י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"רציתי לעשות יותר"

הגיבור ששחרר את ברגן בלזן הלך לעולמו בגיל 96

ברנרד לוי היה רב-טוראי בן 19 כשנכנס למחנה הריכוז הנאצי ברגן בלזן באפריל 1945. הוא היה אחד החיילים הבריטים היהודים הבודדים ששחררו את מחנות הריכוז הנאצים בתום מלחמת העולם השנייה, השבוע הוא הלך לעולמו בגיל 96

הגיבור ששחרר את ברגן בלזן הלך לעולמו בגיל 96
ברנרד מוריס לוי צילום: צילום מסך

ברנרד מוריס לוי היה רב-טוראי בן 19 כשנכנס לברגן בלזן שבצפון גרמניה באפריל 1945. היה לו תפקיד מפתח במבצע הסיוע, לחטא ניצולים בחומרי חיטוי כשהם הועברו מהמחנה. צפיפות יתר, רעב ותנאים סניטריים גרועים גרמו לכך שטיפוס, דיזנטריה ומחלות אחרות היו נפוצות ברחבי המחנה, בו נספו יותר מ-50,000 איש, כולל אנה פרנק ואחותה מרגוט, המפורסמות מהולנד בין השנים 1941 ו-1945. הצבא הבריטי טיפל ביותר מ-60,000 ניצולים עם הגעתם ונאלץ לקבור כ-13,000 גופות.

ברנרד היה גם אחראי על בדיקת גרמנים החשודים בפשעי מלחמה, שליחה של חלקם חזרה למשפחותיהם לאחר שלא השתתפו בפועל ברציחות, ואחרים הועמדו לדין בשל הפשעים שלהם נגד האנושות במשפטי לינבורג ב-1945 (המכונה גם משפטי בלזן), בהם השתתף כסופר. לאחר המלחמה חזר ברנרד לעיר הולדתו האל, שם עבד בחברת בגדי הגברים של אביו.


ברנרד מוריס לוי כשחזר לברגן בלזן

בנאום ב-2015, כשחזר לברגן בלזן לציון 70 שנה לשחרור המקום יחד עם המלכה אליזבת השנייה, סיפר ברנרד: "היה תיל בכל מקום. כאוס וגופות. הם נראו כמו שלדים. הוא הוסיף: "אני חושב שההלם הראשוני היה כל כך עצום שחסמתי אותו. אני שמח שחזרתי לכאן, כי זאת הפעם האחרונה שאני אהיה כאן. אני פשוט מרגיש שבאתי להיפרד מכל זה, ואני מקווה שכולם ינוחו בשלום, רציתי לעשות יותר, עשיתי את הכי טוב שיכולנו באותם ימים עם התנאי שהיו".

אחייניתו של ברנרד, לינדה סימור, אמרה לעיתון היהודי הבריטי Jewish News "ברנרד היה אדם אדיב ואכפתי במיוחד, לכל מי שהכיר אותו. הוא היה ייחודי, צנוע ואהוב".

קארן פולוק, מנכ"לית קרן החינוך לשואה: "אנחנו עצובים מאוד לשמוע על מותו של ברנרד לוי. לאחר שחרור בלזן על ידי הצבא הבריטי, מיון החיים מהמתים הפך לאחריותו של ברנרד. החוויה נשארה איתו והוא לא דיבר על הזוועות שראה במשך 70 שנה".

"באפריל 2015, הוא הצטרף להוד מלכותה המלכה לציון 70 שנה לשחרור המחנה הקודם. ברנרד היה עדין, אדיב וצנוע. הוא היה ג'נטלמן אמיתי שמעולם לא רצה את ההערכה הראויה לו. מחשבותינו ותפילותינו עם משפחתו. יהי זכרו ברוך".

מחנה ריכוז ברגן בלזן אנגליה מלחמת העולם השניה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד