ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שלושה דברים שלא ידעתם על בטיחות באתרי בנייה

הסכנות שעובדי הענף חשופים אליהן לכל אורך העבודה, כמו גם חוסר הידע של קבלנים רבים בנושא, ללא ספק מגדילים את הסיכון לתאונות עבודה – חלקן אף קשות וקטלניות

שלושה דברים שלא ידעתם על בטיחות באתרי בנייה
בטיחות באתרי בנייה צילום: pixabay

בשנים האחרונות, חלה עלייה מדאיגה בתאונות העבודה שמתרחשות באתרי בנייה. הסכנות שעובדי הענף חשופים אליהן לכל אורך העבודה, כמו גם חוסר הידע של קבלנים רבים בנושא, ללא ספק מגדילים את הסיכון לתאונות עבודה – חלקן אף קשות וקטלניות. לכן, הבטיחות באתרי הבנייה היא נושא מהותי וחשוב ביותר, שכל קבלן חייב להכיר על בוריו. על אף שהיריעה קצרה מלהכיל את כל החומרים והידע שאתם חייבים לרכוש בנושא הזה, ריכזנו עבורכם שלוש עובדות חשובות שיסייעו לכם להתמצא מעט יותר בתחום וימנעו מכם טעויות קריטיות.

 האחריות על הבטיחות באתר הבנייה

האחריות על הבטיחות באתר הבנייה היא הנושא הראשון והבסיסי ביותר שעל כל קבלן מבצע להכיר ולהבין. באופן עקרוני, באתרי בנייה בדרך כלל קיים מנהל עבודה שאחראי על מערך הבטיחות, על כל האלמנטים שלו. עם זאת, קבלנים רבים לא מודעים לכך שבמקרה ולא מונה מנהל עבודה לאתר הבנייה, האחריות המעשית (והחוקית) לנושא למעשה נופלת עליהם. גרוע מכך: קבלנים רבים נוטים לחשוב כי אין חובה אמיתית להמצאות של מנהל עבודה באתר הבנייה, או כי החובה הזו נופלת דווקא על מזמין העבודה. חשיבה כזו היא שעלולה להוביל את הקבלן לעבור על החוק, לקבל קנסות כבדים, או חמור מכך – לבצע טעויות בתחום הבטיחות, שתוצאותיהן עלולות להיות הרות אסון.

מינוי של עוזר בטיחות

כאמור, הקבלן המבצע הוא זה שלמעשה לוקח אחריות על כל היבטי העבודה והבטיחות באתר, מאל"ף ועד ת"ו – ויש לו אחריות לא רק על ההתנהלות שלו עצמו באתר הבנייה, אלא גם על ההתנהלות של העובדים שלו. מדובר במשימה לא פשוטה, שדורשת מהקבלן להיות "עם היד על הדופק" בכל רגע נתון, אך החדשות הטובות הן שהקבלן יכול להיעזר בעוזר הבטיחות שיסייע לו לשמור על נושא הבטיחות באתר הבנייה. עוזר הבטיחות לא יכול להיות כל אדם, אלא רק עובד מיומן, שעבר הכשרה או קורס בן שלושה ימים בנושא הבטיחות באתר הבנייה.

ניהול סיכונים: לא רק בשלב התכנון

מטבע הדברים, נהוג לחשוב על הסיכונים הפוטנציאליים באתר הבנייה בשלבי התכנון הראשוניים, כאשר מכינים את תוכנית הבטיחות לאתר. עם זאת, חשוב לדעת כי ניהול הסיכונים באתר הבנייה חל כך שהקבלן נדרש לבצע לכל אורך הפרויקט – לפני תחילתו של כל שלב חדש בתוכנית הבנייה, וכמו כן במצבים בהם העבודה עומדת להשתנות באופן קיצוני.

"מכלל": המכללה היחידה בארץ שמוכרת ברשם הקבלנים

כפי שניתן לראות, בטיחות באתרי בנייה היא תחום רחב, שדורש לא מעט ידע וניסיון. נושא הבטיחות בעבודה הוא אחת הסיבות העיקריות להיעזר בקורס מקצועי ומקיף, שיספק לכם את כל הידע שאתם זקוקים לו בתחום הבטיחות ובתחומים נוספים בענף הקבלנות, ואף יאפשר לכם לקבל את הידע לו אתם זקוקים כדי לעבור את בחינות הרשם ולהירשם כקבלנים רשומים בפנקס המנוהל ע"י רשם הקבלנים.

חשוב להבין כי רישום כ"קבלן רשום" הוא לא רק עניין פורמלי, אלא גם תואר שיאפשר לכם ליהנות מיתרון משמעותי על פני המתחרים שלכם קרי: היכולת להתמודד על מכרזים ממשלתיים/ציבוריים, לקבל פרויקטים גדולים ורווחיים יותר , העסקה חוקית של עובדים זרים ועוד.

"מכלל" היא המכללה היחידה בארץ שמוכרת על ידי רשם הקבלנים ומשרד הבינוי והשיכון, ומספקת את ההכשרה המקיפה והמקצועית ביותר בתחום זה בישראל כיום. על מנת לסייע לקבלנים לסיים את מסלול ההכשרה בהצלחה, במכלל מיישמים שיטת הוראה חדשנית, שמתבצעת באמצעות לימוד מקוון במגוון פלטפורמות שונות – כמו  : פלאפון, טאבלט, מחשב ועוד.

שיטת לימוד זו מאפשרת לכל קבלן לעבור את ההכשרה והמבחנים חרף אילוצי זמן או אילוצים אחרים עימם הינכם מתמודדים בחיי היום יום.

כללי בטיחות אתר בניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד