כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
עוד מדינות בתמונה

פרשת המטוס המסתורי של 'כח קודס' האיראני מסתעפת

מטוס מוונצואלה נחת בארגנטינה לאחר שסורב כניסה לאורוגוואי; בפרגוואי פוטרו אנשי מכס ונפתחה חקירה שבודקת מדוע לא בוצעה בדיקה לצוות המטוס בעת ששהה במדינה שלושה ימים | כוחות הבטחון של ארגנטינה פשטו על המלון בו שוכנים חמשת הסוכנים האיראנים והחרימו להם את הציוד והמסמכים, כולל טלפונים מחשבים

פרשת המטוס המסתורי של 'כח קודס' האיראני מסתעפת
המטוס מעמיס סחורה בבלארוס בפברואר האחרון צילום: שגרירות ונצואלה בבלארוס

מטוס התובלה של חבלת התעופה הוונצואלית, נמצא בימים האחרונים בלב לבה של אחת מפרשיות הריגול המסתוריות והמסעירות ביותר שעליהן דווח בשנים האחרונות. אתמול (רביעי) החליט בית המשפט בארגנטינה לעכב את היציאה מהמדינה לא רק לחמשת הנוסעים החשודים כסוכנים של 'כח קודס' האיראני, אלא גם ל־12 אנשי הצוות הוונצואליים שהיו על המטוס. הדרישות הנחרצות של חברת התעופה הוונצואלית לשחרר את המטוס ולאפשר לו לחזור לעבודה, נדחו על הסף.

האירוע החל בשבוע שעבר, כשמטוס של חברת תעופה ונצואלית, ששייך למעשה לחברת תעופה איראנית והוחכר לפני שנה לוונצואלה, נחת בשדה התעופה בקורדובה שבארגנטינה לאחר שהמריא ממקסיקו. המטוס נשא חלקי חילוף של כלי רכב שונים, ולאחר שהות קצרה בקורדובה שבארגנטינה, המריא במטרה לנחות במונטבידאו, בירת אורוגוואי, אלא שכאשר המטוס התקרב לגבולה האווירי של אורוגוואי הובהר לצוות המטוס שאין לו אישור כניסה למדינה.

על פי הדיווחים, אורוגוואי קיבלה אזהרה חריפה ממדינה זרה, ולפיה המטוס שמגיע אליה מקורדובה, אינו תמים כפי שהוא נראה, והאנשים שטסים בו חשודים ומסוכנים. בלית ברירה שב המטוס על עקבותיו, וחיפש אחר מקום לנחות בו בארגנטינה, שם הוא הופנה לשדה התעופה בבירה בואנוס איירס.

עם נחיתתו פשטו אנשי מודיעין ארגנטינאים על המטוס, ובדקו את תכולתו, את המטען ואת הנוסעים. לפי הדיווחים, במטען לא נמצא שום דבר חריג, אבל הנוסעים, כך התברר היו חשודים מאוד. מומחי תעופה מסבירים שבמטוסי תובלה מהסוג הזה נמצאים בדרך כלל כשישה או שבעה אנשי צוות, טייסים ואנשי שירות גם יחד. על המטוס הוונצואלי־איראני היו לא פחות מ-17 נוסעים, בהם חמישה איראנים שלא הופיעו ברשימת הנוסעים הרשמית, ועוד 12 אזרחי ונצואלה שכן הופיעו ברשימה.

בו במקום נטלו אנשי המודיעין את הדרכונים מחמשת האיראנים, שלחו אותם לשהייה בבית מלון תחת השגחה, והחליטו לעכב את יציאתם של 12 אזרחי ונצואלה גם כן, יחד עם החרמה מלאה של המטוס עצמו, עד להודעה החדשה. אתמול נמסר שסוכני מודיעין ארגנטינאים פשטו על חדר המלון בו שהו חמשת האיראנים והחרימו להם את כל הציוד והמסמכים, כולל טלפונים מחשבים ועוד. זאת, במטרה לבחון את המסמכים ולנסות להבין להיכן הם חתרו והאם הם אכן סוכנים של 'כח קודס' האיראני, ומטרתם לאסוף מודיעין ולהוציא לפועל פעולות טרור ומבצעי התנקשות מחוץ לשטחה של איראן.

במקביל נמסר כי ימים אחדים קודם לכן שהה המטוס במשך שלושה ימים בפרגוואי, וגם שם היו על סיפונו לפחות 18 אנשי צוות, שלא כולם הופיעו ברשימות. חקירה ראשונית העלתה ששני אנשי מכס סייעו למטוס ככל הנראה לחמוק מבדיקות מעמיקות. השניים פוטרו באופן מיידי ונפתחה חקירה נגדם ונגד מספר סוכנים של הרשות למלחמה בהברחת חומרים מסוכנים, בחשד שגם הם סייעו לאיראנים להבריח אנשים או בדרך אחרת.

חבר הפרלמנט הארגנטינאי חורחה מילמן, שהיה זה שחשף את הסיפור לכלי התקשורת, הוסיף כי המטוס הגיע לארגנטינה כשמשדר המיקום שלו כבוי, פעולה שנעשית בדרך כלל כשצוות המטוס רוצה להסוות את מיקומו ולחמוק ממסכי הרדאר. לדבריו, פעולה זו מחשידה מאוד. מילמן דורש שהרשויות בארגנטינה לא יחזרו על הטעויות שעשו בעבר, כשהעלימו עין מהאחריות האיראנית לפיגועים שהיו נגד הקהילה היהודית בארגנטינה בשנות התשעים, בהם נרצחו עשרות יהודים ואזרחים נוספים.

אתמול קיים בית המשפט בארגנטינה דיון בדרישתה של ונצואלה לשחרר את המטוס ואנשי הצוות שלו, ובית המשפט דחה את הדרישה על הסף, ובנוסף הורה למנוע יציאה מהמדינה לא רק לסוכנים האיראנים שהדרכונים שלהם הוחרמו בשלבים הראשונים של האירוע, אלא גם מאנשי הצוות, אזרחי ונצואלה, שבוודאי יוכלו לספק לחוקרים לפחות מידע חלקי על שאלות כמו מהיכן הגיעו הסוכנים האיראנים, לאן היו פניהם מועדות, ומדוע הסכימה החברה הוונצואלית לשתף פעולה עם הדרישות שלהם.

יש לציין כי ונצואלה נחשבת לבת ברית של איראן, ובתקופה האחרונה אף התחזקו היחסים בין המדינות ששתיהן סובלות מקריסה כלכלית חמורה מאוד, בגלל הסנקציות האמריקאיות המוטלות עליהן. רק בימים האחרונים ביקר נשיא ונצואלה ניקולס מדורו באיראן, שם נועד עם עמיתו האיראני איברהים ראיסי, וחתם עמו על הסכם שיתוף פעולה בין שתי המדינות למשך 20 השנים הקרובות.

איראן ונצואלה כוח קודס האיראני ארגנטינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד