כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

לפיד: "קיצוץ מוסרי, המדינה לא אחראית על ילדים"

הכנסת תצביע על 4,700 הסתייגויות לתקציב • לפיד: "קודם לקחנו מהישיבות ומהעשירים. הקיצוץ בקצבאות מוסרי, מי שמביא ילדים אחראי עליהם" • 'חוק נהרי' בוטל

לפיד. צילום: פלאש 90
לפיד. צילום: פלאש 90



יום סוער צפוי בכנסת: היום (ב) תקיים המליאה שעות ארוכות של דיונים, הצבעות ועימותים פוליטיים על סעיפים בחוקי ההסדרים ובתקציב המדינה. ההצבעות יימשכו עד לאישורו של התקציב בקריאה שנייה ושלישית.

האופוזיציה הגישה 4,700 הסתייגויות ובנוסף היא דורשת לקיים הצבעה שמית על מאות מהן, מה שיאריך את אישור התקציב. ההצבעות על ההסתייגויות לתקציב שהחלו הבוקר - יתקיימו רצוף כל הלילה עד מחר ב-9:00 בבוקר,

במסגרת הדיונים וההצבעות בוטל גם 'חוק נהרי', המחייב את הרשויות המקומיות להשתתף במימון מוסדות חינוך.

את הכותרות תפס נאומו התוקפני של שר האוצר, יאיר לפיד, והמתקפה האישית שספג מיו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', שהציגה אותו כפרזנטור של נתניהו.

"חברי האופוזיציה חיים בעולם של פנטזיה", האשים לפיד, ותקף: "כמה שהייתי רוצה לתת ולתת - לתת למרכז ולתת לפריפריה, לתת לכולם. הייתי רוצה להוריד את מס הכנסה ל-2%, לתת מכונית לכל פועל, מטוס לכל משפחה... ועכשיו, אחרי שסיימנו את הפנטזיות, הגיע הזמן לחזור לעולם האמיתי.

"התקציב הזה עסק בשאלה 'איפה הכסף' ולסגור בור תקציבי של 35 מיליארד שקל - בעיה שאיש לא רצה להתעסק איתה. התעסקנו עם אלה שהאופוזיציה העדיפה להתעלם מהם, לעצום עיניים ולחשוב שזה לא קיים. היינו צריכים להחליט האם לתת לעסק להתפרק סביבנו, העיקר שלא יכעסו עלינו ולא לחשוב על המחר אלא רק על מה שיכתבו עלינו בעיתון - או לגלות מנהיגות שמתחשבת בעולם האמיתי ולא בעולם הפנטזיות".

"המקום הזה שבו אני עומד ומציג בפניכם את התקציב הוא המקום שממנו אפשר לא רק לדבר אלא להגן על אזרחי ישראל ומעמד הביניים, לא על אזרחי ישראל במדינת הפנטזיה ומעמד הביניים בלה-לה-לנד. גיבשנו תקציב קשה ועדיין שמנו את מעמד הביניים במרכז".

"מעמד הביניים שבמשך שנים היה הכספומט של כל ממשלות ישראל, הפעם היה המקור האחרון שממנו לקחנו כסף. קודם לקחנו מהישיבות ומהעשירים, העלנו מסים על חברות הענק. לקחנו ממשרד הביטחון. רק בסוף אחרי שלקחנו מכל המקומות האחרים והתברר שאין ברירה לקחנו גם מעט מעמד הביניים. זה מצער אותי, זה עצוב ואנחנו נחזיר את זה".

דבריו של לפיד עוררו סערה וח"כים מהאופוזיציה קראו לעברו קריאות ביניים. ח"כ איתן כבל אמר ללפיד: "מתי ראית את האור? אתה גם חיית בעולם של פנטזיה כי היית נגד המדיניות הזו! מתי התפכחת?"

לפיד התעלם והמשיך: "זה תקציב שאומר למעמד הביניים הישראלי - 'יש מי שמייצג אותך'. זה תקציב שייצור צמיחה, תמריצים לתעסוקה, תקציב שיעודד תעשיות וטכנולוגיה ועסקים קטנים. גם בימים קשים אלה הגדלנו את תקציבי הרווחה, הבריאות, החינוך, התחבורה. הוספנו כספים לניצולי שואה. עשינו את מה שאפשר בעולם האמיתי שבו חיים האנשים האמיתיים".

שר האוצר התייחס גם לקיצוץ בקצבאות: "מי שיעבוד יקבל. עבודה היא הבסיס לחברה בריאה. מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה זה הבסיס לכל כלכלה. הקיצוץ בקצבאות הילדים הוא לא כורח תקציבי אלא החלטה מוסרית. התפקיד שלנו הוא שלא יהיו ילדים רעבים בישראל - אבל אם מישהו מביא ילדים לעולם הזה הוא אחראי עליהם, לא המדינה".

יחימוביץ: "גם לי נתניהו הציע להיות פרזנטורית"

יושב ראש ש"ס, ח"כ אריה דרעי, תקף את לפיד, לדבריו, קיצוץ בקצבאות הילדים הוא קיצוץ במזון של משפחות במצוקה. "זה תקציב שאין בו רחמים ואין בו חמלה", אמר דרעי.

קודם לכן, תקפה יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', בחריפות את שר האוצר יאיר לפיד: "נתניהו היה צריך פרזנטור טוב, מישהו צעיר יותר, שמחובר למחאה. מישהו עם ניסיון שהיה פעם פרזנטור של בנק הפועלים. נתניהו מינה את לפיד לפרזנטור שלו, ומה עשה הפרזנטור? שוכח מההפגנות, שוכח שדיבר על פוליטיקה חדשה, שוכח שנשבע להגן על מעמד הביניים - ומתמסר כל כולו לתפקיד הפרזנטור. ומה הוא משווק? את אותה המדיניות בדיוק שאותה שם ללעג".

יחימוביץ' טענה על לפיד כי בגד באמירותיו הקודמות וחבר לנתניהו: "נזכרתי בשר אוצר אחר, כזה שחשב שאם ניתן הרבה - ממש הרבה - לעשירים, מתישהו יהיה טוב. כי באיזשהו שלב מסתורי הצמיחה תחלחל לכל הישראלים. אם נפריט הכל, יהיה טוב יותר. אם נוריד לטייקונים מסים, תהיה אווירה טובה יותר לביזנס. הוא לא התכוון לעסקים הקטנים והבינוניים אלא לשמנת ולקצפת. שר אוצר שצייר לנו על הלוח את האיש הרזה והאיש השמן וכשהוא דיבר על האיש השמן הוא התכוון למורים ולעובדות הסוציאליות, והאיש הרזה והאומלל היה שרי אריסון, לב לבייב, יצחק תשובה. אני מניחה ששר האוצר יאיר לפיד יודע למי אני מתכוונת. הוא מכיר אותו היטב. הוא הפגין נגדו. היום הוא יושב לידו בשולחן הממשלה. זה רה"מ בנימין נתניהו".

"יכולתי להיות שרת אוצר במקומך", אמרה יחימוביץ', "גם לי נתניהו הציע להיות הפרזנטורית שלו. אני לא פרזנטורית. אתה פרזנטור הרבה יותר טוב ממני".
תקציב הכנסת המדינה דיון הצבעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד