י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
קץ לטרטורים בוועדות הרפואיות

רפורמה היסטורית בביטוח הלאומי: כל הפרטים

הביטוח הלאומי פתח מרכז חדש בו יתנהלו, במקום אחד, הוועדות הרפואיות עם רופאים ממגוון ההתמחויות, במקביל לפיתוח שיטות שירות חדשות לאזרחים המגיעים לוועדה | בהמשך צפויים להיפתח מרכזים נוספים בכל רחבי הארץ

רפורמה היסטורית בביטוח הלאומי: כל הפרטים
המוסד לביטוח לאומי צילום: Nati Shohat/Flash90

הביטוח הלאומי כינס היום מסיבת עיתונאים ובו בישרו על רפורמה היסטורית: הביטוח הלאומי הודיע על פתיחת מבנה של מומחים הראשון בארץ שירכז את הוועדות הרפואיות תחת קורת גג אחד, ומי שזקוק לוועדות הללו לא יצטרך ללכת למקום אחר. 

המבנה שגודלו כ-1500 מ"ר יעסיק מעל ל-20 עובדים משעות הבוקר המוקדמות ועד ללילה (22:00) שתפקידם יהיה לעסוק אך ורק במתן שירות בוועדות הרפואיות.

 לרוב, אזרחים המקבלים קצבאות נכות מהביטוח הלאומי זקוקים למספר ועדות רפואיות ורופאים מומחים לקביעת אחוזי הנכות ואובדן כושר העבודה בעקבותיו ועליהם לעבור מועדה אחת לאחרת בהתאם לסוגי הפגיעות. לדוגמה: אדם שנפצע בתאונת דרכים עשוי לבקר רופא אורתופד, פסיכיאטר, נוירולוג וכו'. בשל המחסור החמור ברופאים בישראל, החליטה הנהלת הביטוח הלאומי לפעול במספר מישורים, ובניהם: העלאת שכר הרופאים, כדי לוודא שהרופאים הטובים והשירותיים ביותר יגיעו אל כותלי הועדות הרפואיות וכן הקמת מרכזים רפואיים שכמעט כל ההתמחויות יהיו שם ואדם הזקוק למספר אבחנות יוכל לעשות את הכול בפעם אחת, ללא טרטור וצמצום בירוקרטיה משמעותי.

ב-6 השנים האחרונות, הביטוח הלאומי העביר את הועדות הרפואיות למרכז חיצוני כדי לבדוק את הטענות שנשמעו על החלטות הועדות. התוצאות הראו כי או שלא היה שינוי בהחלטות או שהשינוי היה לרעת האזרח. לאחר הניסוי, הוחלט להחזיר את הועדות לביטוח הלאומי אך לא לפני שנקבעו מספר שינויים מהותיים:

ראשית, מעתה, הועדות הרפואיות (יתחיל בצפון הארץ ואח"כ יתפרס בשאר המדינה), יהיו במקום ייעודי אחד. בשלב ההתחלתי יפעלו שם ועדות עררים, לאחר מכן ועדות עם מספר פגיעות וסוגי מומחיות.

בנוסף, הוחלט לקדם ליווי של עובד סוציאלי (נתון לבחירת הציבור), שילווה את האזרח אל הועדה הרפואית, תינתן הכוונה למרכז יד מכוונת הפרוסים בכל הארץ ומסייעים בהכנה ובניית תיק רפואי לוועדות הרפואיות – בחינם. המטרה, היא לייצר "חליפה" ייעודית ככל הניתן למגיע למרכז ולסייע לו באופן כולל במיצוי כל הזכויות שלו בוועדה.

הרפורמה היא המשך לצעדים נוספים שנעשו לאחרונה כגון: החלטת הנהלת הביטוח הלאומי להקליט את הועדות הרפואיות ולקדם את השקיפות בהן. 

כל ההליכים הללו ועוד, נועדו על מנת לייצר יעילות, קיצור משכי זמן טיפול וקיצור הבירוקרטיה. עם זאת, מציינים בביטוח הלאומי כי בחודשים הראשונים ייווצרו עיכובים בתיקים שיועברו מהמרכז החיצוני אל מרכז המומחים אך תינתן להם עדיפות בטיפול.

 

 

ביטוח לאומי זכויות רפואיות רפורמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד