כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

הרב עובדיה יוסף השני • פרופיל מיוחד

לאחר בחירת הרב יצחק יוסף לכהונת הראשון לציון, הוא יחדל מלשמש כראש ישיבת 'חזון עובדיה' • מי שימלא את מקומו יהיה בנו הרב עובדיה יוסף - אברך חניך ישיבות אשכנזיות • 'בחדרי חרדים' משרטט פרופיל על דמותו, קשריו עם סבו והמתח שבין אביו לחמיו - הגר"ש עמאר • נסיך נולד

הרב עובדיה עם סבו הגר"ע. צילום: יהודה דביר
הרב עובדיה עם סבו הגר"ע. צילום: יהודה דביר



עם בחירתו של הגאון רבי יצחק יוסף, ראש ישיבת 'חזון עובדיה', לכהן כראשון לציון, ימלא את מקומו בנו - הרב עובדיה יוסף, הקרוי על שם הסבא, נשיא מועצת חכמי התורה.

זה הרגע לשרטט פרופיל לדמותו של הנכד בן ה-37, שיעמוד מעתה בראש הישיבה הממוקמת בשכונת רוממה בירושלים.

הרב עובדיה יוסף נולד בירושלים בכ"ז אב תשל"ו, לאביו הרב יצחק ולאמו רות, לבית משפחת עטיה, העובדת בביטוח הלאומי בירושלים. האם היא בתו של הגאון הצדיק רבי רחמים עטיה, מראשי ישיבת המקובלים 'נהר שלום'.

בימי בחרותו התחנך ולמד בישיבה לצעירים 'קול תורה'. משם המשיך לישיבת חברון-גבעת מרדכי, שם שקד על תלמודו והיה חביב על ראשי הישיבה ורבניה, ובראשם ראש הישיבה הגאון רבי דוד כהן, בו הוא רואה את רבו המובהק.

לאחר נישואיו עם רעייתו יהודית רחל - בתו של הראשון לציון הגאון רבי שלמה משה עמאר, עבר ללמוד תקופה קצרה בכולל 'מאור ישראל' של דודו, הרב משה יוסף.

בשמחת ה'שבע ברכות' שלו, קרא לו הסב הגר"ע ולחש לו סוד, ואחר עזב בחיוך את אולם השמחות.

משתתפי השמחה, בהם רבנים מכובדים, ביקשו מחתן השמחה שיחשוף בפניהם את דברי סבו. הנכד סיפר כי זקנו אמר לו כי עם תום ימי השבע ברכות, ילך ללמוד בישיבת 'חזון עובדיה', 'ואני' הוסיף הנכד, 'אמרתי לו כי כל ימי הורגלתי בלימוד הישיבתי, וכיצד בחור שלמד בישיבת חברון יכול לעבור לכולל של לימוד הלכה. אבל זקני היה נחרץ ואמר לי, דווקא בשביל כך, למדת סגנון ישיבתי, יש לך קו מחשבה מעמיק, אם עכשיו תלמד הלכה תצליח יותר'".

הנכד שמע לעצתו של הסב, וכעבור כמה שנים סגר את המעגל והגיש להגר"ע את ספרו הראשון בבירורי הלכה, דבר שגרם לו התרגשות רבה. הגר"ע הזכיר לו את השיחה בשבע ברכות, ואמר:"אתה רואה, שמעת בקולי - והצלחת מאוד".

לאחר מכן המשיך ללימודים בכולל בשכונת רמות ולכולל 'חושן משפט להוראה' של אב"ד 'נתיבות חיים' של הגאון רבי יוסף פליישמן, בנשיאות הגאון רבי נפתלי נוסבוים. הוא הוסמך על ידו לדיינות לפני שלוש שנים.

הרב עובדיה בחתונתו. צילום: צילום: הרב עובדיה בחתונתו. צילום:
הרב עובדיה בחתונתו. צילום:


כך קמה 'חזון עובדיה'

לפני למעלה מעשור, מונה על-ידי אביו לכהן כר"מ בישיבת 'חזון עובדיה'.

ישיבת 'חזון עובדיה' נוסדה בשנת תשנ"ב, בעקבות קרע שהחל באותה השנה בין הציבור הליטאי והספרדי, כאשר הגר"ע יוסף הורה לנציגי ש"ס להצטרף לממשלת רבין שקידמה את הסכמי אוסלו.

מוסדות ליטאים סירבו לקבל בחורים ספרדים ובעקבות כך, הורה הגר"ע יוסף לבנו לפתוח ישיבה המיועדת לבחורים ספרדים, שנדחו מהישיבות האשכנזיות.

הגר"י פרץ את המחסום, ומאז שהוקמה ישיבת 'חזון עובדיה' – נפתחו עוד ישיבות המושתתות על אדני חכמי ורבני יהדות ספרד.

בשני העשורים בהם קיימת הישיבה, דאג ראש הישיבה להחדיר בתלמידיו 'גאוות יחידה' ספרדית, אף שבנו עצמו למד בישיבות אשכנזיות בלבד. בוגרי הישיבה מכהנים כר"מים וראשי ישיבות בישיבות בכל רחבי הארץ. תלמידי הישיבה מכנים את הרב יצחק בתואר 'הגרי"צ'.

הרב עובדיה מוסר שיעורים מידי שבוע לבני ה'קיבוץ'. וכך, הוא נוהג ללמוד בכולל עד השעה 12:00 בצהריים, ומשמש כמעין 'משיב'. לאחר מכן הוא ממשיך ל'חזון עובדיה' לשיעוריו. אחרי הצהרים הוא חוזר לכולל. גם בישיבה וגם בכולל הוא מתנזר מלבוש פראק.

תלמידי ישיבת 'חזון עובדיה' מספרים ל'בחדרי חרדים': "שיעוריו נאמרים במתיקות ובעמקות. השיעורים הנמסרים שלוש פעמים בשבוע. למי שרוצה להבינם כמו שצריך יצטרך לחזור עליהם מספר ימים". בשיעוריו הינו מצליח לשלב למדנות עם שיטת סבו הגר"ע ובקי בלמדנות הישיבתית על נשים נזיקין. לאחרונה נצרד קולו ולמרות זאת, מסר את שיעוריו כרגיל.

ספר בגיל 25

בעבר שיבחו סבו בשיעורו במוצאי שבת. וציין את גדלותו בתורה, ומידי שבוע מגיע לסבו לדבר עמו בלימוד.

בגיל 25 חיבר את סידרת הספרים 'דברי יוסף' על הלכות מקוואות ולפני שנתיים את הספרים 'עין המשפט' על ענייני חושן משפט. זכה להסכמה לספריו מהגר"ש וואזנר בעל ה'שבט הלוי'. ספרים נוספים על הלכות שבת מוכנים להוצאה לאור בכתב יד ועדיין לא הובאו לדפוס.

בכל ימי בין הזמנים הינו יוצא לארה"ב בשליחות סבו, שם הינו מוסר שיעורים בקהילות ישראל. כך גם כעת הינו שוהה בארה"ב.

בנושא הפוליטי אינו מעורב ואינו נוהג לשוחח עם אביו וחמיו בנושאים הללו. הוא ונהג להזכיר את סבו ואביו בשיעורים, וכן מזכיר את חמיו הגרש"מ עמאר מספריו שו"ת 'שמע שלמה'.

עם זאת הקרע שהתחולל במהלך הבחירות האחרונות בין הגר"ע יוסף לגר"ש עמאר שהריץ את המועמד הגר"צ בוארון, גרם למתח מסויים בתוך המשפחה.

מידי פעם הוא מפרסם מאמרים בביטאון 'המשפט' היוצא-לאור פעם בחודש, בו כותבים טובי האברכים, בפיקוח הגר"ע.

לבני הזוג ארבעה ילדים, והם מתגוררים בשכונת רמות בירושלים.
חזון עובדיה הרב יצחק יוסף הרב עובדיה יוסף ישיבה ממשחך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד