ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
סיפור מפעים

דוד ראובן, מנהל גוי, נכד לנאצי ולחסיד אומות העולם בנה בית כנסת

במדינת תורינגיה, בגרמניה, פועל בית החולים הנחשב למתקדם ביותר בכל יבשת אירופה בתחום האורתופדי. מנהל המקום הוא גוי העונה לשם "דוד ראובן", נכדם של נאצי שרצח יהודים רבים ושל חסיד אומות העולם שהציל יהודים רבים | הסיפור שישאיר אתכם פעורי פה

דוד ראובן, מנהל גוי, נכד לנאצי ולחסיד אומות העולם בנה בית כנסת
ביה"ח, וולדקליניקן אייזנברג צילום: מתוך אתר ביה"ח WALDKLINIKEN EISENBERG

בחודש שעבר בית החולים 'אייזנברג וולדקליניקן' (Waldkliniken Eisenberg) שבמדינת תורינגיה, אחת מ-16 המדינות המאוגדות תחת הרפובליקה הגרמנית, הרחיב את המטבח והתפריט שלו כדי להעניק שירות למטופלים יהודים שרוצים אוכל כשר וגם מקום להתפלל. בבניין יש גם מעלית שבת כדי שמשפחות המטופלים היהודים יוכלו לעלות לקומות הגבוהות גם בשבת. הפרויקט הוקם על ידי בית חולים ביוזמה עצמית. 

המרפאה שכוללת 254 מיטות, שוכנת בבניין שתוכנן על ידי האדריכל והמעצב האיטלקי מתאו תון ומזכיר יותר מלון אלגנטי מאשר מרפאה. הרב יצחק ארנברג מברלין כינה את תוכנית בית הכנסת "מיוחדת, מאוד יפה וחיובית". ספר תורה, שגילו כ-80 שנה, נכנס לבית הכנסת בקומה השנייה, הספר נכתב במיוחד בישראל ועל המעיל שלו נכתב כי הוא מוקדש לזכר ששת מיליון הנרצחים בשואה.


חגיגות הפתיחה בחודש שעבר.

בסוף השבוע פורסם על ידי העיתונאי יצחק נחשוני במגזין 'משפחה' סיפור מפעים כי מי שעומד בראש המערך המקיף הזה, הרפואי, הטכנולוגי והניהולי, הוא מנכ"ל בית החולים מר טיס. יצחק נחשוני מציין בכתבתו: "כבר במפגש הראשון עמו הוא שובה אותך, מקרין אימון וסימפטיה. למרות כל התכונות הללו, מה שמשך את תשומת ליבי הם, שמותיו הפרטיים, דוד ראובן".


חגיגות הפתיחה בחודש שעבר

דוד ראובן, לא האנס, לא אדולף, לא פרנץ ולא יוהאן. גרמני עם השם דוד ראובן? בזה הרגע שהוא פוצח בסיפור חייו וחיי משפחתו, שכאילו נלקח מעולם הדמיונות.

"טובי הרופאים עובדים בבית החולים הניצב על האדמה שהיתה פעם גהינום עלי אדמות, עבור יהודים. כיאה לדייקנות הגרמנית גם המבנה הארכיטקטוני של המרכז הרפואי, מפואר ביותר. מחלקותיו מצוידות בציוד הרפואי החדיש ביותר והחדרים מתנהלים ברמת האירוח שאין דומה לה באף בית חולים. חולים מכל העולם, המגיעים אל המרכז הרפואי 'איזנברג' עם בעיות אורתופדיות קשות וסיבוכים שלא נמצא להם מזור במקומות אחרים, משאירים אותם מאחוריהם ומודים לצוות בכל פה על ההחלמה המושלמת".

וכך מספר דוד ראובן הגוי למגזין 'משפחה': "סבא שלי מצד אמא היה נאצי. הוא רצח במו ידיו יהודים רבים, ועינה אחרים עד לצאת נשמתם. לעומתו, הסבא האחר, מצד אבא, היה חסיד אומות העולם. הוא הציל יהודים רבים מידי הקלגסים וסייע להם להימלט להולנד. כאשר נולדתי, סבי, אוהב היהודים, העניק לי את השם: דוד – על שם דוד המלך, וראובן על שמו של ראשון השבטים בישראל".

מנהל בית החולים, דוד ראובן טיס.

כל חייו של דוד ראובן סבים סביב אותם שני סבים ניגודיים. כאשר הלך לראשונה לבית הספר, זיהו אותו כנכדו של הפושע הנאצי. "השם שלי, דוד ראובן, הוא ששמר עלי, ועד שגדלתי לא נגעו בי כי חשבו שהם טועים ואני בכלל יהודי".

לעומת זאת, לפני מספר שנים, כאשר זקן גרמני שהיה מאושפז בבית החולים, שמע את שמו, הוא סינן לעומתו: "אם הייתי יודע שאתה יהודי, הייתי מחסל גם אותך". דוד ראובן טיס, התאפק עד שהעמיד אותו על הרגליים והסגיר אותו, כשהוא הולך, ולא נדחף בכסא גלגלים שלא נשלט על ידו, לידי שלטונות החוק הגרמניים שגילו לאחר חקירה ממצה, כי מדובר בפושע נאצי שהתחזה לאחר, האיש נמק בכלא עד שנמוג.

למרות המעשים ההירואים של סבו מצד האם להצלת יהודים רבים, מצפונו הסוער של דוד ראובן טיס בעקבות מעשיו המזוויעים של סבו מצד האב, הנאצי, לא נתן לו מנוח והוא החליט לעשות מעשה. עם השלמת אגף חדש ומפואר בבית החולים שאותו הוא מנהל ביד רמה, הוא הפך את מטבח בית החולים לכשר בכשרות המהודרת ביותר, עם משגיחי כשרות צמודים, שמירת שבת מוקפדת וכל ההידורים שהעלה בדעתו שהיהודים שהושמדו על ידי סבו וחבריו הצוררים, היו שומרים עליהם. את כל זה עשה בליוויו האישי של רבה של ברלין הגר"י ארנברג.


ביה"ח, וולדקליניקן אייזנברג.

"בית החולים שלנו מחזיר חיים לחולים" הוא אמר ליצחק נחשוני, "אבל לקדושים שאת חייהם לקח סבי, לא ניתן להשיב. החלטתי שבית החולים ירפא גם את הרוח ואת המורשת היהודית שהחלאות הנאציים רצו להכחידם".

דוד ראובן לא הסתפק בזה, לפני כשלושה שבועות נחנך בבית החולים 'איזנברג' בית כנסת מפואר שעין לא ראתה כמותו בגרמניה מאז השואה האיומה. בית הכנסת רוהט בריהוט מרהיב של קיבוץ לביא והוכנס אליו ספר תורה עתיק בין 80 שנה. בטקס רב הרושם השתתף לצד רבני גרמניה גם ראש ממשלת תורניגיה, בודו רמלוב.

מה הלאה? נשאל דוד ראובן, "עכשיו שיש בית כנסת מפואר ויש אוכל כשר למהדרין, אשים את הדגש על הגשת עזרה רפואית ליהודים הזקוקים לנו ובשליש המחיר".

כדי להשאיר את הרושם העז על הקוראים חיפש נחשוני דווקא שאלה בנאלית לסיים איתה. "תגיד", שאל אותו, "יהיה אפשר להכניס בפסח חמץ לבית החולים הכשר שלך שאמור לטפל ביהודים? (כמובן שלא נאמר לו מה קבע בג"צ בענין זה בישראל). דוד ראובן תקע בו זוג עיניים כאומר לא הבנת את המסרים שהעברתי לך עד עתה, השיחה היתה עקרה ושאל: "אתה מנסה לאתגר אותי? זה בית חולים ליהודים, הסברתי לך".

בית חולים גרמניה חסיד אומות העולם נאצי דוד ראובן טיס בית החולים וולדקליניקן אייזנברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד