ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

יש ציציות שעולות 400 שקל? • שאלות מהקעמפ

ישיבת טשעבין - כוכב מיעקב, הציגה קעמפ מרתק ורווי דרשות • מי איחר פעמיים בחייו בלבד? • אלו ציציות עולות 400 שקל? • ואיזה חשש ריבית קיים ב'סופר דרינק'?

נופש. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
נופש. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

בישיבות רבות מקיימים 'קעמפים' בימי 'בין הזמנים', ובין השאר מזמינים דמויות מרתקות שיישאו דברים בפני הבחורים או ישתתפו בפאנל מיוחד.

בישיבת כוכב מיעקב - טשעבין, הוזמן בין השאר הגאון רבי יהושע כהן, בעל 'כרם יהושע', שהיה אמור להגיע בשעה 12:00 בצהריים. ואכן, בדיוק בזמן שנקבע, נעמד הגר"י והחל לשאת דברים אודות מעלת השינון והדרך לזכור את הלימוד. "אני מאד מקפיד על הזמנים. מאז שאני זוכר את עצמי, כשקבעתי לימוד בשעה כלשהי, או שהוזמנתי לאירוע או הרצאה, לא איחרתי מעולם. יש לי כולל אברכים ואני מקפיד תמיד להופיע בזמן - זולת פעמיים שאיחרתי. האיחור הראשון היה בן 8 שניות, השני בן 19 שניות".

הגר"י הסביר לבחורים, את ההבדלים בין המסכתות המורכבות לקלות יותר, וסיפר להם, כי ספרו הפופולארי 'כרם יהושע', העוסק בהנחלת שיטת הלימוד, יצא לאור בלא פחות מ-27 מהדורות. הזמן שהוקצה לגר"י היה שעה בלבד. ואכן, בשעה 13:00 במדוייק, הוא חתם את משאו.

נואם נוסף היה הגאון רבי פנחס וינד, מחסר הספר 'ריבית הלכה למעשה'. הוא נגע בשאלות אקטואליות מרתקות, הנוגעות לבחורים ולאברכים: "אם בחור נתן לרעהו בקבוק קולה של חברת 'סופר דרינק' כהלוואה, האם במידה שהוא מחזיר בקבוק בעל תכולה דומה, של חברת 'קוקה קולה', יש בכך משום ריבית?" אתגר את הבחורים.

"אברך שרעייתו השאילה לשכנתה כוס אבקת כביסה של חברה עממית וזולה, האם במידה ויחזיר כוס בכמות זהה אך של מותג יקר יותר, הוא יעבור על איסור ריבית?"

התשובה לשתי השאלות, אחת היא: "אם המלווה דרש מראש מהלווה, כי יחזיר לו מוצר טוב יותר, שעלותו יקרה יותר מזה שקיבל הלווה, יש בכך ריבית קצוצה ללא ספק. אם הלווה מחזיר מוצר טוב יותר, באקראיות בלבד וללא כוונה או דרישה מראש, אין בכך בעיה. איננו דורשים מהאברך, שילך לרכוש במיוחד את אבקת הכביסה הספציפית שלווה, בשביל כוס של אבקה מחברה ספציפית".

בתום המשא המרתק, מכר הרב וינד 150 עותקים מספרו. הצלחת שיא שמעידה על העניין הרב שדבריו עוררו.

מרצה נוסף היה הרב פרץ ידוואב, מבכירי מערכת הכשרות של הגרמי"ל לנדא אב"ד בני ברק. הרב ידוואב גולל בפני התלמידים, את יתרונותיה של מערכת הכשרות שבה הוא עובד ואת סדרת החומרות הקפדנית, שהרב לנדא מציג בפני כל מי שמבקש את כשרותו. "דרישות קשוחות אלו, גורמות למפעלים מסוימים רתיעה והם נסוגים, כי עלות הכשרות הופכת עבורם לבלתי כלכלית. אבל הרב לנדא מקפיד על קוצו של יו"ד ואין אצלו קיצורי דרך או עיגולי פינות".

ידוואב סיפר, כי בשנה האחרונה, היה מחסור בבשר בקר מיובא, משום שלא התקיימה שחיטה במדינות דרום אמריקה. הדבר נבע כתוצאה מדרישות כשרות בלתי מתפשרות, שבעלי המשחטה סרבו לעמוד בהן. הוא גילה, כי היו בעלי אולמות שהודיעו לגרמי"ל, כי לקוחותיהם דורשים להזמין מוצרי בקר בעת שמחותיהם וכי במידה שמן הנמנע להכניס כחלופה בשר של העדה החרדית, יאלצו לוותר על הכשרות בצער רב. לאחרונה התחדש קו השחיטה, ולקראת החגים אמור להתקיים יבוא מסודר.

ידוואב שב וגולל את כל פרשיית המעבר של חברת המזון 'שטראוס' מכשרות הרב לנדא, לזו של הגר"א רובין. אחר הדגיש, כי כאשר בחור נכנס לבית מזון כלשהו, אסור לו להתפתות ולהאמין לכל תעודת כשרות המתנוססת במקום, גם אם כתוב עליה 'למהדרין'. "ישנם כל כך הרבה שאלות ומכשולים, ואין לסמוך בשום אופן על כשרות קיקיונית, ולדאבוננו, רבים הם".

גם בעלי מפעל הציציות, אגודת 'עושי ציצית' של הרב ישראל וולס, הגיע למקום והביא עמו דוגמיות שונות של צמר וכלי שזירה שונים. הוא הראה לתלמידים כיצד שוזרים ציצית, וסיפר להם, כי הציציות שנעשות כך נמכרות בשוק בטווח מחירים של בין 200 ל-400 שקלים, לעומת הציציות הסטנדרטיות בשוק, שעלותן לכל היותר 20-40 שקלים.

נואמים נוספים היו המשפיעים הרה"צ רבי מרדכי זילבר, האדמו"ר מסטוטשין ארה"ב, העושה בתקופה זו בביקור בארץ, והרה"צ רבי אשר ישעיה רוזנבוים, שגם ערך 'באטע' מיוחדת בליל ט"ו באב לתלמידים, שלוותה בכיבוד קל, בשירות ובתשבחות.
טשעבין ישיבה גאון יעקב ריבית ציציות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד