י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לאן מועדות פניו?

ניר אורבך שובר שתיקה: זה היה ה'מכה בפטיש'

עדיין לא ברור אם יתמודד בבחירות הבאות והיכן, ובינתיים ניר אורבך מצטייר כאחד האישים שלכאורה גרמו להפלת הממשלה והקדמת הבחירות. בראיון ראשון שיפורסם במלואו מחר הוא מספר על הקש ששבר את גב הגמל 

ניר אורבך שובר שתיקה: זה היה ה'מכה בפטיש'
ניר אורבך צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

יו"ר סיעת 'ימינה' חבר הכנסת ניר אורבך, שיש שיאמרו שהמשבר מולו היה הקש ששבר את גב הגמל נפתלי בנט, שהחליט בעצה אחת עם שותפו הפוליטי יאיר לפיד לפזר את הכנסת וללכת לבחירות, שובר שתיקה בראיון שהעניק לעיתונאית עטרה גרמן ויפורסם מחר בעיתון 'מקור ראשון'.

אורבך כמו שאר חברי 'ימינה' קיבל את ההודעה הדרמטית כרעם ביום בהיר ללא הכנה מוקדמת, כשאין להם עדיין עתיד פוליטי אחר כדוגמת שיריון מובטח בליכוד ובצל ההתלבטות של ראש מפלגתם נפתלי בנט האם לרוץ בבחירות הללו כשלפי הסקרים מפלגתו קרובה לאחוז החסימה או שמא לקחת פסק זמן מהחיים הפוליטיים ואולי לשוב בתקופה אחרת, אולי אחרי פרישת בנימין נתניהו מהחיים הפוליטיים.

ח"כ אורבך מבהיר בראיון ל'מקור ראשון' כי לא ההפגנות היומיות מול ביתו, שברו אותו וגרמו לו לפרוש מהקואליציה. "שנה אני חי פה כמו ביעד מבוצר. שורקים לילדים שלי, קוראים לעברנו קריאות. זה מפריע ולא נעים, אבל זה לא מה שהכריע", הוא מבהיר. לדבריו, "ההחלטה התקבלה אחרי שראיתי שהציבור שלנו לא איתנו. השכנים שלי, חברים קרובים, הקהילה שלי. כשהחבר'ה שלי בבית הכנסת, בבית, אומרים לי 'חלאס, תעזוב כבר'. לא ההפגנות", הוא שב ומחדד.

בנט ואורבך בימים כתיקונם. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

לשאלת המראיינת אם לא נזכר מאוחר מדי? משיב חבר הכנסת, "עד שלב מסוים הרגשתי שעדיין נותנים לנו צ'אנס, אבל ככל כשהיו יותר ויותר אירועים בתוך המליאה ובחוץ של הרמת ראש לאומנית ערבית, זה היה קו פרשת המים. אחרי תקופת הפיגועים, רמדאן, המהומות בהר הבית והדגלים באוניברסיטאות – אמרתי: עד כאן".

אורבך נראה מבין את מצוקת מפלגתו היטב ואומר: "ימינה בהובלת ראש הממשלה בנט, כמו שזה נראה היום, מכוונת לציבור שהוא לא הציבור שלי. אני שליח ציבור בלי ציבור בתוך המפלגה. רוב הציונות הדתית שהצביעה לימינה כבר לא נמצאת שם".

במהלך הריאיון נראה שאורבך מנסה לקרוץ לליכוד ולנכס לעצמו את הפלת הממשלה, באומרו: "ה'מכה בפטיש' הייתה השיחה שלי איתו ביום שני בבוקר. הוא הבין שאני נחוש בדעתי. התשובה שלי הייתה מאוד ברורה, שבשבוע הבא אני מצביע בעד פיזור הכנסת. אמרתי לו גם 'תקנות יו"ש לא יעברו, אני רואה שזה לא מתקדם לשום מקום'. ואז הוא זרק לי, 'ואם אני כן אצליח להביא 60 תומכים?' אמרתי לו 'לא'. טענתי שהתקנות הן רק סימפטום, לא הבעיה. הבעיה שלנו היא שיש לנו קואליציית 60 שלא מסוגלת להעביר את הדברים האלה. ככה השיחה הסתיימה, והוא הלך לדרכו", הוא משחזר.

על השאלה מדוע איילת שקד לא באה איתו למהלך, הוא משיב: "איילת ואני הרבה שנים יחד, וגם פה שנינו הבנו שהקואליציה הגיעה לסוף דרכה וממילא גם הממשלה. המחלוקת בינינו הייתה בשאלה אם אפשר להתנהל זמן נוסף או לא. אמרתי לה: זה נגמר, בואי נעשה את המעשה".

בראיון מביע אורבך צער על לפיד וליברמן שגינו את המהלך שלו שהגיע ממצפון נקי וממצוקה אמיתית ומספר לעטרה גרמן ב'מקור ראשון' כי "לליברמן לא עניתי השבוע בטלפון, אחרי שהוא שלח לי מכתב בעיתונים" והוסיף, "מצער אותי שאנשים שמכירים אותי מדברים ככה". 

בתוך כך ל'בחדרי חרדים' נודע כי אורבך מתחזק בימים אלה יחסים טובים עם איילת שקד ורק איתה, לאחר שהשלישייה עם אביר קארה התפרקה. עוד נודע לנו כי בנט שוחח עם אורבך בפעם האחרונה שיחה קצרה ביום שני והודיע לו על פיזור הכנסת לאחר שכבר הוציא את ההודעה לתקשורת. מאז השניים לא שוחחו ולא נפגשו ואורבך גם נעדר מישיבות הסיעה של בנט עם חברי מפלגתו.

נפתלי בנט ניר אורבך מקור ראשון ראיון ראשון מפלגת ימינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד