י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
נכנעו למאבקים והרימו ידיים

מכה אחר מכה: כך נפלה קואליציית בנט-לפיד

ההחלטה של ראשי הממשלה לפזר את הכנסת, שנה בלבד לאחר כינון הממשלה, הגיעה לאחר שורה של מכות שספגה מהקואליציה - עזיבת סילמן, הזעזועים בלשכת בנט, המשברים עם זועבי, רע"מ וביטון וההתלבטות הנמשכת של אורבך | שלב אחרי שלב: כך נפלה קואליציית בנט-לפיד

מכה אחר מכה: כך נפלה קואליציית בנט-לפיד
בנט ולפיד בכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נפתלי בנט ויאיר לפיד, ראש הממשלה היוצא והנכנס, הטילו הערב (שני) את הפצצה הפוליטית כשהחליטו לפזר בעצמם את הכנסת, לאחר שהאופוזיציה כבר הניחה הצעה על סדר היום.

ההחלטה, שמכתירה את בנט כראש הממשלה עם הכהונה הקצרה בהיסטוריה של ישראל, הגיעה בעקבות מכה אחר מכה שספגה הקואליציה - עד שאפילו ראשי הממשלה החליטו להרים ידיים ונכנעו למאבקים התמידיים מידי יום ביומו. תש כוחם.

עוד בטרם הקמתה, הממשלה ספגה מכה קשה, כאשר ח"כ עמיחי שיקלי החליט שלא להצטרף להרפתקה הפוליטית. גם בהצבעה עצמה על הקמת הממשלה, הקואליציה לא ספגה חיים קלים, כשחבר הכנסת המנוח סעיד אלחרומי מרע"מ החליט שלא לתמוך בהצבעה על כינונה ונעדר, כך שהיא הוקמה ברוב של 60 בעד מול 59 מתנגדים.

אך זה לא מנע את השבעת הממשלה, שהושבעה על חודו של קול. אחד המשברים הראשונים של הקואליציה הגיעו בחודש ינואר האחרון, כאשר ברע"מ דרשו לעצור את הנטיעות בנגב שנועדו למנוע את הרחבת ההשתלטות הבדואית, ואף החרימו את ההצבעות - אלא שהמשבר נפתר, ובמפלגה של מנסור עבאס שבו לשורות הקואליציה.

יש לא מעט חברי כנסת בודדים שניצלו היטב את העובדה שהקואליציה מונה 61 חברים. בין הראשונים שניצלו זאת הוא חבר הכנסת אלי אבידר, אשר מונה לתפקיד שר ללא תיק למשך כמה חודשים, התפטר מהכנסת והכניס ח"כית לכנסת על משבצת 'ישראל ביתנו' והתפטר בפברואר האחרון כשהבין שלא יקבל סמכויות במשרדו. הוא חזר לכנסת כחבר כנסת מן המניין, אך לא ערק לשורות האופוזיציה.

לאורך כל התקופה התגלעו לא מעט משברים סביב חוקים, כמו חוק האזרחות, חוק הקאנביס וחוק 'ממדים ללימודים', אך ללא ספק המכה הקשה ביותר של הקואליציה הייתה פרישתה המפתיעה של חברת הכנסת עידית סילמן בשעת בוקר מוקדמות של 7 באפריל ללא הודעה מוקדמת לראש מפלגתה נפתלי בנט, שרק ימים קודם לכן זלזל באיומיה סביב חוק החמץ.

הח"כית, שלמרבה האבסורד הייתה זו שהחזיקה בתפקיד המשפע 'יו"ר הקואליציה', שמה סוף לרוב המוחלט של הממשלה בכנסת, אך נמנעה מלהצביע מחשש שתופרש. הפרישה של סילמן הובילה לביקורת חריפה על בנט, שחשד בכל חבריו לסיעה.

מי שעלה על הגריל הוא הח"כ הנורבגי יום טוב חי כלפון, שבעקבות ההוראה של ראש הממשלה למתן כהנא להתפטר מתפקידו כשר לשירותי דת ולשוב לכנסת - הוא הודח בנימוק שנדרשת נוכחות של "בכיר" 'ימינה' במליאה כדי לייצב את הקואליציה.

במקביל, המתיחות הביטחונית והמהומות בהר הבית הובילו לפרישה מהקואליציה של חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי מסיעת 'מרצ', הקונסולית שלא מונתה לתפקידה בשנחאי שבסין, אלא שימים בודדים לאחר מכן היא הודיעה במפתיע על חזרתה.

בין לבין המשברים, וכנראה בעקבותיהם, החלו שורה של פרישות בזה אחר זה של בכירים בלשכתו של ראש הממשלה: היועצת המדינית שמרית מאיר, ראש הסגל הקרוב טל גן צבי, העוזרת האישית נעמי ששון והדובר המדיני מתן סידי, ארבעתם נטשו את הספינה שהיטלטלה ואיימה להישבר.

המשבר האחרון שאיתו התמודדה הקואליציה הוא הארכת התקנות ביו"ש, שהיה הקש ששבר את גב הגמל. השיא הגיע באי העברתו לפני כשבועיים עקב התנגדות של ח"כים ברע"מ וב'מרצ', שהובילו לעצמאות של חברי הכנסת מאזן גנאים מ'רע"מ' וזועבי מ'מרצ', אותה אחת שכבר הודיעה על פרישתה.

חבר הכנסת ניר אורבך לא יכל לשאת יותר את המצב, והתבטא בחריפות במליאה לאחר ההצבעה בהצהרה שתוכננה היטב, תוך שהוא זועק לעבר גנאים: "הניסוי אתכם נכשל", ומאז הוא כבר הספיק להודיע על הקפאת חברותו בקואליציה ויצא לחופשה משפחתית כשהוא מותיר את הפוליטיקאים והפרשנים להעריך לאן מועדות פניו.

לצד זאת התגלע משבר קטנטן מול חבר הכנסת מיכאל ביטון, שנעדר מהצבעות בכנסת בעקבות רפורמת התחבורה הציבורית של שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן, תוך שהוא מזגזג ואומר שיגיע להצביע רק נגד הצבעות אי האמון בממשלה מכיוון שהוא חפץ בקיומה.

מכה אחר מכה ומשבר אחר משבר הובילו בסופו של דבר לנפילת הקואליציה ולפיזור הכנסת כבר בשבוע הבא, תוך שמי שמוביל זאת באופן רשמי הם כאמור בנט ולפיד - שהרימו דגל לבן.

ממשלת בנט לפיד ברית בנט לפיד בחירות לכנסת ה-25

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד