י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
"פספוס אדיר"

בקואליציה דוחקים להעביר את חוק הנאשם: "ימנע מנתניהו לחזור"

בקואליציה חוששים מהפלת הממשלה והליכה לבחירות ולוחצים על רה"מ לאפשר את העברת 'חוק הנאשם' שימנע מנתניהו להקים ממשלת ימין לאחר הבחירות | שרי תקווה חדשה התראיינו בנושא והגדירו זאת כ"פספוס אדיר" שאשא ביטון הודיעה כי לא תשב תחת נתניהו ואלקין הכריז כי זה החוק שימנע מנתניהו לחמוק ממשפט

בקואליציה דוחקים להעביר את חוק הנאשם: "ימנע מנתניהו לחזור"
נתניהו בבית המשפט צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שבאופוזיציה החליטו להעלות את החוק לפיזור הכנסת וההבנה בקרב חברי הממשלה כי ימיה ספורים הפעילו לחץ בימים האחרונים להעביר את "חוק הנאשם" שמשמעותו איסור על ח"כ שהועמד לדין להקים ממשלה מה שיחסום למעשה את האפשרות להקמת ממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו.

למעשה, על פי הדיווח של עמית סגל בחדשות 12, כל חברי הקואליציה, חוץ מאיילת שקד, תומכים בחוק. יש אדם אחד שלא פוסל את החוק אולם מתנגד לו, וזה רה"מ. בנט הבהיר לראשי הקואליציה כי התוצאה של העלאת החוק להצבעה היא נפילת הממשלה והליכה לבחירות, משום שהדבר הזה ידחוק את חה"כ אורבך לזרועות הימין.

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ממפלגת תקווה חדשה שהיו"ר גדעון סער ניהל עד לא מזמן מו"מ להקמת ממשלה חליפית בכנסת תחת בנימין נתניהו טענה כי אי העברת חוק הנאשם הינה "פספוס אדיר" בראיון לגל"צ אמרה ביטון כי היא לא תשב תחת אדם שנאשם בפלילים וחוק הנאשם חייב לעבור בכנסת הנוכחית.

גם שר השיכון זאב אלקין מתקווה חדשה שוחח על כך עם גולן יוכפז וניסים משעל ב-103fm. תחילה, הכחיש אלקין קיום משא ומתן בין תקווה חדשה לליכוד: "אין ולא היה שום מו"מ, כי אין על מה לנהל מו"מ".

 

איך יכול להיות שכולם מדברים על זה שאתם מקיימים מו"מ, ואתם מכחישים את זה בצורה כל כך גורפת? נשאל אלקין שהשיב: "יש אנשים שנוח להם לדבר על זה, כי זה נוח למכור את זה לניר אורבך, להגיד לו, 'תצביע בעד פיזור הכנסת, זה לא בחירות באמת, בפועל תקום פה ממשלה חלופית, נדע להביא את תקווה חדשה'".

אלקין המשיך ואמר: "הרי כל הספינים האלה וההבטחות האלה, הם כל הזמן מפוזרים. אתם זוכרים איך שהבטיחו לכולם שלא תקום פה ממשלה כי בסוף חלק מאנשי תקווה חדשה ילכו עם נתניהו ויקימו איתו ממשלה, ואתם רואים את מבחן התוצאה. במשך כל השנה הזאת, זה כל הזמן נמשך, אגב, זה נכון שכל אחד מאיתנו מקבל הצעות מאוד מפליגות מהליכוד".

מה אתה קיבלת? "במשך השנה הזאת קיבלתי הצעות לכל תפקיד פוליטי אפשרי, חוץ מראשות הממשלה. גדעון סער גם קיבל הצעה לראשות הממשלה".

לדברי אלקין, הקול המכריע בהצעת החוק על פיזור הכנסת הוא ניר אורבך. "אם הוא יצביע נגד, אז אין להם רוב לפיזור הכנסת. המפתח אצלו. אבל כן, זה החזון שבנימין נתניהו כרגע משווק - כאוס של בחירות ועוד פעם שיתוק ממשלתי. אגב, בחירות, שהוא מנסה להשיג בהן את ה-61 שלו עם בן גביר כדי לשנות פה את כל כללי המשחק ולמלט את עצמו מבית המשפט", אמר אלקין.

איך אתם משוכנעים שנתניהו מתכוון למוטט את מערכת המשפט? "הרי לא צריך להיות פה חכם יותר מדי. כשהוא חשב שיש לו 61, זה מה שהוא תכנן, להעביר את החוק הצרפתי. אני מזכיר לך את אותם ימים אחרי הבחירות הראשונות כשעוד חשבו שאביגדור ליברמן יצטרף לקואליציה. אני רוצה להחזיר אותך לקואליציה שהוא פירק, הרי המשבר הגדול שלי עם נתניהו פרץ ברגע שהוא לקח את מדינת ישראל לבחירות בעיצומו של משבר קורונה, מתוך תקווה להשיג 61 כדי למנות יועץ משפטי לממשלה ופרקליט מדינה כרצונו".

מה הוא מתכוון לעשות? יש דרך חוקית שנתניהו יכול להנדס ככה שהוא יחמוק ממשפט? "בוודאי, מה זה חוקית? הרי קודם יעבירו החלטה שלבג"ץ אין זכות להתערב בחוקי הכנסת ואח"כ יעבירו חוק צרפתי ויכתבו בתוכו שזה מפסיק גם את המשפט הקיים בדיעבד, והנה לך דרך חוקית".

למה אתם לא הולכים לחוק הנאשם? "אתה יודע שלפי ההסכמים הקואליציוניים, בגלל שזה שינוי של חוק יסוד, כל סיעות הקואליציה צריכות להסכים. אנחנו, כתקווה חדשה, חד משמעית תומכים בחוק הזה ומנסים לקדם אותו".

בנט מתנגד, אתם מדברים איתו על זה? "בוודאי שאנחנו מדברים, כי אנחנו חושבים שזה חוק שנכון להעביר אותו ואנחנו נמשיך ללחוץ, ואני מקווה שנצליח להעביר אותו, ויפה שעה אחת קודם".

יש לכם רוב? "אם הרשימה המשותפת תלך איתנו, יש. למה אני מסויג קצת? כי אני רוצה להזכיר לך מה קרה בחוק הגבלת הכהונה - היו לנו 60, היינו צריכים עוד אצבע אחת מהרשימה המשותפת בקריאה שלישית והם סירבו להצביע בעד החוק ולכן זה לא עבר".

חוק הנאשם זאב אלקין יפעת שאשא ביטון מפלגת תקווה חדשה ממשלת בנט לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד