י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חזרה לתשמ"ט

פרסום ראשון: המהלך של 'דגל' בדרך לפיצול היסטורי עם 'אגודת ישראל'

מאז שנת תשנ"ב מתמודדות סיעות 'אגודת ישראל' ו'דגל התורה' תחת רשימה אחת - 'יהדות התורה', מהלך שנרקם בימים אלו בסיעה הליטאית ובגיבוי מנהיג המפלגה, הגרי"ג אדלשטיין, מלמד כי ב'דגל' נערכים ברצינות לפיצול היסטורי מהסיעה החסידית | הסיפור המלא בפרסום ראשון

פרסום ראשון: המהלך של 'דגל' בדרך לפיצול היסטורי עם 'אגודת ישראל'
בחורי ישיבות במערכת בחירות צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול (רביעי) הניח חבר הכנסת משה גפני על שולחן הכנסת הצעת חוק המבקשת להוריד את אחוז החסימה לאחוז וחצי בלבד, עוד בטרם היציאה לבחירות. המטרה במהלך היא להבשיל את השטח לפיצול היסטורי במפלגת 'יהדות התורה'. כך לפי הפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים'.

בחודשים האחרונים נשמעו ב'דגל התורה' איומים כלפי 'אגודת ישראל' על פיצול הרשימה והתמודדות בנפרד לכנסת, כפי שעשו בכמה מהערים הבולטות בבחירות המוניציפליות האחרונות, בהן זכו 'דגל התורה' להישגים רבים, בדגש על ירושלים וחיפה.

אחוז החסימה שעומד כיום על 3.25% מאיים כי אחת מהמפלגות 'דגל התורה' או 'אגודת ישראל' לא תעבורנה את אחוז החסימה במקרה של פיצול, מה שיפגע קשות באלקטורט החרדי בכנסת הבאה וממילא יהווה פגיעה בכוח החרדי בכנסת ובממשלה.

הורדת אחוז החסימה שיוזם גפני צפויה לזכות בתמיכה רחבה של מפלגות נוספות המדשדשות סביב אחוז החסימה, כמו תקווה חדשה, מרצ ועוד, ושמא אף בתמיכת הליכוד (שאף הגישו הצעה דומה) שהרי במערכות הקודמות כשל גוש הימין בהשגת 61 להקמת ממשלה, גם בגלל מפלגות ימין שלא צלחו את מחסום אחוז החסימה.

עוד נודע ל'בחדרי חדדים' כי בטרם החל גפני בגיבוש החוק וגיוס חתימות של חברי כנסת, הוא קיבל את אישור מנהיג המפלגה, ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, מה שמלמד כי לא מדובר בהצעה למטרת כותרת או הטרלה אלא בכוונה אמיתית לקדם את החוק ולשנות את רף אחוז החסימה.

הדרך לשינוי אחוז החסימה עוד ארוכה, אך בעצם הגשת החוק מעביר גפני מסר לשותפים החסידים כי הוא אינו חושש מהליכה נפרדת. ב'דגל התורה' מעריכים כי הם ישיגו 5 מנדטים במקרה של הליכה נפרדת לבחירות. במידה והמהלך לא יצא לפועל ב'דגל' ישמיעו את הטענות כמיקוח על הסכמי הריצה המשותפת.

לצד האיומים שנשמעו באחרונה על פיצול הרשימה, ב'דגל התורה' חוששים כי הפיצולים בחלק מהחסידויות ב'אגודת ישראל', והמו"מ הפומבי שנעשה באחרונה בין חברי הסיעה לממשלה, יחד עם זליגת הקולות לאיתמר בן גביר ולבצלאל סמוטריץ', יפגעו בכוחה של המפלגה.

המטרה בריצה נפרדת היא להביא לגיוס המוני של המצביעים כולם, גם הליטאים וגם החסידים שיבקשו להוכיח את כוחם האלקטורלי, ויתגייסו כדי להביא את מלוא המצביעים לקלפיות וכך ייתכן והחרדים אף יגדילו את כוחם בשתי מפלגות נפרדות בכנסת ה 25 וממילא את הכוח החרדי בקואליציה הבאה.

דגל התורה אגודת ישראל פיצול חרדי בצלאל סמוטריץ'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד