י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
המסלול שמעורר עניין מתרחב

המתגייסים שלא נספרו: נתוני גיוס החרדים לצה"ל

מספר החרדים שהתגייסו לצה"ל, ולא נכללו בנתונים שהוצגו למדינה, נחשף לראשונה | צה"ל צפוי לפתוח מסלולים נוספים במסגרת שלב ב' המקוצר - שמעורר לאחרונה עניין רב במגזר החרדי

המתגייסים שלא נספרו: נתוני גיוס החרדים לצה"ל
חיילים חרדים, ארכיון צילום: דובר צה"ל

למרות המצב הפוליטי, בצה"ל לא ממתינים לחוק הגיוס, שחקיקתו ככל הנראה תידחה פעם נוספת בשל פיזור הכנסת, וממשיכים להשקיע בנושא גיוס חרדים - למרות הקשיים שבדרך וההתנגדות העזה של חלקים נרחבים במגזר החרדי.

בצה"ל סבורים כי הם לא מתחרים בלימוד בישיבה, אלא פונים לאלו שנשרו מהמסגרות, ועשויים למצוא את מקומם דווקא בשירות צבאי. בצה"ל מאמינים שישנם צעירים רבים שעזבו את עולם הישיבות וגיוסם לצבא עשוי לבנות אותם בהמשך גם לאזרחות.

צילום: דו"צ

בצה"ל שמו למטרה להתאים את השירות הצבאי לכלל האוכלוסיות, בדגש על המגזר החרדי. לצורך כך הוקמו בשנים האחרונות מסלולי שירות ייחודיים לבני המגזר החרדי בהם מתקיימת הקפדה מלאה על אורח החיים החרדי, תוך מתן אפשרות לרכישת מקצוע והשלמת בגרויות במטרה להוות מקפצה להשתלבות בשוק התעסוקה עבור המעוניינים בכך.

בתוך כך, מנתוני הגיוס שנאספו בצה"ל עולה כי בשנת 2019 גויסו 1,222 חרדים ובשנה שלאחריה, שנת 2020, ירד המספר במעט ועמד על 1,193. בצה"ל מבינים כי מספר החיילים יכול היה להיות גבוה הרבה יותר, אלמלא במסגרת הנתונים היו מעודכנים חיילים שלמדו במוסדות חרדים שלא נכללים ב"צו השר".

החוק, יצוין, קובע כי כל אזרח שלמד שנתיים במוסד חרדי המוגדר ב"צו השר"- בין הגילאים 14 ל-18 - נחשב ל"מתגייס חרדי". אלא שמוסדות רבים לא הוכנסו לצו, מסיבות כאלו ואחרות, מה שמונע את הגידול במספר המתגייסים.

כך לדוגמה, בשנת 2019 גויסו עוד 551 חיילים חרדים, שהיו יכולים להיכלל בנתונים שהוצגו למדינה, אולם אלו לא למדו במוסדות המוגדרים בצו, למרות שהם נחשבים כחרדים. גם בשנת 2020 התגייסו 517 חיילים ממוסדות דומים.

צילום: דו"צ

במקביל, בצה"ל מעוניינים להשקיע בגיוס חרדים במסגרת מסלול שלב ב', מסלול שלאחרונה מעורר עניין רב. שלב ב' הוא שירות צבאי סדיר מקוצר המיועד לחרדים שקיבלו פטור משירות צבאי ומעוניינים להתנדב לצה"ל.

המתגייסים במסלול זה עושים שירות צבאי מקוצר למשך כשלושה שבועות המורכב מטירונות המכשירה אותם לשימוש בנשק, הגשת עזרה ראשונה, חילוץ והצלה והכרת גופי החירום והביטחון של מדינת ישראל.

חיילי המסלול ממלאים תפקידים משמעותיים במילואים בפיקוד העורף ובמד"א. לדוגמה בתקופת הקורנה סייעו מתגייסי של ב' למאמצי המלחמה בתחלואה ועזרו לאוכלוסייה האזרחית ברשויות המקומיות. המסלול מתקיים במתכונת יומיות בכדי להתאים אותו לצורכי המתגייסים שרובם נשואים.

בצבא צפויים לפתוח מסלולי שירות חדשים למתגייסים מעל גיל 21 לשלב ב'. בין היתר ייפתח מסלול בפלוגות קו התפר ומערך היק"לרים- קישור לרשויות. מסלול נוסף צפוי להיפתח בפלוגת החילוץ והצלה של פיקוד העורף, טליו יגויסו החיילים לשלושה חודשים וישתלבו בפלוגות האזוריות.

גיוס חרדים צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד