כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
בבריאות בחינוך ובתחבורה

גל שביתות ברחבי הארץ: מחאה נגד האלימות, השכר ותנאי העסקה

בבתי ובקופות החולים החלו הבוקר בשביתה למשך יומיים במחאה על האלימות כלפי הרופאים וחוסר הטיפול של המדינה במיגור התופעה | אלפי נהגים ישביתו מחר (שישי) למשך שעתיים את התחבורה הציבורית | במערכת החינוך ימשיכו גם הם במחאות | בהסתדרות מאיימים בשביתה כללית במשק

גל שביתות ברחבי הארץ: מחאה נגד האלימות, השכר ותנאי העסקה
מחאת נהגי האוטובוסים צילום: Miriam Alster/Flash90

שלושה סקטורים גדולים במגזר הציבורי פתחו בעיצומים בימים אלה במחאה על האלימות כלפי הרופאים, במחאה על שכרם הזעום של המורים ובמחאה על תנאי העסקתם של נהגי התחבורה הציבורית.

שביתה בת יומיים במערכת הבריאות

הבוקר (חמישי) בשעה 07:00 החלה במערכת הבריאות הציבורית שביתה בת כמעט יומיים המוגדרת כשביתת מחאה ואזהרה בעקבות אירוע האלימות הקיצוני שהתרחש שלשום במרפאה שירותי בריאות כללית בבאר יעקב, כאשר מטופל התנפל על רופאת משפחה והכה אותה בפטיש. 

השביתה הנוכחית היא השנייה במערכת הבריאות בתוך פחות מחודש והשלישית מאז דצמבר האחרון, והיא עתה הארוכה ביותר מבין כל השלוש, כאמור החל מהבוקר ועד מחר ב-13:00 בבתי החולים ועד 12:00 בצהריים במרפאות הקהילה. עם זאת, גם הפעם, אין מדובר למעשה בשביתה מוחלטת. פעילויות שונות יימשכו במתכונת שבת וקבוצה גדולה של תחומי טיפול הוחרגה.

היום ועד מחר בצהריים יושבתו כמעט כל מרפאות החוץ בבתי החולים, ובבתי החולים עצמם, שיפעלו במתכונת מצומצמת, יוענקו טיפולי חירום ובהם: שירותי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדר מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים. בכל בית חולים מופעל הנוהל של ועדת חריגים מקומית שתדון בצורך בכל טיפול במקרים גבוליים שיופנו אליה.

השביתה תכלול גם את שאר קופות החולים ולשכות הבריאות, כאשר בכל עיר גדולה תפעל מרפאה ראשונית תורנית אחת. על השביתה החליטו ההסתדרות הרפואית, הסתדרות האחים והאחיות, ועד עובדי הכללית וגם הרוקחים בבתי המרקחת של הקופות בקהילה ובבתי החולים.

שביתת ענק בתחבורה הציבורית ביום שישי

בהסתדרות הלאומית הודיעו כי לאחר ששרת התחבורה מירב מיכאלי ממשיכה בסירובה לשפר את שכרם לדאוג לביטחונם ולרווחתם של אלפי נהגי האוטובוסים, ואפילו סירבה להיפגש עימם, הם ישבתו מחר, יום שישי, בין השעות 10:00- 12:00.

השביתה צפויה להתקיים ביום שישי בשעות השיא בזמן שאוספים את הילדים ממסגרות החינוך וכן ביום שני, ה-20 ביוני בו מסיימים התלמידים ללמוד. צפויים פקקי תנועה קשים ביותר ועל הציבור להתכונן לכך. על פי ההחלטה מדובר בשביתה אחת מתוך רבות שאושרה על ידי בית הדין הארצי לעבודה.

לרשימת הערים המלאה והקווים בהם תתקיים השביתה לחצו כאן

ההסתדרות הלאומית מסרה בתגובה: "לצערנו, השרה לא שעתה לתחינות הנהגים להיפגש איתם ולפתור את מצוקתם. יצאנו למספר שביתות לא מוגבלות עד שהשרה תתעורר ותדאג לציבור שנמצא 14 שעות ביום על הכביש ומחזיק לבדו את התחבורה הישראלית על כתפיו. הגיע הזמן שכבוד השרה תזכור שהיא אמורה לייצג את מעמד הפועלים ולא להעלות סרטונים בטיקטוק, המאבק יסלים וזוהי רק ההתחלה".

מארגון נהגי ונהגות האוטובוסים נמסר כי: נהגי האוטובוסים נרמסים תחת גלגלי האוטובוס של שרת התחבורה. "40% מהנהגים הותקפו בצורה קשה, למעלה מ-300 תקיפות רק מאז תחילת 2022. מחסור של 5000 נהגים, ואלפי נהגים עובדים במשרה כפולה כדי להביא משכורת מכבדת, אבל את שרת התחבורה זה לא מעניין. אנחנו מתכוונים להרחיב את ההשבתה עד שגברת מיכאלי תצא מהרשתות החברתיות ותתעורר. אוי לאותה הבושה".

שביתות חלקיות במערכת החינוך

הסתדרות המורים הודיעה כי היא מממשיכה בעיצומים לנוכח הקיפאון בגיבוש הסכם שכר לעובדי ההוראה. הסכם שימנע את הנטישה שמובילה לקריסת מערכת החינוך.

בתום פגישה שהתקיימה עם נציגי האוצר, הודיעה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, כי "פקידי האוצר לא הציגו אפילו הצעה אחת בנוגע לשכר עובדי ההוראה. אנחנו לא יכולים לחכות יותר. אנחנו חייבים לציבור שלנו תשובות ברורות – מה יהיה השכר שלהם באחד בספטמבר. פקידי האוצר נושאים באחריות המלאה לעיצומים ולקריסת מערכת החינוך. והעובדה שטרם קיבלנו מהם הצעה קונקרטית ראשונית – הינה עדות לטקטיקה של גרירת רגליים שתתנפץ לכל המדינה בפנים".

הבוקר התרכזה המחאה והעיצומים במחוז תל אביב, שם החלו הלימודים בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים ובאולפנים בשעה 10:00. במוסדות בחינוך המיוחד התקיימו הלימודים כרגיל. ביום שני הקרוב שוב יהיו עיצומים: הלימודים בכל מוסדות החינוך במחוז חיפה יחלו בשעה 10:00. בשאר המחוזות יתקיימו לימודים כרגיל.

בהסתדרות המורים מסרו כי העיצומים נמשכים לנוכח מה שהם מכנים "הזלזול וההתעלמות של ראשי הממשלה - בנט ולפיד – ושל שר האוצר, אביגדור ליברמן ופקידי משרדו בגיבוש הסכם שכר לעובדי ההוראה". בהסתדרות המורים הודיעו כי בשבוע הקרוב העיצומים יתרחבו.

לקראת שביתה כללית?

יו״ר ההסתדרות מאיים בסכסוך עבודה כללי במשק ״אם בעשרת הימים הקרובים לא יינקטו צעדים אקטיביים ואפקטיביים מצד משרדי הממשלה והרשויות הרלוונטיות, למיגור תופעת האלימות כלפי משרתי ציבור״.

ארנון בר-דוד אמר את הדברים על רקע התגברות מקרי האלימות כלפי עובדות ועובדים. ביום שלישי הותקפה רופאה בקופת חולים כללית בראשה, ופונתה לבית חולים תל השומר. התוקף הכה בראשה של הרופאה בפטיש ברזל, והוא יואשם בניסיון רצח. ״מדי שבוע אכניס עוד ועוד סקטורים לשביתות הזדהות״, אמר ארנון בר-דוד בתגובה לאירועים האחרונים, ״החל מצוותי רפואה, עובדי המגזר הציבורי ועד נהגי התחבורה הציבורית.

 

שביתה שביתה בבתי ספר קופות החולים תחבורה ציבורית קשיי תחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד