ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"תַּחַת הַנַּעֲצוּץ יַעֲלֶה בְרוֹשׁ"

תופעה: בתי כנסת רפורמים וקונסרבטיבים "מתחרדים"

מספר בתי כנסת רפורמים וקונסרבטיביים ברחבי ארה"ב דועכים ועוברים לידי אורתודוכסים אשר מפיחים רוח חדשה במקום, וממלאים את מקומם של המתפללים ההולכים ונעלמים | כמה מנהלי בתי הכנסת פנו לקהילות חרדיות, בעיקר אלה המזוהות עם חב"ד

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

במשך 88 שנים, בית כנסת קונסרבטיבי במרכז הווארד ביץ' בקווינס ניו יורק, במרחק כמה קילומטרים מנמל התעופה הבינלאומי קנדי היה פעיל. עם הזמן הצטמצמו הבאים למקום וחברי הנהלה החלו לתהות כמה זמן בית הכנסת יוכל להישאר פתוח. בינתיים, כמה רחובות משם, חיפשו הרב אברהם ריכטר ורעייתו מבנה מתאים לבית חב"ד אותו הם פתחו בביתם עוד בשנת 2003, אז בקושי היה להם מנין, כעת הם נאבקו להכניס את כל המתפללים פנימה.

מיטשל פרידמן ממנהלי בית הכנסת, נפגש עם הרב ריכטר. השניים לא זוכרים מי חיבר ביניהם, אבל אחרי כמה פגישות עם ההנהלה הוחלט: בית הכנסת הקונסרבטיבי של פעם יהפוך לאורתודוקסי, כך מדווח אתר Times Of Israel.

מסתבר שהסיפור אינו ייחודי להווארד ביץ'. מכיוון שמספר המתפללים בבתי הכנסת הרפורמים והקונסרבטיביים פוחת והולך בכל רחבי ארה"ב, כמה ממנהלי בתי הכנסת פנו לקהילות חרדיות בעיקר אלה המזוהות עם חב"ד לקחת לידיהם את המקום.

ב-20 השנים האחרונות, יותר משליש מבתי הכנסת הקונסרבטיביים ואחד מכל חמישה בתי כנסת רפורמים נסגרו, כך לפי מחקר שערכה חברת PEW RESEARCH CENTERMAY.

בעוד שכמעט 25 אחוז מיהודי אמריקה רואים את היהדות חשובה, רק אחד מכל חמישה יהודים מגיע לבית הכנסת מדי חודש. בין הסיבות הרבות לכך ניתן למנות את דמי החבר שיכולים לנוע בין 1,500 ל-5,000 דולר בשנה, או בגלל מגוון דרכים שאנשים בוחרים כעת לבטא את זהותם היהודית. לפי אותו מחקר, 38% מיהודי ארה"ב היו מעורבים בתוכניות חב"ד בצורה כלשהי.

"באנו משתי נקודות מבט שונות מאוד והיו כמה אנשים שהיו בעיקר נגד דברים כמו מחיצה" אמר הרב ריכטר ל- Times Of Israel. "יש אנשים שלא ידעו הרבה על תנועת חב"ד או מה המשמעות של להיות אורתודוכסי, זה דברים שהם אולי קראו עליהם, או ראו בסרט, וחשבו, 'אוי האנשים המפחידים האלה'. ואז, ברגע שהם מכירים אותך הם רואים שאנחנו לא מאוד שונים. אנחנו פשוט פועלים לפי עקרונות ההלכה המקוריים".

"הייתי בין המתנגדים לשותפות", אמר מיטשל פרידמן. "הסיבה להתנגדותי הייתה קשורה לכך שהיה לי נוח בבית כנסת שבו לא הייתה הפרדה בין גברים לנשים. בכל מקרה, החלטתי לתת לזה צ'אנס, וגיליתי שחוץ מההפרדה אין הבדל קטן בתפילה. מאז הרגשתי שהשותפות היא הדרך ללכת, ואני ממשיך את השתייכותי לחב"ד הווארד ביץ'".

מאז חב"ד לקחה את המקום, מספר האנשים המגיעים לבית הכנסת גדל אט אט, מספר הרב ריכטר. לדבריו, יש בין 35 ל-40 מתפללים קבועים לתפילות שבת, ולפחות 100 בחגים. בחג השבועות האחרון קרוב ל-100 איש הגיעו, "והכי חשוב תמיד יש מניין" אמר הרב.

הרב אלי שיפרין מקווינס חב"ד סיפר ל'טיימס אוף ישראל' כי כשהוא הגיע לראשונה ב-2005 ל'ליטל נק' (Little Neck) בעיר, הם קיימו תפילות בביתם. ככל שמספר המשתתפים גדל, המספרים בבית הכנסת הקונסרבטיבי הסמוך דעכו. "הדירקטוריון שלהם הבין שהדרך היחידה לשרוד היא להיות אורתודוקסי".

רבים מהמייסדים היו ניצולי שואה. למרות שהם הפכו פחות שומרי מצוות, "הם הכירו את המנהגים האורתודוקסיים", אמר הרב שיפרין. "זה עזר לשכנע חברים שהיססו לגבי הרעיון". ואכן בית הכנסת הפך לאורתודוקסי, "ראיתי את עצמי מציל מבנה יהודי, אבל חלקם היו מודאגים מהמעבר לאורתודוקסי. אמרתי להם שאני לא כאן כדי לבלוע אותם אלא כדי להרים אותם", אמר.

חב"ד רפורמים קונסרבטיבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד