י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

התחנה המרכזית בתל אביב תוכרז כאזור נפגע זיהום אוויר

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג תשקול להשתמש בסמכותה ותכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר

התחנה המרכזית בתל אביב תוכרז כאזור נפגע זיהום אוויר
התחנה המרכזית בת"א צילום: תומר נויברג, פלאש 90

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, מתכוונת להכריז על התחנה המרכזית בתל אביב אזור נפגע זיהום אוויר. 

זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית בתל אביב גבוה ונרשמות בה חריגות מהתקנות כתוצאה מפליטות משמעותיות של רכבי דיזל הפולטים חלקיקים ותחמוצות חנקן – אוטובוסים בעיקר ומוניות שירות. 

יש לציין כי חלקיקי דיזל הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי מסרטנים ודאיים לאדם.

כאמור לנוכח המצב, ולטענת המשרד להגנת הסביבה, מאחר שהצעדים שנקטו עד כה עיריית תל אביב ומשרד התחבורה אינם צפויים להערכת גורמי המקצוע במשרד, להפחית את זיהום האוויר ולהביא לסיום החריגות והערכים הגבוהים – שקלה בחודשים האחרונים השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב אזור נפגע זיהום אוויר, לפי הסמכות הקבועה בחוק אוויר נקי.

במשרד להגנת הסביבה טוענים כי השרה קיימה דיונים מספר עם גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה ועם גורמים רלוונטיים במשרד התחבורה ובעירייה ואף קיבלה מסמך מהעירייה הכולל מידע בדבר צעדים שבכוונתה לנקוט לצמצום זיהום האוויר, אך המסמך לא כלל תוכנית מחייבת ומפורטת, ולא היה בו כדי לשכנע את השרה שיש מקום להימנע מהכרזה לפי חוק אוויר נקי. 

משום כך, פנתה היום (שלישי) השרה זנדברג לשרת התחבורה מרב מיכאלי ולראש עיריית תל אביב רון חולדאי וציינה כי "נכון לעת הזאת, ובהינתן מכלול השיקולים הצריכים לעניין, בכוונתי להכריז על התחנה המרכזית כעל אזור נפגע זיהום אוויר, על כל המשתמע מכך בהתאם לחוק אוויר נקי" תוך כשהיא מסתייגת ומציינת כי "אלא אם תוצג תוכנית מפורטת כאמור לעיל ובצידה מחויבות ברורה ליישומה, כמו גם שאבני הדרך אכן ייושמו בלוחות הזמנים הקבועים בתוכנית".

השרה זנדברג מציעה התבססות על תוכנית שכתב הדרג המקצועי במשרד התחבורה והועברה למשרד להגנת הסביבה. התוכנית כוללת פעולות לטווח קצר שיש בהן גם לדעת גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה כדי להביא לשיפור של ממש באיכות האוויר באזור התחנה המרכזית, כמו גם פעולות לטווח ארוך שסופן בפינוי מלא של התחנה. 

"תוכנית זו מחייבת פירוט נוסף וכן מחויבות ברורה של הצדדים הנוגעים לעניין – משרד התחבורה ועיריית תל אביב – להביא למימושה", ציינה השרה. בין השאר, היא דורשת מהגורמים לקבוע אבני דרך מפורטות וישימות להגעה ליעדים המצוינים בתוכנית, לרבות מתווה לחשמול התחבורה העוברת בסביבת התחנה; תוכנית ברורה למסופים חלופיים והיקף התחבורה בהם; קביעת הגורמים האחראים ליישום כל אחד מהשלבים; לוח זמנים ברור ופירוט התקציבים הנדרשים ומקורם.

כאמור, השרה להגנת הסביבה הבהירה כי על התוכנית המפורטת והמחויבת להגיע בהקדם, שאם לא כן – היא תשתמש בסמכותה ותכריז על אזור התחנה המרכזית נפגע זיהום אוויר.

 

התחנה המרכזית תל אביב זיהום אוויר תמר זנדברג המשרד להגנת הסביבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד