י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לעולם לא מאוחר

קשישה בת 101 קיבלה חזרה ציור שנבזז על ידי הנאצים

קשישה בת 101 קיבלה חזרה תמונה שנגנבה מאביה על ידי הנאצים | היא תמכור את הדיוקן של סטיבן וולטרס משנת 1683 דרך בית מכירות כדי שמשפחתה תוכל ליהנות מההכנסות | לאחר פלישת גרמניה להולנד, אביה אחסן את הציור בבנק, מתוך מחשבה שהוא יהיה בטוח שם. אבל הנאצים פרצו לכספות וגנבו אותו

קשישה בת 101 קיבלה חזרה ציור שנבזז על ידי הנאצים
דיוקן: אילוסטרציה צילום: Pixabay

בגיל 101, קשישה הולנדית קיבלה חזרה ציור שנבזז מאביה על ידי הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה, אך היא החליטה למכור אותו דרך בית המכירות ס'ותביס בלונדון כדי שמשפחתה תוכל ליהנות מההכנסות.

שרלוט בישוף ואן הימסקרק, הצטרפה לכוחות הולנדים שהתנגדו לנאצים, ומעולם לא ויתרה על תקווה למצוא את דיוקנו של סטיבן וולטר מ-1683 מאת הצייר קספר נשר, מאסטר הולנדי שציוריו נמצאים בגלריה הלאומית בלונדון.

הוא היה תלוי בבית ילדותה בארנהם בהולנד, והיה דיוקן מאד אהוב אצל אביה, ג'ואן הנדריק סמידט ואן גלדר, רופא ומנהל בית החולים לילדים בעיר, שהסתתר לאחר שסירב לקבל פקודות נאציות. לאחר פלישת גרמניה להולנד ב-1940, הוא אחסן את הציור בבנק אמסטרדם בארנהם, מתוך מחשבה שהוא יהיה בטוח שם. אבל הנאצים פרצו לכספות וגנבו אותם, תוך ביזה נרחבת, והרס רב.

בשנת 1944 פתחו כוחות בעלות הברית במבצע, בו ניסתה הדיוויזיה הבריטית המוטסת לתפוס את גשר הכביש החשוב מבחינה אסטרטגית מעל נהר הריין בארנהם, בתוך הכאוס של המלחמה, הציור נעלם. אבל עבודת בילוש של הוועדה לאמנות באירופה שבסיסה בלונדון ובדקה ובלשה אחר תמונות שנבזזו, קבעה שהיא הגיעה לגלריה בדיסלדורף - גרמניה מאמצע שנות ה-50, ומשם נמכרה במכירה פומבית באמסטרדם ב-1969 ונרכשה על ידי אספן פרטי בגרמניה ב-1971. המשא ומתן עם האספן הוביל להחזרת הציור לבישוף ואן הימסקרק ב-2021.

היא אמרה ל'גארדיאן' כשהיא ראתה את זה שוב, "פשוט נדהמתי". אביה הלך לעולמו בשנת 1969. 'הוא היה כל כך שמח שזה חזר", אמרה. אבל, לאחר ששמרה את הציור במשך שישה חודשים, היא העבירה אותו לבית המכירות ס'ותביס בלונדון, שתמכור אותו במכירה פומבית ב-6 ביולי. על פי ההערכות, הוא יביא ל-30,000 עד 50,000 ליש"ט. כ-200-250 אלף שקלים.

שרלוט אמרה: "היו לי חמישה אחים ואחיות. יש 20 צאצאים והם מאוד מתוקים, אז אף פעם לא הייתה לי הרגשה שזה שלי. זה מהמשפחה". היא סיפרה כי קציני אס אס הופיעו בבית המשפחה, מיד לאחר שאביה הסתתר כי, כמו "חברים רבים שלנו שנלקחו, הוא סירב למלא פקודות מהגרמנים".

היא הוסיפה: "אבא שלי כמעט נעצר על ידי המשטרה החשאית של הגרמנים, פתחתי את הדלת כשבאו אחריו. הם כל כך כעסו, היינו צריכים לברוח בלילה, לקחנו מה שיכולנו". היא הצטרפה לכוחות ההתנגדות בנאצים, היא רצתה לתת מקלט ליהודים בביתה, אבל זה היה מסוכן מדי, כי גם את אביה וגם את אחיה חיפשו הגרמנים. "קיווינו שננצח במלחמה ועשינו הכל כדי לעזור" סיפרה.

שואה נאצים הולנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד