כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"שיח הצעקות נגמר אנחנו מתחילים שיח הידברות"

הוועדה לשיוויון בנטל הדנה בחוק הגיוס התכנסה הבוקר • ח"כ מאיר פרוש: "הדיון - הצגה" • יו"ר הוועדה: "עלינו להיות חכמים ולשלב החרדים בהדרגתיות בעבודה ובצבא"

השר פרי וח"כ איילת שקד בוועדה
השר פרי וח"כ איילת שקד בוועדה



הוועדה לשיוויון בנטל של הכנסת, הדנה בחוק לקראת הגשתו לקריאה שניה ושלישית במליאה, התכנסה הבוקר.

בראש הוועדה עומדת יו"ד הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, וחברים בה בין היתר הח"כים אריאל אטיאס ומאיר פרוש. פרוש נעדר מהישיבה. אטיאס נטש כעבור זמן קצר. לדברי מקורביו של פרוש, משנוכח שהדיון הראשון ייערך באולם נגב, הבין שמדובר ב"דיון הצגה" יותר מאשר דיון תכליתי, ולכן "אין לנו עניין להיות חלק מההצגה".

בנאום הפתיחה של יו"ר הוועדה לשוויון בנטל, אמרה ח"כ איילת שקד: "הנושא שנעסוק בו נוגע בנימי נפשם של ציבורים רבים במדינת ישראל, וישנה אחריות גדולה על כתפי הוועדה.

"הריבונות במדינת ישראל מורכבת בעיניי מנטל התורה, נטל העבודה ונטל ההגנה. יש כאלו הנושאים בנטל התורה כבר שנים רבות ושיקמו את עולם התורה, שעלה בכבשני הנאצים. מה שמחזיק את העם היהודי כבר מעלל 3000 שנה זו התורה וצריך לתת את ההערכה לאלו העוסקים בלימודה.

"שוויון הוא ערך חשוב, אך בחיים עצמם לא כל בני האדם שווים. אין שירותו של טייס כשירותו של טבח בצבא. כולם עושים עבודה חשובה, אבל לא הכל שוויוני. אל לנו לחתור לשוויון מוחלט, שהוא רעיון אוטופי. עלינו להיות חכמים ולשלב את החרדים בהדרגתיות במעגל העבודה והצבא, ולמצוא את הפתרונות אשר יאפשרו להם לשמור על אורח חייהם תוך כדי נשיאה בהגנה על המדינה והעם ובתורה.

"כשבני ישראל עמדו לכבוש את הארץ, שבטי גד וראובן באו למשה ואמרו לו שהם לא מעוניינים להשתתף במלחמה על כיבוש הארץ, אלא לשבת בעבר הירדן המזרחי ולעבד את אדמתם. 'אנחנו לא מעוניינים בשום דבר מכם', אמרו למשה. משה בתמורה אמר בהתפלאות: 'אחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה?'. לא יהיה דבר כזה. לאחר מכן משה משתמש באחד הביטויים הקשים ביותר בתנך כלפי אותם שבטים ואומר להם: 'תרבות אנשים חטאים' - אתם, חבריי, מתנהגים כמו הוריכם שפחדו להיכנס ולכבוש את הארץ. השבטים הבינו והתעשתו. לא רק זאת, הם התנדבו למלחמה ככח החלוץ.

"זו צריכה להיות הדוגמא שלנו בעבודה בוועדה זו. אני מקווה שכולנו יחד נשב ונמצא פתרון שנכון על בסיס העבודה המצוינת שעשתה ועדת פרי. שנקשיב ונדע לעבוד אחד עם השני.

"שיח הצעקות נגמר אנחנו מתחילים שיח הידברות, שמטרתו להביא לשילוב של החרדים במעגל העבודה והצבא, ותוך כדי כך לשמור על אופיים ועולמם - עולם התורה".

התנועה לאיכות השלטון נגד חוק הגיוס

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון, הגישה היום את עמדותיה לחברי הוועדה לדיון בהצעת חוק השוויון בנטל.

עמדת התנועה היא, כי כלל אחד צריך לחול על כלל אזרחי ישראל, ככל שיש צורך לעגן הוראות שיאפשרו גמישות לצורך התחשבות עם ציבור מסוים, הרי שעליהן לחול ועל הציבור בכללותו, תוך שמירה על קיום העקרונות החוקתיים הנוהגים והלימת ערכי מדינת ישראל, אותם כשל ההסדר הקודם (חוק טל) למלא.

התנועה עומדת על כך שאין ליצור כל הפליה בחוק בין ציבוריים שונים בכל הקשור בחובת השירות ובהפקעת זכויות היסוד שלהם למען ההגנה על ביטחון המדינה.

על כן, המתווה החדש, כפי שעולה מהצעת החוק, אינו שוויוני, אינו חוקתי, פוגע פגיעה אנושה בזכויות יסוד של המשרתים בצה"ל ואינו עומד במבחנים השונים אשר נקבעו בפסקי הדין. התנועה לאיכות השלטון מביעה תמיהה על סעיפים נוספים במתווה, ומבהירה כי עיקרי החוק נכשלים בזה אחר זה במבחני הפסיקה שנקבעו בפסקי הדין השונים בעניין חוק טל והנם בלתי חוקתיים.

התנועה העלתה התנגדות להוראות המעבר המעניקות לשר הביטחון סמכות להעניק פטור מלא משירות צבאי לכל יוצא צבא אשר גילו מעל 22. לעמדת התנועה אין שום סיבה להעניק פטור גורף מקיום חובת גיוס לצה"ל.

כמו כן, מהעולה מתוך הוראות המעבר, אין החוק צפוי להעניק פתרון הוגן ואמיתי לסוגיה, אלא להמשיך "ולגלגל" את העניין מספר שנים נוספות, תוך שהקרע מעמיק ופתרון שוויוני והוגן מתרחק. אשר על כן, קוראת התנועה למען איכות השלטון לכלל חברי הוועדה, שלא להביא את הצעת החוק המופיעה בתזכיר לכדי הליכי חקיקה מתקדמים. לעמדתנו, כיום קיים חוק אחד מסודר ומקיף בעניין, והוא חוק שירות בטחון- חוק מקיף וראוי, אשר מסיבות השמורות עמן, מסרבות הרשויות להכיר בקיומו כמפתח למציאת פתרון לבעיה, אחת ולתמיד, ע"י יצירת סטאטוס קוו חדש ושוויוני.
הוועדה לשיוויון בנטל איילת שקד כנסת חרדים צבא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד