ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

אור ירוק: שלטי דרך מבלבלים עלולים לגרום לתאונות

בבדיקה שנערכה עבור עמותת אור ירוק נמצא: המספר מקומות ברחבי הארץ שלטי הדרך המכוונים את הנהגים מבלבלים ולא ברורים • עמותת אור ירוק: "יש להחליף באופן מיידי את השלטים"

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

אחת ממטלות הנהיגה המוטלות על הנהג היא ניווט. על הנהג מוטלת החובה והאחריות להגיע מנקודת המוצא לנקודת היעד בשלום, מבלי לגרום לתאונה או להפרעה למשתמשים בדרך. בכדי לעשות זאת, עליו להיות מסוגל לעקוב אחרי מסלול הנסיעה, לתכנן את הדרך שלו מבעוד מועד ולתכנן כיצד להגיע ליעדו מבלי להאט ובכך לגרום להפרעה לנהגים האחרים בדרך.

עמותת אור ירוק בשיתוף עם המכללה הישראלית לבטחון וחקירות ערכו בדיקה מיוחדת ברחבי הארץ לבדיקת שלטי הדרך המכוונים את הנהגים בדרכים בינעירוניות או ביציאה מהערים. בבדיקה מצאו החוקרים כי בכבישים רבים שלטי הדרך הינם מבלבלים, ועלולים לגרום למשתמשים בדרך לטעות בדרכם.

כאשר שלטי ההכוונה בכבישים הבין עירוניים או ביציאה מהערים, אינם ברורים, הם לא מסוגלים לתת לנהג מידע וכלים לתכנון הדרך כך שיהיה מסוגל לנווט ליעד המתוכנן, ולכן אינם מסייעים לו לקבוע את מסלול נסיעתו על הכביש. בנוסף, הם עלולים לגרום לכך שהנהג יהיה חייב להסיר את עיניו מהכביש בכדי להסתכל בתוכנות ניווט או במפות בכדי לבחון את דרכו מחדש, תוך פגיעה בבטיחות הנסיעה והמשתמשים בדרך.במקרים חריגים, הנהגים אף עלולים לסכן את עצמם ואחרים בדרך בניסיון לתקן טעויות בניווט.

על פי ממצאי החקירה, נהגים שטעו בדרך וירדו ממסלול הנסיעה המתוכנן בעקבות שלטים מבלבלים עצרו בשוליים וניסו למצוא את הדרך הנכונה ליעד אליו הם מתעדים להגיע. בנוסף, נהגים ניסו לבצע פעולות נהיגה אסורות או מסוכנות כגון פניות פרסה במקומות מסוכנים, נסיעה לאחור בכדי להגיע לנקודת הטעות ולתקן אותה או לפעמים אפילו נסיעה נגד כיוון התנועה. כמו כן, בעקבות שלטים מבלבלים נהגים מאטים בכבישים מהירים ויוצרים פערי מהירויות, שהינו אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים בכבישים בינעירוניים.

אחד המקומות בהם נמצא שלט מבלבל הוא בכניסה לכפר ביל"ו, שם מופיע שלט המסמן לנהגים כי הפנייה ימינה היא לכפר ביל"ו א' ואילו הפנייה שמאלה היא לכפר ביל"ו ב'. נהג שאינו מכיר את הסביבה, אינו יודע כלל מה ההבדל ולאיזה כפר ביל"ו הוא אמור להגיע. מקום נוסף בעייתי הוא בצומת עקרון המובילה לעקרון ומשם לכביש 5. בצומת זו, ישנו שילוט אך כלל לא מופיע בו אזכור לכך שהצומת מובילה לעקרון ולכביש 5.

מיקום בעייתי נוסף נמצא בכביש 471, עליו התלוננו נהגים שביקשו לצאת מתל אביב צפונה על כביש 6. השלט המבלבל נמצא בכביש 471, בפנייה ימינה לקרית אונו. בשלט זה ישנו שילוט המפנה שמאלה לכביש 6, אך הוא כה קטן ומוסתר ולא ניתן לראות אותו עד שלא מגיעים אליו ואז כבר מאוחר מדי לבצע את הפנייה כיוון שהכביש מתפצל. לכן, נהגים רבים מתבלבלים בצומת ופונים ימינה במקום להמשיך ישר ומפספסים את הפניה לכביש 6.

עמותת אור ירוק: "מטרת שילוט הדרכים היא לשרת את הנהג, להנהיג ולכוון אותו למקום אליו הוא צריך להגיע. כאשר השלטים האמורים לעשות זאת מבלבלים ואינם ברורים, מטרה זו אינה מתגשמת ונוצר בלבול וחוסר אונים בקרב הנהגים. יש להחליף באופן מיידי את השלטים שעלולים לגרום לאי הבנה בכבישים, בכדי שנהגים יוכלו לסמוך עליהם ולהגיע בעזרתם בבטחה למעוז חפצם".





אור ירוק תמרורים ניווט תאונות דרכים שלטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד