י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מלחמה באינפלציה

חשש ממיתון עולמי: ה'פד' העלה את הריבית ל-1.75%

הבנק הפדרלי בארה"ב הודיע הערב על העלאה של 0.75% בריבית לטווח של 1.5% עד 1.75% - העלאת הריבית החדה ביותר שמבצע הפד מאז 1994 | צפי המומחים שהריבית תמשיך לעלות עד לשיעור של מעל ל-3% ויש חשש עמוק ממיתון כלכלי עולמי

חשש ממיתון עולמי: ה'פד' העלה את הריבית ל-1.75%
דולרים צילום: FREEPIK

הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארה"ב) העלה את הריבית הערב (רביעי) ב-0.75% לרמה של 1.5%-1.75% - מדובר בהעלאה הגבוהה ביותר מאז 1994, והיא מגיעה על רקע נתוני האינפלציה בארה"ב ששברו בסוף השבוע האחרון שיא של 41 שנים, כשמדד המחירים לצרכן הציג עלייה שנתית של 8.6%.

הפד בחר בצעד אגרסיבי אך בשוק לא מופתעים. בימים אלה החשש ממיתון שייגרם בעקבות העלאות הריבית הוא שולי ביחס לחשש המתגבר משיעורי האינפלציה הנוסקים. על מנת לעצור את עליות המחירים הפד מאותת למשק כי הוא מוכן לפעול באופן אגרסיבי ביותר ואינו חושש מהעלאות ריבית משמעותיות.

העלאת הריבית גורמת לצמצום הכסף הנזיל על ידי ייקור ההלוואות. התייקרות כזו מובילה באופן ישיר להפחתת הוצאות, אך עוד לפני שזה קורה, הציפיות להתייקרות הזו - כלומר להעלאות ריבית נוספות, גורמת למשקי הבית לצמצם הוצאות ולחסוך.

על פי התחזית העדכנית הריבית תעמוד בסוף השנה על 3.4%, עלייה של 175 נקודות בסיס. הנגיד פאוול אמר שבגלל עליית האינפלציה הוחלט לעלות את הריבית ב-75 נקודות בסיס, והוא לא צופה שכל ההעלאות יהיו בגודל הזה. הוא הוסיף שההחלטה הבאה תהיה בין 50 ל-75 נקודות בסיס, בהתאם להתפתחויות במשק האמריקני.

בהודעת הפדרל ריזרב עם פרסום ההחלטה נכתב שהאינפלציה עדיין גבוהה, ומשקפת "חוסר יציבות של היצע וביקוש בעקבות המגיפה, עליית מחירי האנרגיה ולחצי מחירים רחבים יותר". ההחלטה התקבלה ברוב של 11 חברים, מול חבר אחד שאמר שהריבית צריכה לעלות ב-50 נקודות בסיס בלבד.

ביום שישי האחרון עלתה האינפלציה לרמה של 8.6% בשנה, שיא של 40 שנה, זאת לעומת תחזיות שקצב עליית המחירים יאט. התגברות הקצב של עליית המחירים גרמה לנפילות בשווקים, בגלל הערכות שהבנק המרכזי של ארה"ב ינקוט במדיניות נוקשה יותר של צמצום מוניטרי כדי להוריד מחירים.

על ידי העלאת הריבית מנסה הפד להאט את הפעילות הכלכלית, וכך לגרום למיתון הביקושים שגורמים לעליית מחירים. בארה"ב מתקיים ויכוח האם מרבית האינפלציה נובעת מלחץ מצד השכר, או בגלל בעיות בהיצע, להן העלאת הריבית לא תסייע.

בישראל פורסמו הערב נתוני האינפלציה, ולמרות שהמחירים אכן התייקרו הם נמוכים יחסית לעולם. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מאי ב-0.6%, והאינפלציה השנתית נאמדת ב-4.1% בלבד. על אף שמדובר בנתון נמוך ביחס לעולם זו עדיין אינפלציה גבוהה ביותר מ-1% מהיעד של בנק ישראל. בצל המדיניות האגרסיבית של הפד, בשוק מעריכים שבנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית גם בהחלטות הבאות שלו. החלטת הריבית הבאה של בנק ישראל תפורסם בתחילת חודש יולי.

העלאת הריבית הבנק הפדרלי מיתון כלכלי כלכלת ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד