י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בעקבות החרם על רוסיה

ההסכם נחתם: ישראל תייצא גז לאירופה דרך מצרים

בעקבות המלחמה באוקראינה והחרם על רוסיה מדינת ישראל מנצלת את ההזדמנות והפכה למעצמת אנרגיה עולמית | בעת ביקור שרת האנרגיה במצרים נחתם הסכם היסטורי לייצוא גז טבעי ישראלי דרך מתקני ההנזלה במצרים לאיחוד האירופי

ההסכם נחתם: ישראל תייצא גז לאירופה דרך מצרים
האיחוד האירופי צילום: ויקיפדיה

ישראל חתמה היום (רביעי) על מזכר הבנות משותף עם מצרים והאיחוד האירופי ליצוא מוגבר של גז מהאזור לאירופה. המזכר הנוכחי עוסק בקידום יצוא של גז מחצבים לאירופה מהמאגרים שהתגלו בישראל, מצרים או מדינות אחרות, דרך מתקני ההנזלה במצרים.  ההסכם נחתם במהלך ביקור שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד)  במצרים במסגרת פורום הגז האזורי של מדינות מזרח הים התיכון (EMGF).

תוקפו של ההסכם הוא מיום חתימתו ולמשך שלוש שנים. לאחריהן, הוא יחודש באופן אוטומטי לשנתיים נוספות. לפי מזכר ההבנות שנחתם, ישראל, מצרים והאיחוד האירופי "מכירים בכך שגז טבעי ישמש לצרכי אנרגיה לפחות עד שנת 2030, ולאחר מכך צריכתו תפחת באירופה בהדרגה עד לשנת 2050", עד לעמידה במחויבות מדינות האיחוד לכלכלה מאופסת פליטות.

סעיף נוסף בהסכם מעודד חברות אירופאיות להשתתף בהליכים תחרותיים לחיפוש והפקת גז טבעי במים הכלכליים בישראל ובמצרים. וכן קידום של שיתוף פעולה של המגזר הפרטי והציבורי בנושאי מימן ירוק, אנרגיות ירוקות והתייעלות באנרגיה.

שרת האנרגיה, קארין אלהרר: "זהו רגע אדיר בו ישראל הקטנה הופכת לשחקנית משמעותית בשוק האנרגיה העולמי. מזכר ההבנות יאפשר לישראל לייצא בפעם הראשונה גז טבעי ישראלי לאירופה והוא מרשים אף יותר בהסתכלות על שורת ההסכמים המשמעותיים עליהם חתמנו בשנה האחרונה, וממצבים את ישראל ואת משק האנרגיה והמים הישראלי כשחקנית מפתח בעולם".

שר האנרגיה המצרי, טארק אל מולה אמר כי "ההסכם יחזק את היחסים בין ישראל, מצרים ואירופה. שיתוף פעולה נוסף יתרחש בין כל המדינות החברות בפורום הגז המזרח התיכוני".

אסדות גז גז ישראלי מצרים האיחוד האירופי מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד