כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

בשעה 3:15 בלילה: הכנסת אישרה את 'תקציב הגזירות'

הכנסת אישרה התקציב ל-2014-2013 • חוק המשילות יעוכב • אושרו הקיצוצים בקצבאות הילדים • בוטל 'חוק נהרי' לתקצוב מוסדות חרדים • החרדים: "לפיד נלחם נגד ילדים"

נתניהו ולפיד. צילום: פלאש90
נתניהו ולפיד. צילום: פלאש90



בשעה 3:15 לפנות בוקר, לאחר יום ארוך של הצבעות ודיונים, אושר בכנסת 'תקציב הגזירות' לשנים 2013-2014 ברוב של 58 תומכים מול 43 מתנגדים.

ארבע שעות קודם לכן, בתום דיונים מרתוניים, אישרה מליאת הכנסת ברוב של 56 תומכים ו-41 מתנגדים את החוק לשינוי סדרי עדיפויות לאומיים, הידוע בכינוי 'חוק ההסדרים', בקריאות השנייה והשלישית.

העיכוב בהצבעה הסתיים לאחר שהושגה פשרה בין ראש הממשלה לנציגי האופוזיציה לפיו יוסרו ההסתייגויות על התקציב, אך במקביל, הוסכם על עיכוב בהליך אישורו של חוק המשילות: החוק החדש, שכולל את העלאת אחוז החסימה ל-4 אחוז, יעלה ביום רביעי לקריאה ראשונה. אחר-כך יוקם צוות קואליציוני בראשות יו״ר הקואליציה, ח״כ יריב לוין, אשר יכין את החוק לקריאה שניה ושלישית, אך החוק לא יתקדם עוד בחודש הראשון של מושב החורף. בסיכום בין יהדות התורה וש"ס עם נתניהו, יו"ר הכנסת וח"כ אביגדור ליברמן סוכם כי החוק של איזורי רישום לא יעלה להצבעה שניה ושלישית ביום רביעי.

בסיום ההצבעות על חוק ההסדרים הטיחו חברי הכנסת יעקב ליצמן מיהדות התורה ונסים זאב מש"ס בסגן שר האוצר מיקי לוי מיש עתיד, כי הוא אינו דובר אמת וכי עליו לעבור בדיקת פוליגרף, זאת בשל הצהרתו כי לא הושגו הסכמות עם סיעות החרדים לגבי סעיפים בתקציב.

למרות שהושגה פשרה עם סיעות האופוזיציה, לפיה הן ימשכו את אלפי ההסתייגויות שהגישו לסעיפי התקציב. חלק מחברי האופוזיציה המשיכו בהצבעות השמיות ולא משכו את הסתייגויותיהם - ובשל כך התעכב אישור התקציב בעוד ארבע שעות.

בוטל חוק נהרי

במסגרת ההצבעה, אישרה הכנסת, את ביטולו של 'חוק נהרי' – הכינוי שניתן לתיקון מס' 7 לחוק חינוך ממלכתי שחייב רשויות מקומיות לתקצב מוסדות מוכרים שאינם רשמיים הפועלים בתחומן.

עם זאת, נקבע כי רשויות מקומיות יהיו רשאיות להמשיך ולתקצב מוסדות חינוך אלה, תוך הפעלת שיקול דעת והצבת אמות מידה הגיוניות ושוויוניות. יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ עמרם מצנע: "מדובר בצעד ראשון ברשימת הצעדים הנמצאים על שולחן הוועדה שמטרתם חיזוק החינוך הציבורי הממלכתי".

על אף ביטולו של 'חוק נהרי', בשנת הלימודים תשע"ד, תשתתף רשות חינוך מקומית בתקציבי מוסדות חינוך מוכרים לא רשמיים שפעלו בתחומה בשנת הלימודים תשע"ג. השתתפות הרשות תהיה בהתאם לעמידתם של מוסדות החינוך הללו בתנאים לתקצובם כפי שיחולו בשנת הלימודים תשע"ד ובשיעור שלא יפחת מ – 70% מסכום השתתפותה בשנת הלימודים התשע"ג. הוראת שעה זו מטרתה לאפשר מעבר הדרגתי למציאות בה החוק מבוטל.

ח"כ משולם נהרי, ניסה להגן על החוק והסביר: "השתתפות הרשות המקומית במוסדות חינוך נעשית באמצעות המשאבים המגיעים אליהן מהתושבים, קרי, מתשלומי ארנונה, מסים וכדומה, תשלומים המשולמים באופן שווה על-ידי כלל התושבים, ועל כן אין היגיון או צדק להפליית ילדי בתי-הספר המוכרים שאינם רשמיים לעומת ילדי בתי-הספר הרשמיים.

"לצערי, בישראל של 2013 עדיין יש ילדים ששווים יותר ויש ילדים ששווים פחות; שר האוצר מנהל מלחמה נגד ילדים. על זה תהיה תפארתך? זה מה שיירשם עליך בספרי ההיסטוריה? זאת תהיה תפארתך לשוויון במדינת ישראל?

"עלייך הייתי אומר את דברי ירמיהו הנביא בפרק ט' פסוק ז' לאמור: "חץ שחוט לשונם מרמה מִרְמָה דִבֵּר בפיו שלום את רעהו ידבר ובקרבו ישים אָרְבּו". קראנו את זה, מה לעשות, ביום תשעה באב, וההחלטה על ביטול החוק הייתה בערב תשעה באב. מאוד מתאים למתרחש ולהחלטות שהתקבלו בימים האלה.

"אדוני שר החינוך, היום הזה ירשם לדיראון על שמך. לא תוכל לחמוק מזה. לא תוכל לחמוק מזה. לא תוכל לומר: ידי לא שפכו את החוק הזה ואת דמעותיהם של ילדי ישראל. וביום שאתה ומפלגתך תיפלו – ואתם תיפלו – חשוב שתדע שמכל המכות והגזירות, הפגיעה בילדי ישראל היא שחרצה את דינכם. כי על דמעות של ילד תמים אין מחילה, אין סליחה ואין כפרה".

דיקור שנאה

ח"כ מוזס תקף גם הוא את הממשלה ואמר: מה ניתן לצפות ממשלה אכזרית שהחליטה על שחרור אסירים עם הדם על הידיים, ממשלה שעומדת על אדני השקר והכזב?

"שמענו מראש הממשלה השכם והערב על אי כניסה למשא ומתן עם תנאים מוקדמים, שמענו השכם והערב שאנחנו לא ניתן להם שום דבר עד שלא יכירו בנו כמדינה יהודית. ומסתבר שעוד בטרם החלו השיחות אז לא רק תנאים מוקדמים מקבלים אלא עובדות מוגמרות. משחררים רוצחים מהסוג הגרוע ביותר".

מוזס פנה אל אנשי הבית היהודי: "למה אתם משלים את עצמכם? הרי אתם מתחזקים את הממשלה הזאת עד שיבוא הפיתרון של שתי מדינות לשני עמים, ואז יזרקו אתכם כמו לימונים סחוטים ויסתדרו בלעדיכם. אתם מתחזקים את הממשלה הזאת עד שמפלגת העבודה תיכנס או תיתן רשת ביטחון. והרי עכשיו זה הזמן שאתם יכולים באמת לעצור את המהלכים הנוראיים האלה, כמו גם את הגזירות הכלכליות הקשות הניחתות על הציבור החרדי.

"התקציב הזה רע מאוד לאוכלוסייה הכללית ורע ביותר לחרדים. זה כדיקור סיני - דיקור שנאה. בכל מקום שיש תקציב חרדי, דקרו יותר ויותר כדי להרעיב את ילדי ישראל. ואין לי אלא לסכם: עוצו עצה, ותופר; דברו דבר ולא יקום, כי עמנו אל".

לפיד נם את שנתו. צילומסך: ערוץ הכנסתצילום: לפיד נם את שנתו. צילומסך: ערוץ הכנסת
לפיד נם את שנתו. צילומסך: ערוץ הכנסת


דואט בין לפיד ליחימוביץ

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' ושר האוצר, יאיר לפיד, נעלו את דיוני המליאה על הצעות חוק התקציב וההסדרים לשנים 2014-2013, לקראת הצבעה בקריאות השנייה והשלישית:

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' התייחסה לשר לפיד ואמרה עליו כי הוא "אחלה פרזנטור". כמו כן, הוסיפה כי שלחה במיילים ובווטאס-אפ תמונות של לפיד "מפגין נגד עצמו" – כשהפגין במחאה החברתית נגד המדיניות שכיום הוא עצמו מקדם כשר אוצר. "בשם המחאה, לפיד הפך להיות הפרזנטור של המדיניות הכלכלית של נתניהו".

יחימוביץ' אמרה: "אני מוחה על גזילת המחאה על-ידי לפיד. מה יחשבו עכשיו אותם אלו שהלכו לצדך בהפגנות? כיצד ימשיכו להאמין למשהו? המציאות היא לא קמפיין שיווקי, אלא האמת, ההתמודדות הלא קלה של האדם מהרחוב. מבחינת לפיד, מצבה של ריקי מחדרה כבר השתפר והנשיאה בנטל על-ידי החרדים כבר מתבצעת.

"שוויון בנטל הוא שוויון במיסים והקלה על מעמד הביניים ולא בהצהרות, כשאחר כך לוקחים מאיפה שהכי קל לקחת. שוויון בנטל הוא להעלות את התמלוגים על משאבי הטבע.

"בפעם הראשונה בתולדות המדינה קם מנכ"ל משרד הרווחה ומצדד בקיצוץ קצבאות הילדים. 'חייבים לקצץ בקצבאות', זאת לדבריו, 'כי אחרת המדינה תתמוטט אם נשקיע ברווחה ולא בצמיחה'. זוהי מפלגתך. האם החזון שלכם זה רק 'לכסות את הבור'? זו מהות הציונות? בשביל זה ההורים שלי הגיעו לכאן אחרי השואה?"

שר האוצר, יאיר לפיד הגיב: "התקציב שלא הוצג כאן היום, של האופוזיציה: לתת למרכז ולפריפריה, לילדים, לזקנים, מכונית לכל פועל, כל תלמיד יקבל בית ספר משלו וכן הלאה. אבל עכשיו כשסיימנו עם הפנטזיות נתחיל במציאות: התקציב הנוכחי – משימה שאיש לא רצה להתקרב אליה, ובמיוחד אישה לא רצתה להתקרב אליה. היינו צריכים לטפל בגרעון מתגלגל, שבעוד שנה שנתיים יכול היה לצמוח מ- 40 מיליארד ל- 50 ו- 70 מיליארד. מציאות שהאופוזיציה בחרה להתעלם ממנה, כאילו לא קיימת והעדיפה לעצום עיניים.

"התקציב שהבאנו הוא תקציב שיעודד צמיחה. זה תקציב שהוא קודם כל הוגן, שייצור צמיחה, ייצור תמריצים לתעסוקה, יעודד תעשיות ועסקים קטנים. גם בימים אלו הגדלנו את תקציבי החינוך, הרווחה, התחבורה. הגדלנו ב- 500 מיליון ₪ את תקציבם של ניצולי השואה. עשינו את מה שאפשר בעולם האמיתי שבו חיים אנשים אמתיים. מי שיעבוד יקבל במעונות יום, במערכות הכשרה, להכנסת עוד ציבורים. מעבר מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה. זה הבסיס לחברה הוגנת ולכלכלה חזקה. אם מישהו מביא ילדים לעולם הזה הוא אחראי עליהם, לא אף אחד אחר, לא המדינה. ניצור עוד מקומות עבודה, נוריד את יוקר המחייה, נוריד את מחירי המים והחשמל. לא עוד חשמל חינם. נחזק את העסקים הקטנים והבינוניים שהם מנוע הצמיחה העיקרי. כל זה בתקציב הנוכחי".
תקציב חינוך נהרי ארנונה כסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד