י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

למה תלו את שר האוצר הליברי? / סיפור עם מוסר השכל

סיפור שהתחיל לפני כשלושים שנה מפרסום מכרז של 'צה"ל' התגלגל עד לסוף המפתיע • אלי גרוס עם מסר חשוב ומרתק

למה תלו את שר האוצר הליברי? / סיפור עם מוסר השכל
חבל תלייה צילום: unsplash

 לפני כשלושים שנה התפרסם באחד הימים מכרז של 'צה"ל'. בין המוצרים שעמדו למכירה הייתה גם כמות עצומה של חמישים אלף גלילי נייר לטלפרינטר (מכשיר ששימש לתקשורת בין מחשבים לפני עידן הפקס).

כבר באותה תקופה נחשב הטלפרינטר למוצר מיושן, וצה״ל כבר הוציא אותו משימוש שנים מספר קודם לכן. התלבטתי האם לקנות את הסחורה, מה אעשה בסחורה הזו? מי יקנה אותה ממני?

אבל למרות חששותיי, רכשתי את חמישים אלף הגלילים, והם הועמסו על גבן של מספר משאיות.

לאחר מספר חודשים מצאתי בליבריה קונה שרכש ממני את כל הסחורה במחיר של 1.4 דולר ליחידה - סך הכול שבעים אלף דולר. רווח לא רע כלל...

הלקוח שלח לי מכתב אשראי, שהינו מסמך בנקאי המאשר שהבנק ישלם את הסכום ע״ס השבעים אלף דולר, זאת אם אשלח את הסחורה עד לתאריך מסוים, אך אם אאחר את המועד המוסכם יפוג תוקפו של מכתב האשראי.

הבאנו מספר קונטיינרים והתחלנו להעמיס אותם בגלילי הנייר.

ביום האחרון שלפני תפוגת התאריך של המשלוח, נשאר לנו להעמיס את הקונטיינר האחרון. כשהתחיל להחשיך העליתי את האופנוע שלי על גבי מלגזה אחת, והשתמשתי בו כפנס גדול כדי שנוכל להמשיך להעמיס את הסחורה.

עקב לחץ הזמן והחשיכה, לא סידרנו את הסחורה בתוך הקונטיינר בצורה מוצלחת, ולכן לא הצלחנו להעמיס את כל הגלילים, אלא רק 49,000 יחידות, וכאלף יחידות נותרו בחוץ.

כיוון שלא רציתי להתעכב ולהפסיד את תוקפו של מכתב האשראי, סגרנו את הקונטיינר, הצהרנו שיש 50,000 יחידות כמסוכם. היה ברור לנו שאחרי שאקבל את הכסף תמורת הגלילים, אחזיר להם את ההפרש תמורת 1,000 היחידות החסרות.

כעבור זמן קצר, כאשר קיבלנו את שבעים אלף הדולרים מהבנק, ומיד הודענו ללקוח כי חלה אצלנו טעות, ושלחנו לו בחזרה 1,400 דולר כשווין של 1,000 יחידות.

חלפו שבועות מספר, והנה אנו מקבלים מכתב תביעה ממשרד עורכי דין גדול שתובע מאתנו 14,000 דולר.

ובכן, במה העניין?

התברר כי הלקוח שקנה מאתנו את גלילי הנייר היה לא פחות ולא יותר שר האוצר של ליבריה שניהל חברה פרטית. הוא רכש מאתנו כל גליל בדולר וארבעים סנט, ומכר אותו ב...14 דולר לממשלת ליבריה...

כעת טען שר האוצר כי בשל העובדה שהחסרנו 1000 יחידות, שכל אחת מהן שווה 14 דולר – הרי שגרמנו לו לנזק בסך של 14,000 דולר...

כמו כן, תבעה מאתנו החברה על הונאה, על הוצאות עו״ד ועל עוד סעיפי אשמה שונים, סך כל התביעה עמד על כ-30,000 דולר.

לא ידעתי את נפשי, והאמת שהייתי גם די נבוך מהפרשייה. מה אעשה? מאין יבוא עזרי?

לא הספקתי לפנות כה וכה, והנה פורסם שהתרחשה בליבריה הפיכה צבאית. המהפכנים עצרו את שר האוצר הליברי באשמת מעורבות בקנוניות שחיתות (ואני מעיד על כך...) וזמן קצר לאחר מכן הוא הוצא להורג בתלייה...

זו הייתה גם סופה של התביעה.

סוף גנב לתלייה!

שר האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד