ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
שעות מול המסך

החופש גדול: כיצד נשמור על בטיחות הילדים שלנו באינטרנט?

החופש הגדול כבר כאן ורבים מהילדים יבלו המון שעות מול המסכים. אז הנה כמה טיפים עבור ההורים שיעניקו לילדיהם הסבר וידע על הסכנות הטמונות וכיצד יוכלו להימנע מפגיעה ח"ו

החופש גדול: כיצד נשמור על בטיחות הילדים שלנו באינטרנט?
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: pixabay

הקיץ הגיע ומאות אלפי ילדים ובני נוער יוצאים לחופש הגדול. גם השנה חלקם הגדול צפוי לבלות חלק ניכר מהזמן החופשי מול המסכים.

כיצד נשמור על הילדים שלנו מפני הסכנות והאיומים ברשת?

בשגרה אנחנו מבלים המון מול המסכים. אז מה קורה בזמן שהילדים שלנו בחופש?

חשוב לקחת בחשבון את הסיכונים, להיות מודעים ולהשקיע משאבים ומאמצים רבים במטרה להגן על הילדים מסכנות שבדרך.

לפי דו"ח האינטרנט של 'בזק' לשנת 2021:

· 75% מההורים מנסים להגביל היום יותר מבעבר את זמן המסכים של ילדיהם.

· 39% מהנוער נתקלו בפריצות סייבר של חשיפה לתכנים לא הולמים.

· בני נוער נמצאים מעל 5 שעות במסך ביום.

המומחים של חברת אבטחת המידע ESET, מציעים מספר טיפים ונושאים שכדאי לדון בהם עם הילדים הצעירים:

· הגנה על הסיסמאות האישיות: הגנה על מידע אישי היא חיונית בסביבת האונליין. מומלץ לדבר עם הילדים כיצד לבחור סיסמה איכותית שהיא אינה "סיסמה 123". סיסמה פשוטה היא כזו שלהאקרים קל לנחש וכך לגשם למידע שלנו. הסכנה הנוספת היא כאשר להאקר יש את הסיסמה שלנו, והיא כזו אשר משמשת אותנו בשירותים נוספים, הם יכולים לגשת גם לשם.

· זהירות מזרים: ממש כמו בחיים האמיתיים, גם בעולם המקוון חשוב להדריך את הילדים כיצד להתייחס לזרים ברשת. חשוב להעביר להם כי גם באינטרנט, מדברים רק עם אנשים שמכירים בחיים האמיתיים ובטח שלא נפגשים עם מי שלא מכירים ללא אישור הורים.

· גם אם הילדים מכירים את מי שהם מדברים איתו, חשוב להסביר להם כי אנשים הם לא תמיד מי שהם אומרים שהם.

· לא להעביר תמונות או סרטונים לאנשים שאינם מכירים.

· לא לפתוח הודעות או פרסומות ממי שלא מכירים – אלו עלולים להיות וירוסים או תוכנות ריגול אשר מנסות לגשת למידע שלהם.

· לא כדאי להקליק על קישורים שאינם מוכרים.

· חשבון פרטי - ברשתות חברתיות שמאפשרות זאת (למשל טיקטוק ואינסטגרם) הקפידו כי לילדכם יהיו חשבונות פרטיים אשר מאפשרים גישה וצפיה רק לחברים מאושרים.

· פרופילים מזויפים: למדו את ילדיכם על קיומם של פרופילים מזויפים ועיזרו להם עם כללי אצבע לזיהוי שלהם כמו למשל בחינת תמונת הפרופיל שאינה מקצועית מדי, רשימת החברים שכוללת יותר מאדם אחד או שניים, פעילות הפרופיל בעבר והתוכן שהוא מעלה כמו למשל שיתוף בעיקר של פרסומות או תמונות שחוזרות על עצמן. הרחבה ניתן למצוא כאן.

· תוכנות זדוניות: אנו שומעים על תוכנות זדוניות ללא הרף בתקשורת, וייתכן שזה נראה ונשמע כמו מילה מפחידה. עם זאת ישנם צעדים פשוטים כי כל משפחה יכולה לנקוט כדי להגן על עצמה. לדוגמה, בעת הורדת תכניות חדשות לצפייה, ההורים צריכים ללמד את ילדיהם להשתמש באתרים הרשמיים של התכנים במקום באתרי צד שלישי. חשוב גם ללמד את הילדים לעצור ולחשוב לפני לחיצה על קישורים שחלקם עלולים להיות מטעים, במיוחד במשחקים מכוונים אשר יכולים גם להוביל לבזבוז כספים מכרטיס האשראי המשפחתי על ידי רכישות של פריטים שונים במשחק.

· צרו מערכת יחסים דו כיוונית: בהתאם לגיל הילדים, הם עשויים לחשוב שהם יודעים יותר על הזירה הדיגיטלית מאשר המבוגרים. אם הם רוצים חשבון במדיה חברתית שאתם אינכם מרגישים שהם מוכנים לו, אל תאמרו קודם "לא" אלא התחילו דיון. הקפידו להקשיב לטיעונים שלהם אך הסבירו כי בעוד קיימת אפשרות שאתם אכן יודעים פחות מהם כיצד המדיה המדוברת עובדת, יש לכם מידע והבנה רבה יותר לגבי הסיכונים. הדבר הכי חשוב שאנו יכולים לייעץ לכם – שימרו על תקשורת פתוחה עם הילדים. ככל שהם ישתפו אתכם יותר, תוכלו להיות מעורבים יותר ועם אצבע על הדופק.

חברת ESET מסך מחשב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד