י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
כבוד מלכים

מנהיגי המדינות נכנעו לעליה החדה במחירי הנפט

מסע הדילוגים של יורש העצר הסעודי: כבוד מלכים במצרים, ירדן וטורקיה, על אף שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן טען כי הוא לא נוסע לפגוש את בן סלמאן, התוכנית של הסעודים הינה לקיים פגישה בארבע עיניים בין הנשיא ליורש העצר

מנהיגי המדינות נכנעו לעליה החדה במחירי הנפט
נשיא מצרים מקבל את פניו של יורש העצר צילום: משרד החוץ הסעודי

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, נדחק מעט מקדמת הבמה הבינלאומית, לאחר פרשת החיסול המזעזע של העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י, כשלפי הטענות וההצהרות של הרשויות בארה"ב ובטורקיה, מי שהיה אחראי לה באופן ישיר הוא מוחמד בן סלמאן בכבודו ובעצמו. מי שהוביל את המאבק נגד בן סלמאן באותם ימים היה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שנעלב באופן אישי מהעובדה שבן סלמאן בחר לחסל את חשוקג'י דווקא על אדמתה של טורקיה, בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

דווקא נשיא ארה"ב באותם ימים, דונלד טראמפ, לא התרגש מהפרשה ולא ייחס לה חשיבות רבה. לפני שנבחר לתפקיד, הצהיר הנשיא האמריקאי הנוכחי ג'ו ביידן, כמה וכמה פעמים כי כל עוד מוחמד בן סלמאן הוא האיש השולט והמנהיג את סעודיה, הממלכה הסעודית תהיה מצורעת בעיני ארה"ב, ולא יהיה שום שיתוף פעולה בין ממשל בראשותו של ביידן לבין הנסיך של סעודיה. אבל מאז השתנה המצב הגיאופוליטי, העליה של מחירי הנפט שנגרמה הן בגלל המדיניות הירוקה של ביידן עצמו והן בגלל המלחמה באוקראינה, הובילה את ביידן לחזור בו מהצהרותיו, ובקרוב מאוד הוא צפוי להשתתף בוועידה בינלאומית שתתקיים בסעודיה, בה ייטלו חלק מנהיגי כל מדינות המפרץ, ובראשה יעמוד לא אחר מאשר יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן.

לקראת אותה ועידה היסטורית, יצא בן סלמאן ביומיים האחרונים למסע דילוגים באזור, כדי לחזק את מעמדו וכדי לתאם עמדות לפני ביקורו של ביידן באזור. המדינה הראשונה בה ביקר הייתה מצרים, בהנהגתו של עבד אל פאתח א־סיסי, מי שנחשב לבן ברית ולידיד קרוב של בן סלמאן, לכל אורך השנים האחרונות. השניים אף הגיעו בעבר להסכם לשיתוף פעולה חסר תקדים באזור מצרי טיראן, כולל בניית גשר שיעבור מעל הים האדום ויחבר בחיבור יבשתי את מצרים עם סעודיה מה שיאפשר בניית אזור סחר ותיירות משותף לשתי המדינות, בחצי האי סיני.

אחרי מצרים, הגיע מוחמד בן סלמאן לביקור בירדן, שם יצא המלך עבדאללה השני מגדרו במטרה לכבד את האורח הצעיר מסעודיה. המלך הירדני המתין לנסיך הסעודי בשדה התעופה, וקיבל אותו בחיבוק ובנשיקות, ולאחר מכן אירח אותו בכבוד מלכים בארמונו, שם העניק לו אותות כבוד וגבורה, לאות הידידות האמיצה בין השניים.

במקרה של ירדן, מדובר בחידוש גדול, משום שבין סעודיה וירדן שררה מתיחות גבוהה בשנה האחרונה, כשסעודיה התייצבה לצדו של הנסיך הירדני חמזה, אחיו למחצה של המלך עבדללה ומי שכיהן כיורש העצר של הממלכה הירדני לפני שחוסיין בנו של עבדללה נולד וגנב לדודו את הכתר העתידי. הכבוד המופרז שהרעיף עבדללה בן חוסיין על ראשו של מוחמד בן סלמאן, מלמד על כך שירדן מעוניינת מאוד בחיזוק שיתוף הפעולה עם סעודיה, ככל הנראה מתוך הבנה שתקופת ההגליה של בן סלמאן אל מחוץ למעגלי ההשפעה הסתיימה, ושהנסיך הסעודי חוזר להוביל במידה רבה את האזור כולו.

מסעו של יורש העצר הסעודי הגיע לשיאו כשנחת בטורקיה והתקבל על ידי הנשיא ארדואן בידידות רבה. ארדואן אמנם לא החניף לו כמו המלך הירדני, אבל עצם העובדה שהוא קיבל את רוצחו של חשוקג'י לביקור רב רושם, מלמדת על כך שגם בטורקיה נפל האסימון, ושבן סלמאן הצליח לשחק בצורה הטובה ביותר בקלפים שניתנו בידיו, ובעצם בקלף היחיד והמנצח שנמצא ברשותו: ההשפעה המכרעת על מחירי הנפט העולמיים.

יצוין כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן טען באוזני עיתונאים שהוא לא נוסע לפגוש את בן סלמאן בסעודיה, אלא להשתתף בוועידה שבה גם בן סלמאן ייטול חלק, אבל עיון קל בתכניה שפרסמו הסעודיה לקראת הביקור הנשיאותי ילמד את ביידן שהסעודים דווקא ייעדו זמן מיוחד לפגישה בארבע עיניים של הנשיא האמריקאי ויורש העצר הסעודי.

בינתיים עוקבים הכול בציפייה דרוכה לקראת ביקורו של ביידן בסעודיה, הביקור שעשוי לשבור באופן סופי ומוחלט את הנידוי הבינלאומי של המנהיג הכריזמטי של סעודיה, יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

טורקיה מוחמד בן סלמאן מצרים ירדן ג'מאל ח'אשוקג'י

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד