י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"מחשמלת את הכביש"

קנה וסע: הסטארט-אפ שיחסוך לכם תדלוק או הטענה

סטארט-אפ הכביש החכם של אלקטריאון הישראלי, שמטעין מכוניות חשמליות בזמן הנסיעה, מצליח מאוד כבר בכמה פיילוטים בישראל, בשבדיה וכעת גם באיטליה. לא מזמן נחתמה עסקה עם ענקית הרכב פורד לסלילת כביש ראשון בארה"ב | בחברה מתרכזים בתחבורה הציבורית הנחשבת למזהמת מבין כלי הרכב

קנה וסע: הסטארט-אפ שיחסוך לכם תדלוק או הטענה
רשת הטעינה האלחוטית של חברת אלקטריון צילום: electreon

חברת אלקטריאון הישראלית, המפתחת כביש חשמלי חכם, ציינה בשבוע שעבר אבן דרך נוספת בדרכה לפעילות מסחרית, עם ההצלחה של הכביש החשמלי באיטליה ב"זירת העתיד". באירוע שהתקיים ביום שישי ה-10 ביוני נכחו בכירי ממשלת איטליה וענף התשתיות והתחבורה ביניהם השרה לפיתוח אזורי מריסה סטלה ג׳יניני, השר לחדשנות טכנולוגית ויטוריאו קולאו, השר הממונה על מעבר לסביבה נקייה רוברטו צ׳ינגואני כששר התשתיות אנריקו ג׳ובאני, דאג בהיעדרו לברך את המיזם מרחוק אונליין.

במהלך אירוע ההשקה הוטען רכב פרטי מסוג פיאט 500 מהמערכת פרי פיתוח החברה, תוך כדי נסיעה, בהספק ממוצע של כ-14 קילוואט ובנצילות ממוצעת של כ-85%. יצוין כי הרכב נסע במהירות של 84 קמ״ש האפשרית כרגע בזירה. הרכב צורך פחות אנרגיה בנסיעתו מאשר קצב הטעינה ולכן הוא התחיל את יום ההדגמה עם 22% טעינה וסיים בצהרי היום עם 48%.

 הפיילוט לכביש המטעין רכבים חשמליים בתל אביב // קרדיט: אלקטריון

חברת אלקטריאון מבית ינאי פיתחה טכנולוגיה של כביש חשמלי אשר טוען את סוללות הרכב החשמלי במהלך נסיעתו על המקטע החשמלי. היא מבוססת על שימוש בסלילים מגנטיים המוטמנים מתחת לנתיבי הנסיעה וטוענים את המטענים של כלי הרכב באופן אלחוטי, באמצעות השראה מגנטית. הדבר מסייע להפחית משקל כלי הרכב החשמליים, מאחר ויש צורך בסוללה קטנה יחסית. המערכת כוללת יחידת ניהול הממוקמת בצדי נתיבי התנועה בכביש החשמלי, ויחידת מקלט בגחון כלי-הרכב.

הטכנולוגיה מבוססת על שימוש בסלילים מגנטיים המוטמנים מתחת לנתיבי הנסיעה וטוענים את המטענים של כלי רכב באופן אלחוטי באמצעות השראה מגנטית תוך כדי נסיעה. הטכנולוגיה הזו מסייעת להפחית בצורה משמעותית את המשקל של כלי רכב חשמליים, וזאת מאחר שנדרשת סוללה קטנה יחסית ואף אין צורך במצבר. המערכת כוללת יחידת ניהול הממוקמת בצדי נתיבי התנועה בכביש החשמלי, ויחידת מקלט בגחון כלי-הרכב.

יחידת הניהול מתקשרת באופן אלחוטי רציף עם כלי הרכב הנעים על הכביש, והמקלט ברכב קולט את האנרגיה מהכביש ומעביר אותה אל הסוללה המצויה ברכב. המטרה היא לצייד את כלי-הרכב החשמליים בסוללה קטנה שתאפשר נסיעה של מספר קילומטרים בקטעי כביש שאינם כוללים את תשתית ההטענה, ולהטעין אותה מחדש כאשר הרכב חולף על תשתית הסלילים בכביש חשמלי.

אלקטריאון מפעילה מתחם ניסויים קטן בבית ינאי, שבו נבחנה מערכת הכביש החכם לצורך טעינה של מכונית רנו חשמלית שנסעה במהירות של 55 קמ"ש. החברה הצליחה בטעינה והגיעה לרמת יעילות אנרגטית של 91%, כאשר מגבלת המהירות של הרכב נבעה מהכביש המעגלי הקטן במתחם. אבל הפיילוט העיקרי של אלקטריאון מתבצע בשבדיה, שם זכתה החברה באפריל 2019 במכרז להקמת כביש חכם עם טעינה אלחוטית באי גוטלנד שבים הבלטי. במסגרת הפיילוט תותקן תשתית הכביש החכם לאורך 1.55 ק"מ מתוך מסלול כולל של 4.1 ק"מ משדה התעופה לעיר וישבי, והפיילוט יבחן את יעילות המערכת לטעינתם של אוטובוס חשמלי ומשאית חשמלית במהירות נסיעה שתוגבל ל־60 קמ"ש, שזו מגבלת המהירות במתחם לפי החוק השבדי.

עלות הפרויקט מוערכת ב־45 מיליון שקל, כאשר 35 מיליון שקל מתוכם ימומנו על ידי ממשלת שבדיה, והיתר על ידי שותפים שצפויים להשתתף עם אלקטריאון בפרויקט, כאשר מדובר בעיקר בקבלת שירותים ללא תשלום או בהנחה משמעותית מספקים שיש להם אינטרס לקחת חלק בפרויקטים עתידיים של אלקטריאון. בשלב הראשון של הפיילוט נבחנה טעינה של משאית חשמלית שנסעה במהירות של 30 קמ"ש וניסוי הטעינה הסתיים בהצלחה, כאשר נכון לאמצע אוקטובר, אלקטריאון בנתה 500 מטר מתוך מקטע הכביש החכם באי.

אלקטריאון מבצעת פיילוט נוסף לכביש החכם בתל אביב, כאשר בפרויקט זה תיבחן יעילות המערכת לטעינת אוטובוס חשמלי בנתיב הנסיעה שבין תחנת הרכבת של האוניברסיטה בתל אביב לבין קמפוס האוניברסיטה. עלות הפיילוט, ש־75% ממנו ימומנו על ידי רשות החדשנות, מוערכת ב־9.3 מיליון שקל, ובמסגרתו ייבנה כביש חכם באורך של 600 מטר מתוך מסלול נסיעה של 2 ק"מ. גם בכביש חכם זה, שבנייתו צפויה להיות מושלמת עד סוף השנה, מגבלת המהירות תעמוד על 60 קמ"ש, ולאחר השלמת בנייתו צפוי פיילוט של שנה שבו תפעיל חברת התחבורה הציבורית דן אוטובוס חשמלי שנרכש על ידי אלקטריאון. אלקטריאון לא דיווחה מה יהיה מנגנון התשלום של דן, שהיא שותף אסטרטגי של אלקטריאון ובעלת מניות (10.45%) בה, על השירותים שהיא תספק במסגרת הפיילוט. בשנים 2018 ו־2019 השקיעה דן 13 מיליון שקל תמורת 17% מהון המניות של אלקטריאון, אך מימשה חלק מהמניות ביולי תמורת 40 מיליון שקל, והיא נמצאת ברווח עצום על יתרת אחזקתה בחברה.

פיילוט שלישי של אלקטריאון מתבצע בגרמניה, שם היא חתמה על הסכם עם חברת חשמל גרמנית, EnBW, שלפיו היא תקים פיילוט במימון מלא של EnBW. בשלב הראשון אלקטריאון סיפקה ל־EnBW אוטובוס חשמלי ומערכת טעינה סטטית, שיעילותה נבחנת כאשר הרכב עומד במקום. בשלב השני אלקטריאון תספק קטע כביש חכם באורך של 100 מטר במתקן של EnBW לצורך טעינת האוטובוס החשמלי בנסיעה, והשלב השלישי צפוי להיות בנייה של קטע כביש חכם לטעינת האוטובוס וכלי רכב נוספים בכביש ציבורי בגרמניה. בניגוד לפיילוטים בשבדיה ובישראל, שבהם כלי הרכב מונע באמצעות קבל־על, בניסוי בגרמניה האוטובוס מונע על ידי סוללות, כאשר מטרת הפיילוט היא בחינת הטכנולוגיה הן על ידי חברת החשמל הגרמנית והן על ידי גורמים מסחריים נוספים.

פיילוט רביעי של אלקטריאון צפוי להתבצע בשיתוף פעולה ובמימון מלא של חברת Brebmini האיטלקית, כאשר במסגרתו ייבנה כביש חכם באורך של קילומטר בסמוך לכביש אגרה בצפון איטליה, כשמטרת הפיילוט, שהוא חלק ממזכר הבנות לשיתוף פעולה בין Brebmini לאלקטריאון, היא בחינת יישום הטכנולוגיה בהקשר של כבישי אגרה. במסגרת החשיבה על העתיד חתמה אלקטריאון על הסכם אסטרטגי עם Eurovia, אחת מחברות בניית הכבישים הגדולות בעולם, לשיתוף פעולה בתחום הכביש החכם. Eurovia תנסה לקדם הסכמים לבניית כביש חכם שיבוצע על ידי אלקטריאון, ושני הצדדים ייגשו במשותף למכרזים של כבישים חכמים, אם יהיו כאלו, בגרמניה, צרפת ובלגיה.

 

רכב חשמלי טעינה אלחוטית פיילוט סטארט אפ זכויות יוצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד