כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

היום בבקו"ם: הגיוס הגדול ביותר למסגרות חרדיות

400 צעירים מתגייסים היום לנח"ל החרדי • צה"ל: "למרות 'קמפיין החרדקים' יש עלייה בגיוס חרדים" • מקורות בכירים: "חלק מהמגוייסים דתיים" • ומי מוגדר בצה"ל כחרדי?

צילום: בועז לב ארי
צילום: בועז לב ארי



צה"ל מציג נתונים מפתיעים: למרות קמפיין ההסתה נגד החיילים החרדים, מספר המתגייסים מקרב הציבור החרדי עלה.

גורם בכיר בצה"ל אמר בשיחת ועידה שקיים עם כתבים חרדים, כי למרות האיומים וההתנכלויות כלפי חיילים חרדים, נמשכת מגמת העלייה בגיוס חיילים חרדים, וכי היום התגייסו 400 חיילים חרדים למסגרות הייחודיות לחרדים של צה"ל.

כבר לפני שבוע, במהלך הדיון הראשון של הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל, בראשות ח"כ איילת שקד מהבית היהודי, אמר ראש אכ"א תא"ל אגמון: "צה"ל מעוניין בשירות החרדים, מבחינתנו למול המחסור בכוח אדם מדובר בצורך לאומי ומבצעי. אנחנו עושים מאמץ לשלב את החרדים בכל המסגרות. בחודש הקרוב אנחנו נפתח גדוד שני חדש של 'נצח יהודה'. צה"ל מפעיל היום שמונה סוגי בד"צים כדי לתת מענה מלא לכל החרדים שמתגייסים. אנחנו נעשה הכול כדי שמעמדם של הנשים בצה"ל לא יפגע בשל הרחבת היקפי הגיוס של החרדים".

לפי הנתונים שפרסם צה"ל, בשנת 2008 התגייסו לכלל מסגרות צה"ל 387 חיילים חרדים. ב-2009 עלה המספר ל-729 חיילים וב-2010 טיפס במעט ל-898. ב-2011 כבר עמד מספר המתגייסים החרדים על 1,282 ובשנה שעברה התגייסו 1,447.

כיום משרתים בצה"ל סדר גודל של 3,500 חיילים חרדים, והיעד של צה"ל תוך חמש שנים הוא שבכל רגע נתון ישרתו בצה"ל כ-10,000 חיילים חרדים.

מיהו חרדי?

הנתונים אותם מציג הצבא לפיהם, כביכול, אין השפעה להקשחת העמדות בציבור החרדי בכלל ובקרב 'הרבנים בפרט, על הנתונים בשטח, נראים מעל לפני השטח תמוהים.

כל מי שמכיר את הרחוב החרדי יודע כי דווקא בשל העובדה שהגיוס החרדי מצטייר היום כסוג של ניסיון כפייה מצד מפלגת 'יש עתיד' וראשה השר יאיר לפיד - הנתונים אמורים להעיד על ירידה.

אז איך יתכן שהם בעלייה?

מעדות של מקור בכיר המכיר את התנהלות הדברים עולה, כי כשהוקם השח"ר החרדי לסוגיו היה הסיכום של הקודקודים החרדים עם הצבא כי לא יגויסו בחורי ישיבה. אלא שעם השנים החל צה"ל לזייף במימוש הסיכומים, ומשנה לשנה עלה מספר הבחורים ששובצו לשירות. אם בתחילה גויסו החיילים החרדים רק לתחומים מהם יוכלו בצאתם מהשירות לעשות לפרנסת ביתם, הרי שעם השנים החל צה"ל לגייס חרדים גם לתחומים שאינם כוללים הכשרה לתעסוקה אזרחית. מה גם שעם השנים החל הצבא לשלב ביחידות השונות, כולל בשח"ר לסוגיו, גם חיילים ד"ליים.

במקור, אומרים אותם מקורות, יועד השירות לחיילים חרדים בלבד, שהרי הציבור הד"לי יכול למצוא לעצמו אפיקי שירות מגוונים בצה"ל ואינו נזקק לתחומים החרדיים בהם משקיעה המדינה הרבה יותר מבחינה תקציבית ומבחינת ההתאמה למגזר.

אילו היה הצבא מניח לצלמי וכתבי העיתונות החרדית להגיע אף הם אל הבקו"ם ולראות במו-עיניהם את המתגייסים החדשים, יכולנו לקבוע האם מדובר בחרדים אם לאו. אלא שכאשר מדובר בצבא - הדברים סגורים לתקשורת. שכן, למרות שוועדת חוץ ובטחון והוועדה לשוויון בנטל הוזמנו - התקשורת לא.

לפי עדות נוכחים בשטח, אכן מתברר כי חלק מהמגוייסים היום הינם דתיים, ולאו דווקא חרדים.

נקודת מחלוקת נוספת היא בשאלה מיהו חרדי: לפי צה"ל חרדי הינו מי שמקום לימודו האחרון היה בישיבה חרדית. אך אין זה מחייב שאכן אחד כזה נותר חרדי.

החיילים החרדים מרוצים

לקראת מחזור הגיוס היום, פרסם אגף כוח האדם בצה"ל גם סקר שביעות רצון בקרב חיילים חרדים המשרתים בצבא. לפי הנתונים, קיימת שביעות רצון גבוהה מהשירות הצבאי.

אלא שחובה להדגיש כי מדובר בסקר שנערך לפני כארבעה חודשים, לפני שינוי המצב ברחוב
החרדי, וכן, הסקר כלל את חיילי שח"ר ולא את חיילי גדוד 'נצח יהודה'.

מהסקר עולה, כי 79% מהחיילים החרדים שבעי רצון מהיחידה בה הם משרתים. 73% מהחיילים הביעו שביעות רצון גם מההתחשבות שגילה צה"ל ברצונותיהם בתהליכי השיבוץ. בתשובה לשאלה "באיזו מידה התפקיד שבו אתה משרת היום תואם את הציפיות שהיו לך לפני הגיוס?", השיבו 58% מחיילי שח"ר תשובה חיובית. 90% מהם העידו כי חשוב להם להצטיין בתפקידם בצבא. 72% סיפרו כי הם מרגישים שהתפקיד תורם להם, מתוכם 76% סבורים שהתפקיד יסייע להם בעתיד. 85% מהמשתתפים הביעו גאווה בשירותם בצה"ל.

שלושה רבעים מהחיילים שהשתתפו בסקר הסכימו עם המשפט "צה"ל זוכה להערכה רבה בחברה הישראלית". מנגד, כשנשאלו באיזו מידה הם מסכימים עם המשפט "מי שלא משרת בצה"ל הוא אזרח טוב כמו מי שמשרת בצה"ל", רק 36% מהחיילים החרדים השיבו תגובה חיובית.

עוד עולה מהסקר, כי 37% מחיילי שח"ר הביעו נכונות לצאת לקצונה ו-55% הביעו נכונות לשרת בקבע. 32% מהמשתתפים סימנו תשובה חיובית באשר לשאלה "באיזו מידה את/ה סבור/ה כי כל מי שעושה שירות חובה צריך/ה לעשות שירות מילואים ארוך". לשאלה "להערכתך, באיזו מידה חיילים בתפקידך יהיו מוכנים/ות לבצע שירות מילואים ארוך", השיבו 78% בחיוב.
חיילים חרדים צה''ל שביעות רצון בקו''ם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד