כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
בשביל לשמור על הטבע

להאכיל חתולים: זה לא מה שחשבתם

פעמים רבות הרצון הטוב שלנו גורם דווקא לרע, ואחת הבעיות הגדולות של הטבע בזמן הזה זו התופעה של אנשים טובי לב, שמתוך רצון טוב יוצרים לטבע נזקים שקשה יהיה לו להתאושש מהם. בואו נדבר על להאכיל את החתולים | אריה סליי חובב טבע, מספר על נושא האכלת חיות, ואיך להתמודד איתן

שועל בטבע
שועל בטבע צילום: אריה סליי

כחובב טבע מגיל מאד צעיר, אריה סליי, מסתובב בטבע ארץ הקודש ונחשף יותר ויותר לטבע המופלא, וליוזמות של תושבים נהדרים שעושים הכל לשמור על החיות. על הטבע הזה מספר פה אריה, בתקווה שגם אתם תדעו עליו, תוכלו להנות ממנו וחשוב לא פחות ואף יותר - לשמור עליו.

הרבה פעמים הרצון הטוב שלנו גורם דווקא לרע, ואחת הבעיות הגדולות של הטבע בזמן הזה זו התופעה של אנשים טובי לב, שמתוך רצון טוב יוצרים לטבע נזקים שקשה יהיה לו להתאושש מהם. בואו נדבר על להאכיל את החתולים. נתחיל בהיכרות קטנה עם החיה החמודה והפוטוגנית, מדובר בצייד מעולה, שמשתמש בכל החושים שלו בצורה פנטסטית, הרבה אנשים מאכילים אותם כי הם נראים להם חסרי אונים, חיה קטנה מסכנה וחמודה. זה לא הסיפור של החתול.


חתול בטבע: צילום אריה סליי.

עם חוש ריח מעולה, שמיעה חזקה ויכולת גופנית נהדרת - הם הסיוט של הציפורים והמתחרים של השועלים. בניגוד לשועלים שיוצאים לצוד כשהם צריכים אוכל, הסיפור אצל חתולים שונה, גם חתול בית ייצא לצוד למרות שהוא מקבל את האוכל בבית, בשביל החתולים הצייד הוא לא רק אמצעי להשיג את האוכל, הוא המטרה עצמה. החתול מצויד בדחף תמידי לצוד.

ואיך הוא הגיע אלינו? בעבר חקלאים נהנו משיתוף פעולה עם היונקים האלו, הם היו מביאים להם את האוכל ובתמורה החתולים היו שומרים על השדות שלהם מכל מיני מכרסמים שיכולים לפגוע להם בתבואה. גם היום בני האדם בעיר נהנים מהחתולים שמטפלים לנו בבעיית החולדות ומרחיקים נחשים מהבתים שלנו. האם זה מצב ששני הצדדים מרוויחים ממנו? אז זהו, שלא. יש צד שנפגע ולצד הזה קוראים "הטבע".

אחת הבעיות בחתול בית זה שבדרך כלל הבעלים שלו נותן לו חופש תנועה, בניגוד לכלב, אם זה בגלל החוק שמאפשר שהחתול שלך יסתובב חופשי (בניגוד לכלב) ואם זה בגלל העובדה שהחתול נחשב לחיה עצמאית וחכמה שתחזור אל הבית בסוף היום. ולכן בניגוד לכלב שגדל בבית, החתול מחמד שלכם כנראה כן יצא לצוד, וכן יבוא במגע עם חתולי רחוב אחרים ויתרבה. לאחר שהחתולה שלך תמליט מספר גבוה של גורים כנראה שלמרות כל האהבה שלך לגורים, בני האדם לא יוכלו להמשיך לטפל בכולם. ולכן הרבה בני אדם נוטשים את הגורים שנולדים להם, לעיתים ביחד עם האמא ולעיתים לבד. התוצאה היא שחתולי הרחוב מקבלים כל הזמן עוד ועוד חתולים חדשים וככה האוכלוסיה גדלה.

עד כמה הם אפקטיביים בצייד?

מחקר בארצות הברית משער שכמות הציפורים שמוצאות את עצמן קורבן לבעיית החתולים היא בין 1.3 מיליארד ציפורים עד ארבעה מיליארד ציפורים. בנוסף גם יונקים קטנים זוכים למפגש עם הצייד המוכשר, והערכה שמשהו כמו 6 מיליארד עד 21 מיליארד יונקים קטנים ניצודים בשנה על ידי החתולים. הכמות הבלתי נתפסת הזו של החיות שניצודות על ידי חתולים, יוצרים פגיעה עצומה בטבע העולמי בכלל ובארץ ישראל בפרט. מעבר לסכנה של הכחדת מינים שנמצאים בסכנת הכחדה על ידי החתולים, יש עוד בעיה, כשחתול בית עובר תהליך ונעשה "חתול בר" במקרה כזה הוא כבר לא חי ברחובות העיר, אלא יורד אל הטבע ושם ממש נאבק הלכה למעשה עם המרחב האקולוגי של הטבע ומשנה אותו דרסטית. החתול הוא צייד מוכשר מאוד, ולא מפסיק לצוד לעולם, דבר שהופך אותו לחיה מאוד נוכחת בסביבה שלה שמשנה את המאזן האקולוגי השביר ממילא. והרבה פעמים תופסת את אזורי הצייד של השועלים ומצמצמת להם את מרחב הצייד.


שועל בטבע: צילום אריה סליי

עוד חיה שאצלה פעולת האכלה פוגעת בטבע, ולא החיה עצמה אחראית להעברת מחלות, הקיפוד. את המחלות אצל הקיפוד נחלק לשתי קטגוריות, האחת מחלה שנגרמת בגלל האוכל, הקיפודים לא רגילים לאכול אוכל עם כל כך הרבה חלבון ושומן, אולם כשהם מוצאים אותו בתחנות האכלה של החתולים הם פשוט אוכלים אותו, דבר שיוצר אצלם השמנה קיצונית שמובילה לאיבוד יכולת תזוזה במקרים קיצוניים וכמובן למוות מוקדם. מעבר לזה כשהאוכל מרוכז בתחנת האכלה של החתולים במקום להיות מפוזר, נוצר מצב בו הקיפודים נפגשים יותר ממה שהם אמורים להיפגש בטבע (שם הם לא חיים בקבוצות) וככה הסיכוי שלהם להעביר מחלות מדבקות אחד לשני גבוה משמעותית. שיעור הקיפודים שנדבק בסקאביאס גבוה משמעותי באזורים בהם מאכילים חתולים. לזה באופן ספציפי יש פתרונות, לשים מתקני האכלה שהם גבוהים מדי לקיפודים ונמוכים מספיק לחתולים. אבל עדיין, האוכל בו אנחנו מאכילים את החתולים לא בריא לחיות הבר, וגם אם נצליח להציל את הקיפודים עדיין יונקים גדולים יותר, כמו שועלים ונמיות יאכלו את האוכל שמזיק להם.

לסיכום, קל לנו לראות בהאכלת החתולים מעשה טוב שמטיב עם הטבע, אולם אם נסתכל בצורה אובייקטיבית על המציאות נבין שברגע שאנחנו מנסים לעזור לחתולים, אנחנו בעצם פוגעים במרקם האקולוגי של החיות שבאמת אמורות להיות בטבע. אם אנחנו בוחרים לאמץ חתול עלינו לדאוג שהוא נשאר בבית! זה גם יתרום לנו בכך שהוא לא ידבק במחלה כזו או אחרת, ואולי יכניס לנו הביתה פרעושים.

ואיך מנצחים את בעיית חתולי הרחוב? מפסיקים להאכיל אותם. כמו בטבע ברגע שיש יותר מידי חיות על שדה ציד קטן חלק מהן יצטרכו לעזוב, ילכו למקומות רחוקים יותר ולא יתרבו, אבל כל עוד אנחנו מביאים להם כמויות של אוכל שמאפשר לחתולים לחיות על שטח ציד קטן, אבל עדיין לקבל מספיק אוכל כל אחד, אנחנו יוצרים סביבה בעייתית מאוד שמאפשרת להם להתרבות מהר, להגיע לפיצוץ אוכלוסייה ולהמשיך לפגוע במרקם האקולוגי של הטבע. היום מיוחסים לחתולים קשר להכחדה של לפחות 45 מיני עופות יונקים וזוחלים.

בשביל לשמור על הטבע, בשביל להציל את הזנים שנמצאים בסכנת הכחדה - הגיע הזמן להפסיק להאכיל את החתולים, גם אם זה יהיה קשה, וגם אם עמוק בפנים אנחנו רוצים לעזור להם - קודם צריך לדאוג לתמונה הגדולה של הטבע.

טבע חתולים ציד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 48 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד