כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

עמותת אור ירוק: שיפור תשתיות מונע תאונות דרכים

עמותת אור ירוק: שיפור תשתיות מונע תאונות דרכים

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

אחד הגורמים המרכזיים לתאונות הדרכים הוא תשתיות לקויות. לאחרונה יצאו מחקרים רבים המוכיחים כי תכנון יעיל של תשתיות חדשות ושיפור התשתיות הקיימות, מסייעים בהפחתת מספר תאונות הדרכים ולטווח הארוך, גם משפרים את היחס בין העלות לתועלת. אחת הדרכים הטובות והיעילות לשיפור תשתיות, היא עריכת תסקירי בטיחות.

תסקירי תשתיות נקראים RSA ו-RSI. בשני סוגי מבחנים אלה נבחנת תשתית הדרכים רק בנוגע לבטיחות בדרכים. כאשר נבחן התכנון של כביש חדש או שיפוץ כביש קיים, מתבצעת בדיקת RSA. המבחן עבור כבישים קיימים נקרא RSI. זוהי פרוצדורה פורמלית, אחידה, שמטרתה להגיע להערכה בלתי תלויה של התוצאות האפשריות של תכנון הכביש מבחינת הבטיחות בדרכים. ל-RSA יש אופי מניעתי ומטרתו היא לאותת על בעיות בטיחות בדרכים פוטנציאליות לפני שהתשתית נבנית בפועל ולהציע הצעות לשיפור. מבחן RSA מתאים משום כך לרעיון של בטיחות בת-קיימא ותשתית סלחנית.

ה-RSA הוכיח כבר את ערכו לבטיחות בדרכים במספר מדינות מערביות ויש לעודד את הדרישה ל-RSA. ניתן לעשות זאת על ידי יידוע באופן ברור יותר של רשויות הדרך המעורבות, באשר לכוונה ולסטאטוס של תסקיר RSA ולגבי שלבי התהליך שבהם רצוי לערוך RSA. בנוסף, יש לייצר דרישה לתסקירי RSA בקרב מנהלים, פוליטיקאים וקבוצות אינטרס. כדי לעשות זאת, יש להפוך את ה-RSA למותג ולסייע באמצעות סבסוד, התניה או חיוב עריכת התסקיר.

גם תסקיר RSI תורם גם לבטיחות בדרכים ולכן חשוב לנסח פרוצדורה סטנדרטית גם לתסקירי RSI, ולשפר אותה לאחר עריכת ניסויים עם התסקיר הניסיוני.

עמותת אור ירוק: "על המדינה להגדיל את המשאבים לשיפור התשתית בכבישים, כדי ליצור תשתית דרך סלחנית ובטוחה יותר. התשתיות בישראל צריכות למנוע הרוגים ופצועים קשה בתאונות דרכים גם במקרים של טעות אנוש או התנהגות פרועה של נהגים בכבישים".


אור ירוק תשתית תאונות כבישים בטיחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד