למבוי סתום, הוחלט להקים בית דין מיוחד שיפסוק ויכריע.

שלושה דיינים מרכיבים את בית הדין הזה. מדובר ברבנים הגאונים, רבי שלום גליק דומ"ץ קהילת טהאש, רבי דוד סופר דומ"ץ קהילת וויעהן, ורבי שמעון יואל ויינברגר דומ"ץ קהילת סקולען וחתנו של האדמו"ר מסקולען.

שלוש ישיבות התקיימו בבית הדין. השתתפו בהם נציגי ההורים ונציגי הישיבות. כל צד, העלה את נימוקיו וטענותיו, כדרכו של דין תורה.

הישיבה האחרונה והמכריעה, התקיימה אתמול, יום שלישי. בסיומה החליטו הדיינים כי טובת התלמידים עומדת מעל שיקוליה של הנהלת הישיבה.

"לא מדובר בבחורים שמעשיהם מקולקלים והם מהווים אסון לסביבה. בסך הכל מדובר בתלמידים טובים, שחטאם לא מצדיק הרחקה לצמיתות ונגרם להם עוול ונזק רוחני בהרחקתם. אי לכך, על הישיבה להחזירם לאלתר לשורותיה, ללא כל דיחוי".
סאטמר ישיבות אדמו''ר חסידות ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד