כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מחשבים מסלול מחדש

הפתעה פוליטית > ישראל יוצאת לבחירות; המרוויחים והמפסידים

הודעתם הדרמטית אמש של בנט ולפיד בדבר פיזור הממשלה ויציאה לבחירות, הותירה את המערכת הפוליטית בהלם | המהלך הלא צפוי הביא רבים לחשב מסלול מחדש, לנסות לקרוא את השטח ולהבין האם בעוד מספר חודשים יצלחו את האתגר וישובו למשכן | המרוויחים והמפסידים

הפתעה פוליטית > ישראל יוצאת לבחירות; המרוויחים והמפסידים
ישיבת הממשלה הראשונה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ההודעה הפוליטית של ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט ויאיר לפיד על פיזור הכנסת הפתיעה את המערכת הפוליטית. מאחר ואיש לא ציפה להודעה על פיזור הכנסת על ידם ואף היו מי שנתנו תקווה כי הממשלה תצלח גם את המשבר הזה ותשרוד עד לחגים.

כבר הבוקר תתכנס מזכירות הכנסת ותדון בהגשת הצעת החוק הממשלתית לפיזור הכנסת, כשהתאריך המסתמן לבחירות הוא ה-25 לאוקטובר, ראש חודש חשוון.

המרוויחים והמפסידים:

הליכוד:

ראש הליכוד בנימין נתניהו בהחלט נחשב כמרוויח. מצידו, כעת הוא מצליח להציג את ההישג בהפלת הממשלה ויוצא לבחירות בהן גוברים סיכוייו לשוב ולכהן בתפקיד ראש הממשלה.

חברי הליכוד האחרים פחות מרוצים מהליכה לבחירות, בעיקר מהיציאה לפריימריז שלאחריו צפויים שינויים בסדרי המקומות, ובכירי הליכוד עלולים להידחק ברשימה למקומות מבישים ולא ריאליים.

יש עתיד:

יאיר לפיד הוא המרוויח הגדול, גם כיהן קדנציה בה סיפק את הסחורה לבוחריו, וגם מגיע לבחירות כשהוא בתפקיד ראש הממשלה. הוא לא צפוי להיפגע, אם כי סיכויו לחזור לתפקיד ראש הממשלה קלושים.

כחול לבן:

בני גנץ מצידו שאף לבחירות במהלכן כוחו הפוליטי יתחזק, אך כשהאויב הפוליטי יאיר לפיד נכנס לתפקיד ראש הממשלה הוא צפוי להיחלש מעט. גנץ ינצל את המפלה הצפויה של סיעות תקווה חדשה - העבודה בכדי לגרוף את הקולות הצפים.

ימינה:

המפלגה המתרסקת מגיעה לבחירות פצועה, בנט עצמו בוחן את המשך דרכו הפוליטית, איילת שקד נמצאת בצומת דרכים קריטית עבורה, לא ברור איך והאם תתמודד ימינה בבחירות הבאות, אך ללא ספק היא תהיה זאת שתשלם את המחיר הכבד על הקמת הממשלה.

ש״ס:

נכנסים למערכת בחירות אחרי קדנציה בה הצליחו להטריל לא מעט את הממשלה, אריה דרעי יוכל לשוב מהר מהצפוי לכהן כחבר כנסת וכשר בממשלה.

יהדות התורה:

מגיעה לבחירות פצועה מבפנים, עם הדיווחים על פיצול אפשרי והמון דם רע, לצד חשש כי התנהלות חלק מחברי הסיעה תפגע בכוחם בבחירות. אך מעל הכל, מאבק מול הציונות הדתית שקורצת ללא מעט צעירים חרדים.

הציונות הדתית:

מגיעה לבחירות עם עלייה במנדטים, לראשי הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ׳ ואיתמר בן גביר צפוי קרב עיקש על ההנהגה. באם יצלחו אותו, אחריו הם עלולים רק להרוויח מבחירות במועד זה.

תקווה חדשה:

אחת המפסידות מהיציאה לבחירות. היא תגיע לבחירות כשהיא בסקרים מתחת לאחוז החסימה. במידה ותגיע לבחירות באותו מעמד היא עלולה למצוא את עצמה מחוץ למערכת הפוליטית.

הסיעות הערביות:

מגיעים לבחירות אחרי הצעד הנועז של רע״מ. מחד, ברע״מ ינסו לומר 'התחלנו לעשות היסטוריה תנו לנו להמשיך'. מנגד, הרשימה המשותפת תנהל קמפיין על ראשם על כך שנכנעו לסייע לנושאים שנגד האג'נדה הפלסטינית \ מוסלמית.

ישראל ביתנו:

אם ליברמן רצה לחלום לעלות בסקרים זה כנראה לא יקרה הפעם, ליברמן שניהל את משרד האוצר מגיע לבחירות עם זינוק ביוקר המחייה, עליית מחירי הדלק. כאשר מלבד הבייס הרוסי שיעניק לו כ-5 מנדטים הוא יתקל בחומה בצורה של קמפיין אגרסיבי נגדו.

העבודה - מרצ:

מגיעים לבחירות בצל דיונים על איחוד, שתיהן חזרו לשלטון אחרי שנים ארוכות בשורות האופוזיציה, הם ינסו להציג את ההישגים הבודדים שלהם בקדנציה הנוכחית כדי לשקם את כוחם. ייתכן ולפיד יסייע להם בתקופה הבאה.

חג בחירות שמח!

בחירות יאיר לפיד נפתלי בנט ביבי נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד