י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

"צה"ל מפעיל שמונה בד"צים כדי לתת מענה לכל החרדים"

השר יעקב פרי: "לא נפעיל סנקציות כלכליות כי ענישה כזו אינה אפקטיבית על הציבור החרדי" • מייסד הנח"ל החרדי: "אין כאן זבנג וגמרנו. אסור לנו להתלהם"

צילום אילוסטרציה: בועז בן ארי
צילום אילוסטרציה: בועז בן ארי

"צה"ל מעוניין בשירות החרדים. מבחינתנו למול המחסור בכוח אדם מדובר בצורך לאומי ומבצעי. אנחנו עושים מאמץ לשלב את החרדים בכל המסגרות. בחודש הקרוב אנחנו נפתח גדוד שני חדש של 'נצח יהודה'. צה"ל מפעיל היום שמונה סוגי בד"צים, כדי לתת מענה מלא לכל החרדים שמתגייסים. אנחנו נעשה הכול כדי שמעמדם של הנשים בצה"ל לא יפגע בשל הרחבת היקפי הגיוס של החרדים".

את הדברים אמר תא"ל גדי אגמון מאכ"א בדיון של 'הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל'. הוועדה, בראשות ח"כ איילת שקד מהבית היהודי, התכנסה ביום חמישי לראשונה לדיון על הצעת החוק הממשלתית 'לשוויון בנטל' שגובשה ב'וועדת פרי', לקראת אישורה בקריאה שנייה ושלישית.

יו"ר הוועדה ח"כ שקד ציינה בפתח הישיבה: "הוועדה עוסקת בנושא הנוגע בנימי נפשם של ציבורים רבים בחברה הישראלית והאחריות עלינו כחברי וועדה היא גדולה. מה שהחזיק את העם היהודי לאורך ההיסטוריה זו התורה וצריך להעריך את מי שעושה את זה. צריך להיות צודק אבל גם חכם. שוויון הוא ערך חשוב אך גם בחיים עצמם כמו גם בצבא אין תמיד שוויון מוחלט ושירות בגלי צה"ל אינו דומה לשירות בגולני".

יו"ר הוועדה הממשלתית שניסחה את הצעת החוק, השר יעקב פרי מיש עתיד, אמר: "הצעת החוק הממשלתית מבקשת להביא לשילובם של החרדים בשירות האזרחי והצבאי באופן מדורג תוך התחשבות מרבית. השתלבות החרדים במסגרות השונות תתרום משמעותית למצבם הכלכלי, תביא לצמצום הפערים וכן תאפשר צמיחה ניכרת של המשק הישראלי.

"בעתיד הקרוב נציע גם מתווה להשתלבותם של בני המיעוטים בשירות האזרחי. ועדת השרים בחרה שלא להכניס להצעת החוק את האפשרות להפעיל סנקציות כלכליות על מי שיעבור על החוק מאחר ומצאנו כי ענישה מסוג זה איננה אפקטיבית על הציבור החרדי".

סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, פרופ' ידידיה שטרן טען בדיון: "אין לחשוב במונחים של שוויון מוחלט, כי זו היא אוטופיה שאיננה אפשרית. מדינת ישראל צריכה להמשיך להכיר בערך לימודי התורה משום שזהו חלק מאתוס המדינה. הרעיון הוא למצוא את האיזון הנכון שבין המשך לימוד התורה לבין ערך השוויון. אני חותם על העיקרון של ועדת פרי שאומר שבכל שנה יוכרו 1800 תלמידים שיישארו ללמוד בישיבות וכל השאר ישתלבו במסגרות השונות.

"אבל חשוב להבין כי אין באמת דרך פרקטית לבחור את אותם תלמידים שיישארו ללמוד. אין דרך מקצועית וכנה לבחור אותם. גם ועד הרבנים הרי לא ישתף פעולה בבחירתם. איזה גוף יוכל לקבוע מי לאוהלו של תורה ומי לאוהל סיירים. לדעתי האקטיביזם השיפוטי של בית המשפט העליון למול החלטות הכנסת בנושא גיוס החרדים היה מוטעה. את הסנקציות שמבקשים להפעיל בהצעת החוק צריך להתחיל כבר היום ולא בעוד ארבע שנים. את הסנקציות לא צריך להטיל באופן אישי על חרדי שלא התגייס אלא על המוסדות והישיבות עצמן. צריך להשתמש בזרוע הכלכלית כדי להשיג את היעדים. אני יודע להבחין בין מריחה לניגוב ואני אומר לכם שמה שעשתה ועדת פרי זו מריחה שתחזיר אותנו למגרש הפוליטי".

תא"ל (במיל') יהודה דובדבני שהיה מיוזמי ומייסדי גדוד "נצח יהודה" טען: "מאז הקמת הגדוד לפני 15 שנה הצלחנו לגייס לשורותיו כ-4500 חיילים חרדים. 90 אחוז מהם שולבו לאחר שחרורם בשוק העבודה. בכל שנה הגדוד מאפשר לשחרר מפעילות 17 גדודי מילואים כאשר החיסכון הכלכלי עומד על 70 מיליון שקל. לאחר שבשנים האחרונות חלה פתיחות אדירה במגזר החרדי להתגייס בחודשים האחרונים חזרנו אחורה. יש לנו בעיה משמעותית לשלב את החרדים במעגל העבודה בשל חוסר רצונם של המעסיקים לקלוט אותם. אין כאן זבנג וגמרנו אסור לנו להתלהם. חייבים לממש את התהליך בהדרגה".

נציג צה"ל בדיון, תא"ל גדי אגמון אמר: "בשנים האחרונות נרשמה עלייה במספר המלש"בים שלא מתגייסים בגין 'תורתו אומנתו' מתשע אחוזים לשלושה עשרה. זאת בנוסף לעליה במספר הנשים שלא מתגייסות.

"מבחינתנו היעד לשנה הקרובה עומד על 2000 חרדים שיתגייסו. למרות ההקצנה שחלה ברחוב החרדי בתקופה האחרונה כנגד מי שבחר לעלות על מדים לא זיהינו ירידה ברצון להתגייס. הצבא מוכן לקליטתם של החרדים בהתאם להיקפים שיוגדרו לנו. צה"ל מפעיל היום שמונה סוגי בד"צ כדי לתת מענה מלא לכל חרדים שמתגייסים. אנחנו נעשה הכול כדי שמעמדם של הנשים שמשרתות בצה"ל לא יפגע בגין הרחבת היקפי הגיוס של חרדים".
חוק הגיוס צה''ל חרדים יעקב פרי סנקציות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד