י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לראשונה בישראל

רוכשי דירה יוכלו לדעת אם היא יעילה אנרגטית

חובת הצגת דירוג אנרגיה לדירות חדשות אושרה בוועדת הכלכלה, הדירוג יאפשר לרוכשי דירות חדשות לבדוק מראש האם הדירה יעילה מבחינה אנרגטית ובכך מראה את פוטנציאל החיסכון האפשרי

רוכשי דירה יוכלו לדעת אם היא יעילה אנרגטית
דירוג אנרגטי לדירות צילום: משרד האנרגיה

ועדת הכלכלה בכנסת אישרה היום (חמישי) את חובת הצגת דירוג אנרגיה של יחידות דיור במפרט חוק המכר, תקנות שיזם משרד האנרגיה, במהלך משותף עם משרד השיכון והמשרד להגנ"ס. 

התקנות נועדו לקביעת דירוג אנרגיה ליחידות דיור וחיוב יזמים בהצגתו במעמד רכישת דירה חדשה וכן דיווח ממוחשב למערכת ממוחשבת של משרד האנרגיה. התקנות נועדו לקדם חיסכון והתייעלות באנרגיה בתחום הבנייה. 

היזמים יחויבו להציג בפני הרוכשים את דירוג האנרגיה של הדירה. זאת, בדומה לדירוג האנרגטי של מוצרי חשמל, מ-A+ ל-F. ככל שהדירוג של יחידת הדיור יהיה גבוה יותר ויתקרב ל-+A, החיסכון באנרגיה ובכסף לדיירים - יהיה גדול יותר. בכך, מצטרפת ישראל ל-27 מדינות של האיחוד האירופאי שקבעו גם הן חובה דומה בחקיקה. 

הדירוג נועד לשקף לרוכשי הדירה את צריכת האנרגיה העתידית בה, ויסייע להם, בעסקה המשמעותית ביותר בחייהם, לקחת בחשבון את צריכת האנרגיה הצפויה, במסגרת מגוון השיקולים בעת רכישת הדירה. 

במשרד האנרגיה מציינים, שהתקנות יתרמו לשקיפות בענף הבנייה בישראל, יסייעו לאזרחים להשוות את צריכת האנרגיה של דירות בצורה פשוטה ויעילה, ויקדמו בנייה שתבטיח איכות חיים טובה לצד חיסכון באנרגיה. 

דירוג האנרגיה של יחידת הדיור מבטא את רמת התכנון של מרכיבי המעטפת ומרכיבים שונים במבנה, לפי האזור האקלימי בו הוא נמצא. 

התקנות עוסקות, בין היתר, בתכנון מבנים בצורה מיטבית לצריכה עתידית של חשמל, כאשר הדירוג משקלל את הבידוד התרמי של הבניין, גודל החלונות ביחידה, איכות הזכוכית, מיקום המבנה ויכולת ניצול אור השמש. דירוג גבוה יכול לחסוך כ-30% מצריכת האנרגיה בדירה על חימום וקירור, כאשר תווית הדירוג עצמה תופיע במפרט של הקבלן.

במשרד האנרגיה מציינים כי כ-30% מצריכת החשמל הכוללת בישראל מתבצעת בבנייני מגורים ולכן, ישנה חשיבות גדולה לבנייה יעילה בצריכת אנרגיה. בנייה נכונה, כאמור, יכולה לחסוך אנרגיה וכסף לדייר. מהלך זה הינו גם חלק מיעדי משק האנרגיה לשנת 2030 כפי שנקבע בתכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה שהמשרד קידום ואישר בהחלטת הממשלה 541 מאוקטובר 2021. .

 

משרד האנרגיה דירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד