ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
מעצר מהיר

שוד הכספות הגדול: איראן טוענת כי עצרה 13 חשודים

משטרת איראן הציגה ביום שישי כסף וזהב, שכביכול נשדדו מהכספות בבנק בטהראן לאחר שהודיעה על מעצרם של 13 אנשים המעורבים לכאורה בשוד בנק גדול לאחרונה בטהרן, הם גנבו גם את שרת האבטחה הראשי עם כל ההקלטות של מצלמות האבטחה בפנים

שוד הכספות הגדול: איראן טוענת כי עצרה 13 חשודים
אילוסטרציה צילום: pexels

התגובה המהירה והמפתיעה של משטרת טהרן עדיין מותירה שאלות רבות ללא מענה בנוגע לשוד הכספות בשבוע שעבר בסניף מרכזי של בנק מלי (הבנק הלאומי) ליד אוניברסיטת טהראן ובמרחק של קילומטר אחד מהמטה והמעון של המנהיג העליון עלי חמינאי במרכז טהרן.

גורמים רשמיים הציגו תמונה של תשעה אנשים במדי כלא עומדים מול חומת הכלא, כשפניהם מוסתרים, בעוד שגורמים במשטרה טענו שחלק מהם נהרגו במהלך קרב יריות ונפצעו, אך בתמונה אין אינדיקציה של עצורים פצועים. עוד נמסר כי שלושה מתוך 13 האנשים נמלטו לטורקיה, אך נעצרו על ידי האינטרפול והם הוחזרו לאיראן, אך עד כה אין דיווחים על כך בתקשורת הטורקית.

השודדים שדדו 250 כספות כשהם מנצלים סוף שבוע ארוך באיראן לפני יותר משבוע אז הכל במדינה היה סגור, הם נכנסו לכספת המאחסנת את הכספות הקטנות בלילה והשלימו את השוד ביום שישי לפני כשבוע, המקרה לא התגלה עד יום שני לאחר מכן, כאשר הבנק נפתח.

סוכנות הידיעות 'תסנים' המזוהה עם משמרות המהפכה פרסמה סרטון שבו נראה שולחן גדול מכוסה במאות שקיות ניילון המכילות מטבע חוץ, זהב ומסמכים, ואמרה שהרשויות הניחו את השלל הגנוב לזיהוי בעלי הכספות.

לא ברור כיצד גורמים רשמיים הפרידו את הכסף והזהב ששוחזר בשקיות נפרדות, כאשר הם אמרו קודם לכן שלבנק אין מושג מה הלקוחות שומרים בקופסאות שלהם, מה שקורה תמיד בכל הבנקים. איראנים רבים נותרו סקפטיים לגבי הדיווח והתיעוד, תיאוריות קונספירציה פורסמו במהירות, שיריבי איראן הם אלו שביצעו מה שנתפס כמבצע קשה ביותר.

שנית, החשדות נפלו על כאלה שפרצו לכאורה לבנק לא כדי לגנוב כסף אלא כדי להשיג מסמכים רגישים מבחינה פוליטית, שאולי פוליטיקאים בהווה או לשעבר החביאו כקלף מיקוח. תיאוריה אחת שהסתובבה ברשתות החברתיות הצביעה על מסמכים שאולי נשמרו על ידי הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, שאיים בעבר שוב ושוב לחשוף סודות על פוליטיקאים ופקידים. "שאני אספר?" הוא פזמון ידוע של אחמדינג'אד בעשור האחרון.

המשטרה לא מסרה כיצד הצליחה לתפוס את הפורצים תוך 48 שעות, כפי שטענו ביום שישי. גם זהותם לא נמסרה. כמו כן, אין עדיין פרטים כיצד הצליחו הפורצים לפרוץ מחסומי אבטחה מרובים בבנק, שם לפי דיווחים קודמים הם גנבו גם את שרת האבטחה הראשי עם כל הקלטות של מצלמות האבטחה.

כשנשאל על ידי עיתונאים אם עובדי בנק עשויים להיות מעורבים, מפקד המשטרה של טהראן דחה את הרעיון אך האשים את הבנק בכך שלא התקין אמצעי אבטחה נאותים. הוא הוסיף כי חודש קודם לכן, חוקרי המשטרה שסקרו את האבטחה בסניף הזהירו את ההנהלה מפני אמצעים לא מספקים.

גורמים רשמיים אמרו כי מתנהלת חקירה, כאשר מספר עובדי בנק נחשדים כמי ששיתפו פעולה על השודדים, שלושה עובדי בנק נמצאים במעצר. בנק מלי פרסם בשבוע שעבר הצהרה בה הכחיש דיווחים ברשתות החברתיות לפיהן 1,000 ארגזים נפרצו, ואמר כי גנבים נכנסו לסניף וניגשו ל-168 כספות. דיווחים קודמים אמרו שהמספר היה 200 עד 250 כספים.

הבנק נמצא במרחק של כקילומטר מהמטה וממעונו של המנהיג העליון עלי חמינאי. איראן הייתה בחופשה של ארבעה ימים מיום חמישי עד ראשון לציון יום השנה למותו של האייתוללה רוחאללה חומייני, מייסד הרפובליקה האסלאמית. ככל הנראה, השודדים קיבלו גישה במהלך החג, ולא ברור כמה זמן שהו בפנים. הם הצליחו לפתוח ארבע דלתות אטומות, הרסו מצלמות אבטחה, ולקחו את הכוננים הקשיחים, כמעט ולא השאירו זכר. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

איראן טהרן שוד כספת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד