י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
התנאים של בן סלמאן

הנורמליזציה עם סעודיה בדרך? אלו החסמים

האם הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה בדרך? מה הם המחסומים שבולמים את המהלך? האם השינוי בדרך? | דעה מעניינת שמסבירה את הלך הרוח במדינה המוסלמית המתונה כלפי נרמול יחסים עם ישראל

הנורמליזציה עם סעודיה בדרך? אלו החסמים
מוחמד בן סלמאן צילום: משרד החוץ הסעודי
בשבועות האחרונים, גבר באופן משמעותי השיח התקשורתי סביב סוגיית יחסיהן של סעודיה וישראל. לא מעט דיווחים על מפגשים ביטחוניים וכלכליים משותפים, אג׳נדות לשיתופי פעולה באזור הים האדום, נגד איראן ועוד. הדיווחים הרבים שלרובם ככמעט כולם הצטרפה (איך לא) המילה "נורמליזציה" לא סייעו לעשות סדר "בבלאגן" והותירו הרבה סימני שאלה.

באופן מסורתי, סעודיה התנתה את נרמול היחסים עם מדינת ישראל בפתרון שתי המדינות לשני העמים (קווי 67׳), על בסיס יוזמת השלום הערבית. עם זאת, בשנים האחרונות, בעיקר לאור ההתפתחויות האזוריות, ומאז עלייתו של יורש העצר מחמד בן סלמאן - החלו המדינות להתקרב זו לזו, לפתח ולהרחיב קשרים ביטחוניים וכלכליים חשאיים.

עכשיו נשאלת השאלה, מדוע היחסים, שסוד גדול הם כבר לא - לא הופכים פומביים? סעודיה, הרואה בעצמה כמנהיגה וכמובילת העולם המוסלמי אינה יכולה (לפחות לא עדיין) לתת יד ל"זריקת" הסוגייה הפלסטינית ל"פח הזבל של ההיסטוריה".

כיצד תיתפס בעיני הציבור הערבי והמוסלמי, שומרת שני המקומות הקדושים לאסלאם - אם תבחר ב"אויב היהודי/ציוני" על פני העם הפלסטיני, "בשר מבשרה". יהיו מורכבים היחסים של סעודיה עם הרשות ככל שיהיו, וגם השנאה הגוברת לחמאס - לא ישנו דבר.

הפגיעה התדמיתית שנורמליזציה סעודית עם ישראל טרם התקדמות משמעותית בסוגייה הפלסטינית היא אדירה וכמעט בלתי ניתנת להסברה. עשרות שנים של טיפוח המעמד והכבוד הסעודי ייעלמו כלא היו, גם אם לא כולם יחשבו כך. מאחת המדינות החשובות באסלאם ובעולם הערבי לה היסטוריה מפוארת ל"בוגדת".

הסעודים לא יסתכנו לירות לעצמם ברגליים, ללא התקדמות משמעותית בסוגייה הפלסטינית, או ללא קבלת ערבויות והבטחות משמעותיות מהשותף האמריקני (סגנון הכרה במב"ס, F-35). יחד עם זאת, העמקת היחסים בין המדינות, קידום צעדים בוני אמון והפרסומים השונים הביאו במידה מסוימת לשינוי (יש שיאמרו מוגבל) בדעת הקהל בעולם הערבי והמוסלמי, באופן שאינו גורם למבוכה של ממש לסעודיה, בעיקר בגלל מרחב התמרון וההכחשה שהוא מעניק לה.

דבר חשוב נוסף. כל עוד המלך סלמאן הוא הריבון הרשמי בממלכה, כמעט בלתי סביר שהנורמליזציה תתרחש, שוב, בהיעדר רווחים פוליטיים ו/או ביטחוניים מצד ארה״ב או לחלופין התקדמות במו״מ עם הפלסטינים. המלך סלמאן נמנה עם המחנה השמרני בממלכה שדוגל בעמדה לפיה הנורמליזציה לא תתרחש טרם הפתרון המדיני - שתי המדינות.

גם איראן, באופן המעלה חיוך על הפנים היא גם מניע להתקרבות בין ישראל וסעודיה ומנגד, גורם חשוב להצנעתם, שמירתם כחשאיים ובלימתם. סעודיה אינה מעוניינת "לחטוף" מאיראן ושלוחיה רק בגלל ישראל.

השיחות שמנהלות סעודיה ואיראן על אדמת עיראק עשויות להוביל ביום מן הימים לחזרה ליחסים דיפלומטיים ביניהן - כאלו שיהוו חומר למחשבה נוסף בעבור הסעודים בשאלת עתיד היחסים עם ישראל.

לסיום, אנו מוכרחים לשאול את עצמנו האם "הנורמליזציה" משרתת את האינטרס הישראלי באופן משמעותי יותר מכפי שהיא כיום? או שמא היא משרתת את האינטרס של הפוליטיקאי הישראלי? נכון להיום, לסעודיה יש יותר מה "להפסיד" מלהרוויח בפרסום היחסים וחבל לפגוע בקצב התקדמות היחסים ולגרום לה למבוכה.

סעודה מוחמד בן סלמאן נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד