י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ראשי 'העדה החרדית' מנעו הפגנה אלימה נגד הגיוס

גורמים קיצוניים ב'העדה החרדית' תכננו לארגן הפגנה ללא אישור המשטרה - אבל ראשי 'העדה' התנגדו מחשש לאלימות • הפשרה: כנס הסברה נגד הגיוס לצה"ל - באולם

הפגנה. צילום ארכיון: קובי הר צבי
הפגנה. צילום ארכיון: קובי הר צבי

'העדה החרדית' תקיים היום (ה) בערב כנס הסברה מיוחד עבור בחורי ישיבות הנמצאים בגיל גיוס. במהלך ההכנות לקראת הכנס, התעוררה מחלוקת פנימית בתוך ממסד 'העדה', בין הגורמים המתונים לקיצוניים.

התכנון המקורי היה לערוך את הכינוס במתחם 'ויאמר יצחק' ברחוב שמואל הנביא בירושלים, אולם המשטרה לא אישרה את קיום האירוע.

גורמים קיצוניים ב'עדה' ביקשו לקיים את הכנס למרות זאת - ללא רשיון המשטרה, ברחבת בתי זופניק בשכונת מאה שערים. אלה פנו אל ראשי חסידויות תולדות אהרן ודושינסקיא, על מנת שיורו לבחורים להשתתף עצרת - אך נתקלו בהתנגדות. הנימוק: אינם רוצים שהמחזות בהפגנה הקודמת ליד לשכת הגיוס יחזרו על עצמם.

עוד בנושא:
עימות: המשטרה מסרבת לאשר את הפגנת 'העדה'

בשל ההתנגדות הממסד, הבינו מארגני ההפגנה כי צפוייה השתתפות דלה והודיעו כי יבטלו את האירוע. אולם אז עלתה הצעת פשרה: לקיים את הכינוס בתוך אולם סגור.

דוד גלויברמן, עסקן ב'העדה החרדית', סיפר ל'בחדרי חרדים' כי שעה קלה לאחר שהוחלט לבטל את הכנס, הציעו גורמים בעדה החרדית לקיים את העצרת באולמי 'בית ישראל' בשכונת עזרה תורה, ועסקני החסידיויות שהתנגדו קודם לכן - אישרו את השתתפותם.

"מדובר בכנס חיזוק לכלל הבחורים, שנשלחים אליהם צווי גיוס", מסביר גלויברמן, "שידעו שעליהם לסרב בכל תוקף לגייסם לצבא, ולא לחתום על שום מסמך, ושיהיו מוכנים להכנס לכלא וגם לקבל מכות - אך לא להחזיר".

העיתונאי מני גירא-שוורץ: "בתוך ה'עדה החרדית' ישנם גורמים קיצוניים, המחפשים לעורר סערות והפגנות, ואלה הם שרצו לארגן את הכנס במתחם זופניק. אולם הגורמים המתונים יותר, שנמנים על הרוב בהנהלה המוסדות, חששו כי לאחר הכנס יחלו מהומות על ידי נערי שוליים, מה שיכול לגרום גם למעצרים של בחורי הישיבות, ובשל כך הוחלט שלא לקיים את זה בזופניק".

הכנס ייערך בשעה 20:00 באולמי בית ישראל, הממוקמים סמוך לישיבת סאטמר, ואמורים לנאום בו גאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט וויס, ראב"ד ה'עדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך, הרב אהרן פפנהים מתולדות אהרן, הרב שלום סירוטה מברסלב, והרב משה זאב זורגר מו"צ ב'העדה'.

באירוע יהיו נוכחים צוותי הישיבות, ובסיומו יפקחו על פיזור שקט ללא התקהלויות, כדי למנוע הפגנות ופרובוקציות.

למרות זאת, המשטרה הזרימה כוחות גדולים להר חוצבים, שם יהיו בהיכון, למקרה שהכנס של העדה החרדית יצא מכלל שליטה. לדברי עד שמיעה לתדרוך המפקד, הוא הודיע לשוטרים: "נפעל בכל הכוח, 40 עצורים זה לא מספר גדול".
העדה החרדית הפגנה מנעו סוערת קיצוניים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד