כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הכנסת אישרה: חוק דיווח על הצ'יינג'ים

ועדת החוקה אישרה את סעיף החוק המחייב את נותני שירותי מטבע לדווח לרשות המיסים על כל פעולה כספית, שמעל 50,000 שקל • ח"כ מקלב: "יגרום לשגשוג השוק השחור"

הכנסת אישרה:  חוק דיווח על הצ'יינג'ים

ועדת חוקה אישרה את הסעיף מחוק ההסדרים, סעיף שמבקש לחייב את נותני שירותי מטבע (הצ'ינג'ים) לדווח לרשות המיסים על פעולה כספית, שמעל 50,000 ₪.

הצעת החוק, מבקשת לחייב את נותני שירותי מטבע 'הצ'ינג'ים' לדווח לרשות המיסים על כל פעולה כספית-פיננסית שמעל 50,000 ₪. רשות המיסים תקים מאגר ייעודי, מאגר שיכיל את הנתונים שיוזנו מהצ'ינג'ים למאגר.

במו"מ שהתקיים בין יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם והייעוץ המשפטי של הוועדה לאנשי משרד האוצר בראשות סגן השר מיקי לוי, סוכם כי הסעיף יקבע כהוראת שעה לשנתיים ימים. רשות המיסים תחויב בדיווח חצי שנתי לוועדה, על ביצוע ויעילות החוק.

עוד סוכם, כי אם הוראת השעה לא תוארך, כל המידע שבמאגר יושמד. במידה ותוכח יעילות החוק, והוראת השעה תוארך, כל המידע שהצטבר במאגר, יושמד אחת לשלוש שנים. המידע שיצטבר במאגר יהיה נגיש רק לאנשים מורשים שזה יהיה תפקידם. פקיד שומה, יוכל לפנות לממונה על המאגר בבקשה לקבל מידע, רק אם התעורר אצלו חשד סביר לביצוע עבירה על חוקי המס. המערכת הממוחשבת תוזן בתבחינים שיגרמו להצפת המידע באופן אוטומטי מהמערכת, אל הממונה, לשם בדיקתו.

נציג איגוד נותני שירותי מטבע עו"ד רון דרור אמר כי "הצעת החוק אינה חוקתית, ההצעה נוגדת את חוק יסוד חופש העיסוק. ההצעה מפלה לרעה את נותני שירותי מטבע ביחס לבנקים המסחריים, עליהם לא מוטלת החובה. זה כמו לחייב רק את תושבי ירושלים בדיווח למס הכנסה ולפטור את תושבי תל אביב. מה יקרה, הירושלמיים, יעברו לגור בתל-אביב. אותה תוצאה תתרחש אצל דורשי השירות. הם ילכו להחליף כספים בבנקים, מה שיגרום לקריסת כל ענף הצ'ינג'ים. ראוי שחובת הדיווח תחול על כל נותני שירותי המטבע לרבות הבנקים. אין אף מדינה בעולם בה מוטלת חובה דומה ! אמר דרור.

מנגד, טענה סגנית היועמ"ש של רשות המיסים עו"ד דנה אמיר כי "הפעילות העבריינית מתוחכמת מאוד. עבריינות פלילית ברשות המס, מחייבת שימוש בכלים מיוחדים".

ח"כ משה מזרחי ביקש מנציגי האוצר "אל תפחידו אותנו עם איומים על ארגוני פשיעה. אתם מבקשים לעשות שימוש בכלי דרסטי על נישה מאוד קטנה. כלים שאתם לא מעיזים להחיל על אחרים".

ח"כ אורי מקלב טען כי "הצע"ח תגרום לשגשוג השוק השחור". לדבריו, "פקידי השומה יוכלו לאיים על נישומים במידע על פעולות כלכליות שהם ביצעו, ע"מ לסחוט כספי מס שלא כדין".

ח"כ מירב מיכאלי אמרה כי "זה תקדים חמור של פתיחת ספר שחור, על אזרחים שביצעו פעולה כספית. זה מדרון חלקלק שאין לשער את סופו. מדינה דמוקרטית לא יכולה להרשות לעצמה ספר שחור שכזה". מיכאלי הציעה לפצל את הסעיף מחוק ההסדרים, אולם בקשתה לא התקבלה.

ח"כ חנא סוייד אמר, "כל יום אנחנו מאבדים פרטיות מסיבה אחרת. יום אחד עוקבים אחרי בטלפון ובאימייל, מסיבות ביטחון. והיום, אחר פעולות מוניטריות. כל פיסת מידע מסכנת את הפרטיות. אולם, חיבור של כל המיידעים הנאספים, יביא להתפשטות מלאה של כל האזרחים.

חברי האופוזיציה נקטו בכלים פרלמנטאריים העומדים לרשותם על מנת לעכב את ההצבעה על אישור הסעיף. לקראת סוף הדיון, טען ח"כ מקלב כי ההסכמות בין יו"ר הוועדה לנציגי האוצר, הינם נושא חדש וע"כ הוא מבקש שהנושא יועבר לדיון ועדת הכנסת שתכריע בטענתו. לאחר שוועדת הכנסת דחתה את טענת מקלב, הועדה התכנסה שנית ואישרה את הצעת החוק. לאחר האישור, חברי האופוזיציה ביקשו רביזיה נוספת שאף היא נדחתה.
תקציב כלכלה כסף ציינג'

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד