י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
מהפך בצמרת

יורש העצר מוחמד בן סלמאן הפך מדחוי לרצוי

מוחמד בן סלמאן מציין את יום השנה החמישי שלו כיורש העצר של ערב הסעודית במסע כוח אזורי. האיש בן ה-36 חזר לבמה הפוליטית הבינלאומית הודות לנפט, בעלי ברית והפקת לקחים, חמש שנים לאחר שהפך ליורש העצר של הממלכה ב-21 ביוני 2017

 יורש העצר מוחמד בן סלמאן הפך מדחוי לרצוי
מלך ירדן מקבל את פניו של יורש העצר צילום: משרד החוץ הסעודי

לוח הזמנים הנוכחי של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מלא בפגישות ברמה הגבוהה ביותר כמו זה של כל מנהיג עולמי אחר. מוקדם יותר השבוע נפגש בן סאלמן עם נשיא מצרים א-סיסי בקהיר ועם מלך ירדן עבדאללה השני בעמאן.

בסיום ביקורו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בקהיר, דווח כי השניים דנו גם בסוגייה הפלסטינית והדגישו כי יש לגייס מאמצים לטובת הסדר צודק לסכסוך הישראלי-פלסטיני ושיבה למשא ומתן שיוביל להשגת שלום על בסיס יוזמת השלום הערבית שתעניק לפלסטינים מדינה עצמאית בגבולות 67'.

לפי דוברו של הנשיא המצרי, עבד אל-פתאח א-סיסי, האחרון ובן סלמאן דנו גם במאמצים הבינלאומיים למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ובתמיכה במאמצים הערביים לחייב את איראן שלא להתערב בעניינים של מדינות ערב, ושלא לבצע פעילויות "שמזעזעות את יציבות האיזור", כמו תמיכה במיליציות חמושות ואיום על קווי המסחר הבינלאומיים ועל ספינות.

היום (רביעי) הוא יבקר בטורקיה, שם ייפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ובחודש הבא, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להגיע לריאד. עם זאת, בעוד הפגישות הללו מדגימות את חשיבותה של המדינה העשירה בנפט מצד אחד, הן גם מסמלות את שינוי הלך הרוח הפוליטי של מוחמד בן סלמאן, חמש שנים לאחר שהפך ליורש העצר של הממלכה ב-21 ביוני 2017.

"בשנותיו הראשונות, מוחמד בן סלמאן הסתמך במידה רבה על הסלמה ופרובוקציה, אבל הוא שינה את אסטרטגיית מדיניות החוץ שלו בשנים האחרונות", אמר סבסטיאן סונס, מומחה גרמני מ'המרכז למחקר יישומי', בגרמניה, לתאגיד השידור הגרמני DW. עם זאת, לאחר הריגתו וביתורו של מבקר המשטר האמריקני-סעודי ג'מאל ח'אשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר 2018, התפיסה הבינלאומית של יורש העצר השנוי במחלוקת השתנתה לרעה.


מלך ירדן מקבל את פניו של יורש העצר

בפרט על ידי הנשיא הטורקי שנשבע להביא צדק בפרשת לחאשוקג'י. "ארדואן היה אחראי להידרדרות תדמיתו של מוחמד בן סלמאן בעולם הערבי הרחב לאחר רצח חאשוקג'י", אמרה סינזיה ביאנקו, עמית אורחת במועצה האירופית ליחסי חוץ.

אבל ההתקרבות הנוכחית בין טורקיה למעצמה המוסלמית הסונית מסמנת שינוי גדול במדיניות החוץ של ארדואן. הפיוס החל מוקדם יותר השנה כאשר אנקרה צמצמה את הביקורת שלה על עמדתה של סעודיה בנוגע לזכויות אדם , כמו גם על רצח חאשוקג'י.


נשיא מצרים מקבל את פניו של יורש העצר

השלב הבא של הפיוס התרחש באפריל האחרון, כאשר טורקיה העבירה את המשפט נגד 26 חשודים סעודים בקשר לתיק חאשוקג'י מבית המשפט הפלילי הגבוה באיסטנבול לריאד. ואז, מאוחר יותר באותו חודש, ארדואן נסע לסעודיה ונפגש עם יורש העצר באופן אישי.

לפי התקשורת הטורקית, ארדואן מצפה לחתום על שורה של הסכמים דו-צדדיים בתחומים כמו השקעות ואנרגיה. עם זאת, במבט מקרוב, המניעים של השינוי הטורקי הם פוליטיים כמו שהם כלכליים.

בעקבות פרשת חאשוקג'י, היחסים הבילטרליים בין טורקיה וסעודיה ספגו מכה עמוקה. בשנת 2021, היבוא מטורקיה צנח ב-62.3% ל-3.32 מיליארד ריאל (886 מיליון דולר) בהשוואה ל-2020.

בינתיים, הכלכלה הטורקית שהיתה חזקה נמצאת בצניחה חופשית והבחירות לנשיאות טורקיה מתקרבות בקיץ הבא. כל זאת מכיוון שלנפט סעודי יש ביקוש גבוה במדינה, כתוצאה מהמלחמה באוקראינה.

עם זאת, חזרתו של נסיך הכתר לחיק הטורקי עשויה להיות קלה יותר מאשר עם ארצות הברית. בניגוד לארה"ב, ארדואן מעולם לא האשים ישירות את מוחמד בן סלמאן, אך אמר שההרג הוזמן על ידי "הדרגים הגבוהים ביותר של ממשלת סעודיה". ביידן, לעומת זאת, נשבע כמועמד לנשיאות ב-2019 להפוך את ערב הסעודית ללא רצויה.

כשנכנס לתפקידו בינואר 2021, היחסים ארוכי השנים בין ארה"ב לממלכה חוו נסיגה קשה. המצב הוחמר עוד יותר בעקבות פרסום דו"ח מסווג ב-2021 שהצביע על כך שבן סאלמן אישר את המבצע שהוביל לרציחתו של ג'מאל ח'אשוקג'י. כתוצאה מכך, ביידן סירב לדבר ישירות עם יורש העצר.

עם זאת, זה אמור להשתנות ב-15 ביולי כאשר ביידן יגיע לריאד לביקור בן יומיים. למרות המעבר הפוליטי של ביידן לכיוון ערב הסעודית, עדיין אפשר להרגיש את ההיסוס בניסוח הענייני שלו לתיאור הביקור. ביום שישי האחרון אמר ביידן שהוא לא נוסע לסעודיה במיוחד כדי לפגוש את בן סאלמן, אלא רואה בו חלק מ"פגישה בינלאומית" רחבה יותר שצפויה לכלול מנהיגים ממדינות המפרץ הערביות, ירדן, מצרים ועיראק.

סעודיה היא אחת המדינות הבודדות בעולם שיש לה יכולת נוספת להתמודד עם משבר האנרגיה שנובע מהמלחמה באוקראינה, גם אם לא אוהבים את הגישה של מדינה במונחים של פוליטיקה, אמיתית, עדיין צריך לעבוד איתה.

בינתיים, יורש העצר שלח אות משלו להדגיש שגם הוא הבין כיצד להתנהל בדיפלומטיה, מוקדם יותר החודש, חברות הנפט בסעודיה הבטיחו להגדיל את ייצור הנפט ביולי ואוגוסט. בעוד העולם מתמודד עם מחסור בנפט הקשור למלחמה באוקראינה, ביידן מיהר לקבל את המחווה באופן רשמי.

סעודיה ירדן טורקיה מוחמד בן סלמאן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד