י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ללא תמורה

בית הכנסת האחרון של העיר נהרס לאחר שנמסר בחשאי

בעיר מסטיסלב שבבלארוס נהרס אתר מורשת יהודי - מבנה בית כנסת האחרון בעיר, נהרס עד היסוד | בית הכנסת לא נכלל ברשימת הערכים ההיסטוריים והתרבותיים | "הבעלים החדש מתכוון להקים עסק לשטיפת מכוניות במקום הנרכש"

בית הכנסת האחרון של העיר נהרס לאחר שנמסר בחשאי
חורבות בית הכנסת צילום: mogilev.media

הרשויות בעיר מסטיסלב שבבלארוס נהרס אתר מורשת יהודי, מבנה בית כנסת האחרון בעיר נהרס עד היסוד. כך דיווחה התקשורת המקומית, הרשויות המקומיות לא העניקו לו מעמד מוגן, ולא עדכנו את החברה להגנת האנדרטאות על תוכניות הרס של בית הכנסת.

היסטוריונים מקומיים לחצו בהנהלת המחוז לשקול מחדש את ההחלטה להרוס את הבניין הישן, אך בקשותיהם לא הובילו נדחו. לפני כן, לדברי הגורם, בית הכנסת נמסר בחינם. "הבעלים החדש מתכוון להקים עסק לשטיפת מכוניות במקום הנרכש", כך פורסם בתקשורת המקומית.

הבניין עשוי לבנים אדומות, ממוקם ברחוב לנין, נבנה בתחילת המאה ה-20. בית הכנסת שרד את מלחמת העולם השנייה ולמרות שהיה זקוק לתיקון, נראה טוב. עם זאת, לדברי הגורם, אין זו הפעם הראשונה שרשויות מקומיות הורסים מונומנטים אדריכליים למען קידום עסקים. קודם לכן נהרסו מקומות דתיים נוספים שהיו שייכים לדתות אחרות.

במאה ה-19 היתה מסטיסלב אחד ממרכזי החיים היהודיים בבלארוס. לפי מפקד האוכלוסין של 1897, במחוז היו כ-100,000 תושבים, מתוכם 16,733 יהודים, בעיר עצמה היו 5000 יהודים מתוך 8,500 תושבים מקומיים בסך הכל היוו היהודים כ-16% מהאוכלוסייה במחוז. ב-1910 היו בעיר 11 בתי כנסת, רובם מעץ, עד היום אף אחד לא נשאר, עכשיו גם האחרון נהרס. בית הכנסת ההרוס נבנה בתחילת המאה העשרים. והיה דוגמה לאדריכלות פרובינציאלית יהודית, הבניין שרד את הכיבוש הנאצי, אך בימים האחרונים זכרם של היהודים הושמד בדומה ליהודי המקום.

בית כנסת בלארוס מלחמת העולם השניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד