י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"פיזרנו עליהם עפר של ארץ ישראל"

מצמרר ומרגש: לאחר 80 שנה, לוויה ל-800 יהודים שנרצחו בשואה

מעל 80 שנה לאחר שמקום קבורתם לא נודע, הובאו לקבורה עצמותיהם של 800 גברים יהודים וילד אחד, שנרצחו בבור ההריגה ע"י הנאצים | אחת המשתתפות: "אחרי הכנסת העצמות פיזרנו עליהם מעט עפר שנלקח ממקומות הקדושים בארץ ישראל שהבאנו איתנו - המקומות שאליהם הם חלמו להגיע – ולא זכו"

מצמרר ומרגש: לאחר 80 שנה, לוויה ל-800 יהודים שנרצחו בשואה
קבר האחים צילום: באדיבות איתמר אייכנר, ynet

עצמותיהם של 800 גברים יהודים וילד אחד, שנרצחו בבור ההריגה ע"י הנאצים הובאו לקבורה בבלארוס אחר 80 שנה לאחר שמקום קבורתם לא נודע כך דיווח איתמר אייכנר ב'ynet'.

בהלוויה המרגשת השתתפו בני משפחות שהגיעו מישראל. ההלוויה נערכה כחצי שנה לאחר שנמצאו העצמות, וזאת עקב החלטה של השלטונות בבלארוס לערוך חקירה, שבעקבותיה אשרו שאכן מדובר בנרצחים שנורו בידי הנאצים.

בקיץ 1941 פלשו הנאצים לשטחי ברית המועצות, והעיירה לוניניץ – שנמצאת כיום בשטח בלארוס – נכבשה בשבועות הראשונים. שישה שבועות אחרי כיבוש המקום, ריכזו הגרמנים את הגברים וביקשו מהם שיביאו איתם כלי חפירה. הגרמנים הוליכו אותם למקום סמוך למסילת הרכבת המובילה לעיירה, והגברים נרצחו בבור הסמוך לפסי הרכבת.

למעשה, לאחר השואה מקום הרצח של הגברים נשאר בגדר תעלומה למשך למעלה מ-80 שנה.

יוצאי העיירה, המשיכו כל השנים לחפש את המקום, כשהם מסתייעים בעיתונאית היסטוריונית בלארוסית.

 על סמך עדויות שאספה העיתונאית ובסיוע הפרקליטות הבלארוסית, התגלה בסתיו 2021 קבר האחים במקום שבו חיפשו אחריו כל השנים, אך מהצד השני של פסי הרכבת.

בתום חקירה של השלטונות הבלארוסים הן הודיעו כי יהיה ניתן לקבור את הנרצחים (בהתראה של שבוע) בשטח שהוקצה לכך - בתוך שטח בית העלמין הנוצרי שבעיירה. טקס הקבורה נערך לאחרונה, ואליו הגיעו במיוחד מהארץ קרובי משפחה של יהודים שנספו בעיירה.

אחת המשתתפות בהלוויה המרגשת חנה עמור – שסבה, שלמה אחיטוב, איבד בעיירה את הוריו, אחיו, אחיותיו, אחייניו ובני משפחה נוספים סיפרה כי "אחרי הכנסת העצמות, הארונות נסגרו ופיזרנו עליהם מעט מאדמת ארץ ישראל שהבאנו איתנו – אדמה מצפון הארץ, מפרדס, מעיר דוד ומהר הבית, המקומות שאליהם הם חלמו להגיע – ולא זכו. הייתה לנו זכות לתת קבר לנרצחי העיירה, מה שמיליוני יהודים לא זכו לו, והייתה הרגשה של זכות גדולה לתת כבוד לנפטרים, ובכך להגיד שאנחנו מכבדים את חייהם". 

 

שואה נאצים בלארוס קבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד