י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
התעלמו מישראל

בית משפט באיראן דורש פיצוי של 4.3 מיליארד דולר מארה"ב

בית משפט באיראן האשים את ממשל ארה"ב ובכירים אמריקאים רבים לשעבר כאחראים להרג של מדעני גרעין איראנים ודרש פיצוי כספי. בפסק הדין, כפי שדווח בתקשורת במדינה, לא צוינו שמות התובעים

דולרים: אילוסטרציה
דולרים: אילוסטרציה צילום: pixabay

המועצה העליונה של איראן לזכויות אדם, המהווה חלק מהמחלקה לעניינים בינלאומיים של מערכת המשפט, אמרה ביום חמישי, כי בית המשפט בטהרן קבע כי ארה"ב חייבת לשלם 4.3 מיליארד דולר פיצויים, לכל המשפחות שיקיריהן מצא את מותו בנסיבות חשודות, בית המשפט פסק כי הפיצוי הוא בגין הפרות של וושינגטון על ההתחייבויות הבינלאומיות באמצעות תמיכתה וסיועה לישראל בביצוע "פעולות טרור נגד מדעני גרעין", איראן לא התייחסה לישראל מאחר והיא אינה מכירה בישראל.

סוכנות הידיעות IRNA האיראנית אמרה כי התביעה הוגשה על ידי "משפחות השהידים" על הנזק הפיזי, הפסיכולוגי והכספי שנגרם להם עקב ההרג. על פי פסיקת בית המשפט, 2.150 מיליארד דולר נבעו מהנזקים החומריים שנגרמו לתובעים, וסכום זהה נחשב כאמצעי ענישה. פסק הדין, כפי שדווח בתקשורת במדינה, לא צוינו שמות התובעים.

עד 2016, בתי המשפט בארה"ב העניקו לתובעים סכום כולל של 56 מיליארד דולר לתשלום על ידי איראן או גופים איראניים. ומ-2016 העניקו עוד כמה מיליארדי דולרים. הכמויות הגדולות הללו של פסקי דין תלויים ועומדים נגד איראן בכוונה, פסקי הדין הכספיים עשויים להוות גורם להרתעת חברות מלהשקיע באיראן או לעשות איתה עסקים גם לאחר הסרת הסנקציות.

איראן החליטה "להחזיר" באותה מטבע ותבעה בכירים אמריקאים, 37 נאשמים כולל ממשלת ארה"ב, מחלקת המדינה, משרד ההגנה, הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, הנשיאים לשעבר ברק אובמה ודונלד טראמפ, מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו, בריאן הוק בכיר בבית הלבן, ושר ההגנה לשעבר אשטון קרטר.

"לנאשמים" אין נכסים תחת סמכות השיפוט האיראנית שניתן לתפוס או למכור, והצעד של בית המשפט בטהרן, יכול להיות תכסיס או פשוט מעשה תעמולה לקהלים מקומיים.

ישראל יש לציין, מעולם לא לקחה אחריות רשמית על אף אחד מפעולות החיסול והחבלה הללו, אך גם מעולם לא הכחישה מעורבות.

ארה''ב איראן ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד