י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

שומרי אמונים • כך מתנהלת המלחמה על הרכוש

בה' אלול יחול יום ההילולא הראשון של האדמו"ר משומרי אמונים זצ"ל • עד אז עסוקים בני המשפחה, למרות הצוואה שהותיר, בתככים ומאבקים • אלי כהן עושה סדר בטלנובלה

האדמו"ר משומרי אמונים זצ"ל
האדמו"ר משומרי אמונים זצ"ל צילום: מנחם הלוי



בעוד שבועיים, בה' אלול, יחול יום ההילולא הראשון של האדמו"ר משומרי אמונים זצ"ל.

שלושה מבניו החלו לכהן באדמו"רות, מיד כתום ה'שבעה' - בבני-ברק, בירושלים ובאשדוד. הרביעי, האדמו"ר רבי יעקב יצחק, המתגורר עדיין בני-ברק, מתכנן להקים חצר באחת הערים. לא ברור עדיין אם תהא זו ביתר עילית, כפי שדובר בשעתו, או לאו.

האדמו"ר זצ"ל, הותיר אחריו צוואה באשר לנכסים שבבעלות החסידות, והורה כיצד לחלקם בין האחים. אולם מסתבר, שלמרות זאת, ישנן חריקות רבות ביישום הצוואה. מתחת לפני השטח מתחוללים מאבקים סמויים ולמעשה חלקם כבר החלו לבצבץ החוצה.

בחילוקי הדעות שהתגלעו בין הצדדים מעורבים אנשי כל החצרות ויש הטוענים כי מדובר בשקט שלפני הסערה.

מה קורה בבניין החסידות ברחוב שפת אמת?

תחילה לבני-ברק. על פי צוואת האדמו"ר, הנכס ברחוב שפת אמת, שבו שוכן בית המדרש של החסידות, יהיה בבעלות האדמו"ר מבני-ברק ואילו הנכס ברחוב הרב מלצר, בו שוכן התלמוד תורה יעבור לבעלות האחים האדמו"ר מאשדוד ואחיו האדמו"ר רבי יעקב יצחק. בבניין זה שוכן התלמוד תורה של החצר הבני-ברקית, והוא היה אמור להעתיק משכנו לבניין שברחוב שפת אמת. אולם, עד כה, לא נעשה דבר בעניין. יש לציין, כי לאדמו"ר זצ"ל לא היו נכסים באשדוד, והחצר שפתח בנו האדמו"ר, הרה"צ רבי גדליה משה, בעיר זו, החלה דרכה ללא כל ירושה. לאחרונה, רכש האדמו"ר את שטיבלאך 'קהל חסידים' ברובע ז', שהפך למרכז החסידות.

האחים דוחקים באדמו"ר ה'בני ברקי', הרה"צ רבי רפאל אהרן, להעביר להם את הנכס או לחילופין, לתת להם תמורתו, אך עד כה לא חלה שום תזוזה בעניין.

בימים האחרונים הופתעו לגלות כי שתי הקומות שלא היו מאוכלסות במבנה בשפת אמת, ובהן היה אמור לשכון הת"ת בבוא היום, עברו הסבה ליעד אחר. קומה אחת הופכת להיות 'עזרת נשים' במסגרת השיפוצים שהחלו בה, לאחר שעד כה, לא היה במקום עזרת נשים, מפאת העובדה שהאדמו"ר זצ"ל, שהה בתקופות החגים בירושלים. התקרה שסככה עד כה על היכל בית המדרש, תיהרס ותחתיה תוקם עזרת הנשים.

בקומה השניה, תיבנה דירת מגורים עבור בנו של האדמו"ר, הרב מרדכי, שיעבור עם בני משפחתו למקום.

צעדים אלו גרמו להתמרמרות בקרב האחים, שהבינו כי התלמוד תורה לא יעבור אל המבנה ברחוב שפת אמת, וחלומם לקבל את הבניין בהרב מלצר או תמורתו - לא יתגשם בקרוב.

מקורביהם של האדמו"רים פנו אל הדיין הגר"מ שפרן וביקשו לקבל את חוות דעתו, כאשר הם מציגים לפניו את צוואת האדמו"ר זצ"ל. הגר"מ קבע במכתב שיצא מחת ידו לפני שבועיים, כי על החצר הבני-ברקית להעביר את הנכס או תמורתו: סך חמשה מיליון שקלים, כפי שהוא מוערך.

הצעד הזה היה למורת רוחם של אנשי החצר הבני-ברקית. בשבת שלאחר הוצאת ה'צו', נזפו החסידים באדמו"ר רבי יעקב יצחק, עת הגיע כדרכו להתפלל בבית המדרש - והכלימוהו על שההין לפנות לרבנים. בעקבות כך, הדיר רגליו מהמקום ועבר להתפלל בבית המדרש של חסידות קוסון.

סעודה שלישית הוא עורך לחסידיו בביתו.

להציל את הבית. האדמו"ר מירושלים. צילום: קובי הר צביצילום: להציל את הבית. האדמו"ר מירושלים. צילום: קובי הר צבי
להציל את הבית. האדמו"ר מירושלים. צילום: קובי הר צבי


מדוע יערוך האדמו"ר הירושלמי כנס תמיכה?

ומכאן לירושלים. בית המדרש ברחוב מאה שערים שייך על פי החוק לעמותת שומרי אמונים. בעמותה זו חברים, בין היתר, האדמו"ר מבני-ברק, אחת האחיות המתגוררת בירושלים, ומי שהיה גבאו של האדמו"ר - נכדו הרב אהרן גלדציילר, העומד בראשות הישיבה.

לפני מספר שבועות נערך כינוס של חברי העמותה, במטרה למנות את האדמו"ר הירושלמי לנשיא העמותה, ובכך לסלול את הדרך להעברת המבנה לרשותו. אולם על פי החוק, רק אם שלושת רבעי חברים תומכים במהלך הוא נחשב לתקין.

האחות, שמופיעה כחברה בעמותה, מבקשת מצידה 'להלאים' את הנכס ומנסה לרתום לצידה את האח - האדמו"ר מבני ברק, המהווה לשון מאזניים. ההחלטה התקבלה בהעדר כמה מהחברים, בעיקר אלו המנסים לערער את מעמד האדמו"ר הירושלמי. אך הם לא שקטו על שמריהם והדברים התגלגלו והגיעו עד להיכל בית המשפט.

בית המשפט פסל את החלטת העמותה וקבע, כי רק על פי תקנון העמותה יתנהלו הדיונים ויתקבלו ההחלטות.

בצר להם, מתכוונים חסידי האדמו"ר הירושלמי, לערוך כנס תמיכה וגיוס כספים בכ"ח באב הקרוב, תחת הקריאה הקדושה: "שלא יכבה נרו". לא נאמר היכן ומתי בדיוק יערך הכנס, אולם המוטו שלשמו הוא נועד - ברור: "להצלת הבית הגדול והקדוש".

לחסידי האדמו"ר התברר, כי האחות נטלה מהבנק הלוואת ענק בת שלושה מיליון שקלים לצורך עסקיה, ומשכנה את בית המדרש, עליו היא חתומה כחברה בעמותה, מה שמסבך עוד יותר את העניין.

בוזה בבני ברק. האדמו"ר רבי יעקב יצחקצילום: בוזה בבני ברק. האדמו"ר רבי יעקב יצחק
בוזה בבני ברק. האדמו"ר רבי יעקב יצחק


מי יקבל את ספר התורה לעילוי נשמת הרבנית?

ויש צרות גם מבית. לפני כשנתיים החל האדמו"ר זצ"ל לכתוב ספר-תורה לעילוי נשמת הרבנית ע"ה, בסמוך לפטירתה. כתיבת הספר התעכבה ובימים אלו הוא עומד בפני סיום.

אולם אליה וקוץ בה: מי יקבל את הספר? כל הבנים טוענים לכתר וחפצים שהספר יוכנס לבית מדרשם. בשלב זה, הסופר מחזיק בספר התורה ומתחבט מה לעשות. הוא בוודאי איננו מוסמך להכריע.

מי שהקדים וקפץ על העגלה הוא הרב גלדציילר, שישיבתו שוכנת בשטחה של שומרי אמונים בירושלים. התלמידים שלומדים בה אינם מתוך החסידות, כי אם ממסגרות שונות, והיא מוגדרת ישיבה כלל חסידית, למרות שמה 'שומרי אמונים'. הוא כבר פרסם, כי ביום ההילולא, תתקיים הכנסת ספר תורה להיכל הישיבה, כאשר על פי מקורבים לחצר שומרי אמונים, הוא לוטש עיניים לספר התורה שהכל חומדים, ומקווה ליצור עובדות מוגמרות בשטח.

על פי התכנית, טקס תהלוכת ספר התורה ייצא מביתה של האחות, שהינה דודתו של ראש הישיבה, ואשר על פי השמועות, היא הספונסרית של הישיבה ופטרוניתה. למותר לציין, כי האחים מתנגדים לכך נמרצות ומדגישים כי אינם מוותרים על הספר.

הרב גלדציילר גם מפיק אלבום ניגונים חדש לרגל המאורע, בו קיבץ את לחניו של האדמו"ר זצ"ל, ומקהלה נבחרת בצעה אותם בעיבוד מוזיקלי משובח. האלבום יימכר במהלך ההילולא.

בשלב זה, לא ברור, מה ילד יום בכל זירות ההתגוששות.
שומרי אמונים אחים ירושה רכוש עמותה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד