ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
בסביבת לפיד נערכים

אורבך ימנה את לפיד לראש הממשלה בשבוע הבא? כך זה יתרחש

ח"כ אורבך הודיע לרה"מ על הקפאת חברותו בקואליציה, במידה ויבשילו המגעים בינו לבין הליכוד תעלה האחרונה את הצעתה לפיזור הכנסת והקדמת הבחירות. מהלך שכזה עשוי להצניח באופן אוטומטי את לפיד לרה"מ אך מאחר ואין רוב בכנסת הוא יישאר גם בתפקיד שר החוץ

אורבך ימנה את לפיד לראש הממשלה בשבוע הבא? כך זה יתרחש
בנט ולפיד בישיבת הממשלה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

המצב הקואליציוני רעוע, ואתמול (רביעי) ספגה הקואליציה מספר הפסדים כבדים כגון אי אישור הרפורמה בחקלאות, או החוק שיבטל את הרפורמה בוועדת הרבנים לענייני תקשורת. בשבוע הבא שוקלים בליכוד להביא למליאה את החוק לפיזור הכנסת והקדמת הבחירות, אם אורבך וחה"כ עידית סילמן יתמכו בפיזור הכנסת, יאיר לפיד ייכנס אוטומטית לתפקיד ראש הממשלה – צעד שיהווה תקדים היסטורי במדינה מאחר שעד כה לא כיהן רה"מ חליפי שנכנס ישירות לתפקיד.

בממשלה הרוטציה הנוכחית המצב שונה, ד"ר אסף שפירא, ראש תכנית רפורמות פוליטיות במכון הישראלי לדמוקרטיה, הסביר בשיחה עם N12 איך יעבדו החילופים ואמר כי אם החילופים יתבצעו, הם יהיו אוטומטיים, והמשמעות היא שהממשלה לא תתחלף. כלומר הממשלה ה-36 תמשיך לכהן, ולפיד לא יצטרך להצהיר הצהרת אמונים בפני הכנסת. במקביל ראש הממשלה היוצא, בנט יהפוך אוטומטית לראש הממשלה החליפי, וגם יהפוך אוטומטית לממלא מקום ראש הממשלה.

בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו, נקבע, כי אם הכנסת מתפזרת בשל קבלת חוק התפזרות הכנסת (הדורש תמיכה של לפחות 61 ח"כים), ובקריאה השלישית על הצעת החוק תמכו לפחות 2 ח"כים מסיעות שהיו מזוהות עם ראש הממשלה בעת השבעת הממשלה - גם כן מתבצעים חילופים. ד"ר שפירא הסביר שהמשמעות של הסעיף הזה - שאם מתקבל חוק פיזור הכנסת בתמיכת חה"כ עידית סילמן ואורבך - לפיד יחליף את בנט יום לאחר מכן. החילופים בין בנט ולפיד יתרחשו גם אם התקציב לא עובר בכנסת עד למועד הקבוע בחוק, כלומר בסוף מרץ 2023.

עם זאת, על אף החילוף בעמדת ראש הממשלה, ככל הנראה לא יתבצעו חילופים אוטומטיים בתפקידי השרים, מאחר ואין לקואליציה את הרוב כדי לאשר את השינוי בכנסת. בהסכמים הקואליציוניים מפורטים כמה שינויים כאלה שאמורים להתרחש בעת החילופים, לדוגמה: שר המשפטים גדעון סער אמור להחליף את לפיד במשרד החוץ, ושר מימינה אמור להתמנות למשרד המשפטים.

כאמור, אם אורבך, חבר מפלגתו של בנט, יהיה זה שיפיל את הכנסת, זה יגרום לכך שלפיד ייכנס ללשכת ראש הממשלה מיד. לפיד יעמוד בפני אתגר לא קטן: במקביל לתפקיד רה"מ שאליו הוא ייכנס בפעם הראשונה בחייו, הוא גם יהיה שר החוץ וגם ראש מפלגה שמנהלת קמפיין בחירות - מאחר ולכנסת אין את הרוב לאשר שינויים בתפקידי השרים. על פי הדיווח בחדשות 12, בסביבת לפיד מבינים את האתגר ולכן תגברו לאחרונה את הצוותים.

יאיר לפיד ממשלת בנט לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד