כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

יעקב פרנקל לא יהיה נגיד בנק ישראל

פרופ' יעקב פרנקל הסיר את מועמדותו לתפקיד נגיד בנק ישראל • "הכפישו אותי" • יאיר לפיד שר האוצר ועיתונאי לשעבר: "כל בעל מקלדת חושב שהוא רשאי להכפיש"

יעקב פרנקל. צילום: פלאש90
יעקב פרנקל. צילום: פלאש90



הלחץ הציבורי הכריע: נגיד בנק ישראל המיועד, פרופסור יעקב פרנקל, הסיר המועמדות לתפקיד.

פרנקל היה אמור להחליף את הנגיד היוצא סטנלי פישר, אך גל של כותרות שליליות בעיתונות עשו את שלהן. הפרשה העיקרית הייתה פרשת 'הונג קונג' בה הועלה חשד שלקח תיק בחנות מבלי לשלם עליו. למעשה ביקש מקולגה שלו לשלם על התיק, אך היא לא הספיקה לעשות זאת.

"הודעתי היום לראש הממשלה ולשר האוצר שאני מסיר את מועמדותי", אמר פרופ' פרנקל לערוץ 10. "באופן בלתי סביר ובקלות בלתי נסבלת מעלים אדם על המוקד ללא כל עובדות. רק על סמך השערות. החלו הכפשות, החל מסע של דה-לגיטימציה, גם על הצד המקצועי, גם על צד היושרה, הכפישו אותי, גרמו לשמי להיפגם. אני מוכרח לומר, שהפרשה מאוד מבישה. סליחה, מאוד מביכה, שלא הייתה צריכה לקרות, אבל לאחר בירור מאוד מהיר עם הרשויות הסתבר שהייתה פה אי הבנה בסיסית ולאחר שעות ספורות כבר יצאתי לדרך. לא נתנו כבוד – לא לי, לא לבנק ישראל וגם לא לחברה, אני מוכרח לומר את זה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא "מצר על הודעתו של פרופ' יעקב פרנקל, שהיא תוצר ישיר של האווירה בה אנו מצויים לפיה אדם מושמץ מבלי שניתנת לו הזכות לעמוד על טענותיו.

"פרופ' פרנקל הוא אדם רב זכויות, שהיה נגיד בנק ישראל למופת, ויכול היה להביא תועלת גדולה למשק הישראלי מול המשבר הכלכלי העולמי. באווירה הקיימת היום איננו רחוקים מהיום בו איש לא ירצה להתקרב לחיים הציבוריים".

"ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד יחליטו בימים הקרובים על מינוי נגיד חדש לבנק ישראל".

לפיד: "איזה פספוס"

שר האוצר, יאיר לפיד, התייחס הערב בדף הפייסבוק שלו להודעתו של פרופ' פרנקל.

"איזה פספוס", כתב לפיד, "פרנקל יכול היה להיות בדיוק מה שאנחנו זקוקים לו - נגיד מנוסה, חכם, מבין עניין, שהחליט לוותר על הון תועפות ולבוא 'לעשות מילואים'. לא שאני מאשים אותו על כך שהוא פרש. איש בן 70, חתן פרס ישראל, אחד הכלכלנים המוערכים בעולם, גילה פתאום שלכל מי שיש לו מקלדת מותר ללכלך להכפיש ולכתוב עליו דברים איומים שאפילו לא נבדקו. אז בסוף הוא אמר לעצמו 'בשביל מה אני צריך את זה?' ופרש".

"אז זהו, שהוא לא צריך את זה, ואנחנו דווקא היינו צריכים את זה. אם השיח הציבורי שלנו ימשיך להיות כל כך אלים וחסר כבוד, לא נצליח לשכנע אף אחד לבוא לתרום למדינה. לא חבל?".
יעקב פרנקל פרישה בנק ישראל עיתונות כלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד