י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
בג"ץ נדרש להכריע

טענה לתוצאה ידועה מראש: עימות בבחירת רב העיר

לאחר עשור ללא רב עיר בשדרות, מתנהל הליך בחירה שאמור להגיע לסיומו עוד כחודש. אך עתירה שהגישו לבית המשפט העליון נציגים באופוזיציה דורשת לעצור את ההליך, בין היתר בטענה שהתוצאה ידועה מראש - רב הגרעין שאליו משויך ראש העיר אלון דוידי, יבחר | דוידי תקף: "תקיעת מקלות בגלגלי ההליך"

טענה לתוצאה ידועה מראש: עימות בבחירת רב העיר
אלון דוידי צילום: פלאש 90

עימות בעיריית שדרות סביב מינוי רב חדש: לאחר קרוב לעשור בו העיר מתנהלת ללא רב קבוע, הנושא מגיע להכרעתו של בג"ץ. בעתירה שהגישו באופוזיציה נגד הליך הבחירה, הם טוענים בין היתר כי התוצאה ידועה מראש בשל אחיזה של ראש העיר בגוף הבוחר.

מאז נפטר הרב דוד בר חן זצ"ל, שדרות מתנהלת במשך מעל ל-9 שנים ללא רב קבוע. לפני כחצי שנה הודיע סגן השר לשירותי דת מתן כהנא כי הוא מקדם הליך בחירה לרב עיר, ובתום שלושה דיונים של ועדת הבחירות, נבחר הגוף הבוחר, המורכב מנציגי בית הכנסת, סגן השר כהנא והעירייה.

אלא שזמן קצר לאחר הודעת סגן השר כהנא על קידום בחירת רב העיר, כמה מנציגי האופוזיציה בעירייה, שהחליטו לאחר מכן גם שלא לשלוח נציג לגוף הבוחר שבוחרת את הרב, הגישו עתירה לבית המשפט העליון בדרישה לעצור את הליך הבחירה.

בעתירה טוענים נציגי האופוזיציה כי הסיבות בגינן יש לעצור את ההליך, קודם כל כיוון שמינוי הוועדה אינו חדש, אלא המשך להודעה של השר לשירותי דת הקודם, דוד אזולאי, ב-2015; סיבה נוספת היא היעדר ייצוג לאופוזיציה בוועדת הבחירות. בנוסף, הם טוענים שרובם המכריע של נציגי האספה הבוחרת את רב העיר נתונים למרותו של ראש העיר אלון דוידי.

בעקבות כך, לדבריהם, זהות הרב הנבחר ידועה מראש כשהרב שיבחר הוא הרב דרור טוויל, רב הגרעין התורני בעיר שאליו משתייך דוידי, שהוא הרב המוביל במרוץ. המדינה בתגובה, מטעם כהנא, וראש העירייה דוידי קוראים לדחות את העתירה על הסף וטוענים כי אין פסול בהליך והגורמים המשפטיים מפקחים עליו.

דוידי טוען בתשובתו כי הדרישה של נציגי האופוזיציה לעצור את ההליך "חושפת את מטרתם האמיתית: תקיעת מקלות בגלגלי הליך הבחירה". המדינה, המשיבה הנוספת, התייחסה לטענה שהבחירה ברב הגרעין ידועה מראש, וכתבה בתגובתה הנפרדת כי נציגי בתי הכנסת שנבחרו לגוף הבוחר "הגדירו את עצמם מעורב או מסורתי", ולא למגזר או קהילה מסוימת.

בינתיים, בג"ץ עוד לא קבע את החלטתו, וביום חמישי בשבוע שעבר מסר כי ההחלטה בתיק תגיע בפני הרכב שופטים, ומאחר ולא ניתן צו ביניים, הליך הבחירה נמשך. אם בית המשפט העליון לא יתערב, בחירת רב העיר תיארך בעוד כארבעה שבועות.

בחירת רב עיר אלון דוידי שדרות עירייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד