י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בים באוויר וביבשה

הכירו את אחד הציידים המוכשרים בטבע

כחובב טבע מגיל מאד צעיר, אריה סליי, מסתובב באתרי הטבע של הארץ שלנו, ונחשף יותר ויותר לפלאיו, על כל זה מספר פה אריה, בתקווה שגם אתם תדעו על יופיו, תוכלו להנות ממנו וחשוב לא פחות ואף יותר - לשמור עליו. והפעם על עוף המים הקורמורן

הכירו את אחד הציידים המוכשרים בטבע
קורמורנים ושחפים צילום: אריה סליי

הקורמורן עוף מים מתוחכם מאוד, מסדרת ה"סולתאים" בעבר בעקבות כמה תכונות משותפות הקורמורן היה חלק מסדרת השקנאים. אך כמה הבדלים מהותיים זיכו אותו בכרטיס אדום ממשפחת השקנאים. הוא חיי בלהקות, לעיתים גם להקות של אלפי פרטים שעפים יחדיו. ונצפה בארצנו היפה בעיקר בכינרת, אגמון החולה וחלק מחופי הים התיכון. אפשר להבחין בו בערים הסמוכות לים כשהוא עף בלהקה בצורת חץ. מקנן על צוקים או עצים גבוהים.

הקורמורן: צילום אריה סליי

מה הופך את הציפור הזו לאחת מהציידות היעילות? הקורמורן בנוי בצורה מושלמת בשביל לשחות במים ולצלול למעמקים. בניגוד לרוב ציפורי המים שלהן הנוצות עמידות בצורה יחסית נגד המים, אצל הקורמורן הנוצות חדירות לגמרי, מה שמעניק לו את היתרון שאין התנגדות בין המים לנוצות והשחייה נעשית קלה עבורו. הצוואר שלו ארוך ולעיתים הוא משתמש בו בשביל להגביר את מהירות השחייה שלו. מהצוואר יוצא נרתיק קטן שמאפשר לו להכניס כמות גדולה יחסית של דגים, וזו אחת הסיבות שבעבר שייכו אותו לקבוצת השקנאים.

הקורמרון: צילום אריה סליי

מעטים הדגים שיכולים לשחות בבטחה כשהקורמרון בסביבה. לא יספיק להם לשחות חמישה מטרים מתחת למים, גם לא עשרה ולא עשרים. הקורמרונים תועדו כשהם צוללים לעומק של מעל שלושים וחמישה מטרים!! הוא מסוגל לשהות זמן רב מתחת למים בין נשימה לנשימה ולעיתים הקורמורן נוקט בדרך אחרת בשביל להשיג את ארוחת הערב. הוא שוחה זמן מה בתוך המים כאשר רק הצוואר והראש מעל. וככה מחכה לדג שיעשה את הטעות ויגיע לאזור שלו.

אבל לא הכול מושלם, קיימים גם חסרונות. רגליו הקצרות מקשות עליו להתנייד מחוץ ליבשה. וסיפרנו כבר על הנוצות שנרטבות? אז כמו שזה יתרון במים זה חיסרון ביבשה. כשהקורמורן יוצא מהמים הוא רטוב לגמרי, דבר שהופך את הגוף שלו לכבד יותר ואת התעופה שלו לקשה יותר. ולכן הקורמורנים יוצאים מהמים מתיישבים על ענף או סלע, פורשים את כנפיהם ונותנים לשמש לייבש אותם לאט לאט. דבר זה חושף אותו לטורפים רבים שמנצלים את חוסר הכשירות הזמנית של הציפור שיכולה למצוא את עצמה נהפכת מצייד לניצוד.

בישראל הוא פחות מוכר אבל בארצות אחרות הוא ממש להיט, בסין ויפן הדייגים נעזרים בקורמורן כשהם דגים, בנורבגיה צדים כל שנה מעל עשרת אלפים קורמורנים ואילו בצפון נורבגיה הוא נחשב לציפור אגדית וקדושה.

תחפשו אותם בטבע!

טבע דגים ציפורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד