כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ההחלטה התהפכה בערעור

מאבק נגד החלטה הפוסלת מחויבות לספק הסעות לת"תים וישיבות

בפס"ד שעלולות להיות לו השלכות גדולות על תלמידי תלמודי תורה בתי ספר בית יעקב וישיבות ברחבי מדינת ניו יורק ובמדינות אחרות, פסל בית משפט לערעורים פסיקת בית משפט קמא, לפיו מחוז בית הספר בוושינגטון וויל חייב לספק הסעות לתלמידי בתי ספר לא ציבוריים בכל הימים שבתי הספר שלהם פועלים, אגודת ישראל באמריקה נאבקת בבית המשפט נגד החלטה הפוסלת מחויבות לספק הסעות לתלמידי ת"תים וישיבות

אוטובוס בניו יורק: אילוסטרציה
אוטובוס בניו יורק: אילוסטרציה צילום: המצלם

בית המשפט קמא קרא תיגר על מדיניות מחוז בית הספר לספק הסעות לתלמידי בתי ספר שאינם ציבוריים רק בימים שבהם בתי ספר ציבוריים פתוחים גם הם, מדיניות שנתמכה על ידי מחלקת החינוך של מדינת ניו יורק, שכידוע בימים אלה מנסה להשתלט על תכני הלימודים של בתי הספר הלא ציבוריים, כולל ת"תים וישיבות. אלא שעמדתה של הקהילה היהודית בלומינג גרוב, קהילה חסידית בניו יורק השכנה לקרית יואל, הייתה שחוק המדינה אכן מחייב את מחוז בית הספר לספק הסעות גם באותם ימים לבתי ספר שאינם ציבוריים.

לפני כשנה קיבל השופט פיטר לינץ' את עמדת הקהילה היהודית, וקבע שסעיף 3635, של מדינת ניו יורק מחייב את מחוז בית הספר לספק הסעות לכל תלמידי בית הספר הלא ממלכתיים גם בכל הימים שבהם בתי הספר הלא ציבוריים שלהם פתוחים, ללא קשר לשאלה אם בתי הספר הציבוריים פתוחים או לא. בהתאם לכך, הורה למחוז בית הספר לעשות זאת. הוא גם קבע כי מסמך ההנחיה של מחלקת החינוך, הקובע שמחוזות בתי הספר מחויבים לספק לבתי ספר לא ציבוריים הסעות רק בימים שבהם בתי הספר הציבוריים פתוחים, בטל ומבוטל מכיוון שהוא מפר את חוק החינוך של מדינת ניו יורק.

אבל, כאמור, בשבוע שעבר, פסה"ד של השופט לינץ' נהפך על ידי מחלקת הערעור של בית המשפט העליון בניו יורק (המחלקה השלישית). בית המשפט לערעורים קבע כי המחוז לא נדרש לספק אוטובוסים לתלמידי בית ספר לא ממלכתי בימים שבהם בתי ספר ציבוריים אינם פתוחים. "כל ילד בניו יורק צריך להיות זכאי להסעות כשבבית הספר שלו מתקיימים לימודים, בין אם הוא לומד בבתי ספר ציבוריים ובין אם לא ממלכתיים", אמר הרב ירוחם סילבר, מנהל קשרי ממשל של אגודת ישראל בניו יורק.

פסיקה מאכזבת זו בערעור אינה לטובת ילדי בלומינג גרוב, או עבור ילדים אחרים במדינת ניו יורק הלומדים בבתי ספר לא ציבוריים, כמו ת"תים, בית יעקב וישיבות, שזמני הלימודים שלהם אינם זהים לאלו של בתי הספר הציבוריים. "גם, בהתאם לחוק, פסיקה אינה נכונה", אומר עו"ד מרטין ביינשטוק, שחיבר תסקיר (ידיד בית המשפט) מטעם אגודת ישראל באמריקה לתמיכה בפסיקתו של השופט לינץ'. "נשמיע שוב את קולנו כאשר ההחלטה הזו תידון בבית המשפט העליון בניו יורק".

"הקהילה היהודית בלומינג גרוב מודה לאגודת ישראל על התמיכה שקיבלנו במאבק השיפוטי הזה", אמר אייזיק אקשטיין, יו"ר מועצת בלומינג גרוב. "אנחנו בהחלט מתכננים לערער, ואנו מקווים שהעניין שלנו ינצח", הוסיף ג'ואל שטרן, נציג מועצת המנהלים של העיר.

אוטובוסים אגודת ישראל דאמריקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד