י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

קרע ב'עדה': האם הגר"מ שטרנבוך יתפטר?

פרשת 'מתחם גולובנציץ' • בד"צ ה'עדה' אימץ את עמדת 'אתרא קדישא' בניגוד לדעת הגר"מ • השותפים במתחם: "לא נשתף פעולה עם ארגון שביזה את הרב אלישיב"

הגר"מ שטרנבוך. צילום: מנחם הלוי
הגר"מ שטרנבוך. צילום: מנחם הלוי



סערה בבית הדין של העדה החרדית: הבד"צ פסק אמש (ד), בפסיקה תקדימית, שמכריעה את גורל מתחם גולובנציץ' בבית שמש.

לאחר שנות מאבקים קבע הבד"צ כי אסור לחפור במתחם מחשש להמצאות קברים יהודים במקום. עבור אלו הסרים למרות הבד"ץ, מדובר במכת מוות וסתימת הגולל על הפרויקט, זולת אם היזמים יהיו מוכנים לאמץ פתרון הנדסי, שהוצע על ידי 'אתרא קדישא'.

הדיון שנערך היום, הגיע בתגובה למכתב ששגרה הנהלת 'בנין שלם', של תנועת דגל התורה, ובו הודיעה כיח לא תאפשר ל'אתרא קדישא' לפקח באתר.

במכתב שעליו חתמו הרבנים משה פרנק ורבי מנחם בלומנטל, נאמר כדלהלן: "לאחרונה, ישנו גורם אינטרסנטי המפיץ שמועה, כאילו ואנו עומדים לקחת פיקוח על עבודות הפיתוח מאנשי 'אתרא קדישא'. בעקבות שמועות אלו, החלו להגיע פניות בכתב ובעל פה של קונים, המוחים על שיתוף פעולה עם הארגון שפגע וביזה את מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל".

וכאן שבים רבני העמותה ומבהירים ברורות: "היות ואנשי אתרא קדישא, פגעו בצורה נלוזה במרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל וממשיכים במעשיהם, גם בימים אלו, כשרק לאחרונה פגעו בגאונים מרן גאב"ד הגר"נ קרליץ ומרן הראב"ד הגאון רבי משה שטרנבוך, אין לנו שום אימון באנשים אלו ובוודאי שלא בנושאים הלכתיים. "בנין שלם" לא תשתף שום פעולה וכל שכן, לא תיתן לאתרא קדישא או מי מטעמם לפקח על העבודות".

לא זימנו את הרוכשים

על שולחן 'אתרא קדישא', מונח מכתב של מהנדס אזרחי, שהוצא בתיווכו של הרב אליעזר קסטנבוים, שנכנס לעובי הקורה כזכור, מאז ביקורו של האדמו"ר המהרי"י מסאטמר בחורף האחרון, כדי לתווך בין הניצים,

'בנין שלם' דחתה את ההצעה ופרסמה את המכתב הנ"ל, לרגל אסיפה שהיא מתכננת לרוכשיה, בימים הקרובים. לעומת זאת, חברת 'גבעת ירושלים' שבראשות הרב אברהם סלונים ומספר עסקנים נוספים, השותפים לפרוייקט, מתמהמהים בשלב זה, להשיב על ההצעה. הסיבה פשוטה: מדובר בייקור משמעותי של הפרויקט, שיהפוך אותו לכאורה לבלתי משתלם.

ישנם הטוענים, שנרקם דיל בין 'בנין שלם' ל'גבעת ירושלים' ולפיו 'בנין שלם' תהיה ה'סרבנית' הראשונה ועל פי ההתפתחויות הדינמיות בשטח, תשקול 'גבעת ירושלים' את המשך צעדיה. יש לציין, כי אנשי 'גבעת ירושלים' מזוהים בחלקם עם העדה החרדית, אך בסוגיית הדיור, היא יושבת על הגדר בלית ברירה, מכיוון שהדעות חלוקות בקרב דייני העדה החרדית, כיצד להתנהל בסוגיה.

עו"ד ישראל גור, שמייצג מספר רוכשי דירות בפרוייקט כתב לבד"צ, שלאחר בדיקה משפטית ראשונית שעשה, בזמן הקצר מאז פנו אליו מרשיו, התברר כי לכאורה לא ניתן לתבוע על פי ההסכם את בעלי הקרקע. "מכאן ", מטעים עו"ד גור, "כי כל החלטה מכל סוג שהוא שתתקבל, עלולה לגרום ללקוחותיי נזק ממוני כבד מאד, עד כדי חלילה איבוד כל כספם אשר השקיעו בקניית הדירה, כסף עליו התחייבו במשכנתאות והלוואות אחרות".

משכך, סבור גור, הדיירים הם בעלי הדבר והעניין בכל דיון, אשר אמור להתקיים בפני בית הדין שליט"א ועל פי דין תורה, אין לדון בעניינם מבלי לשמוע את טענותיהם שמשקלן חשוב.

על פי טענת הרוכשים, הרי שבית הדין לא זימן עד כה, אף גורם הקשור לבניה. לא את היזמים, לא את בעלי המתחם גולובנציץ' ולא את הדיירים. כך גם לא זומנו אנשי המקצוע שחוות דעתם כבר פורסמה, בהם ארכיאולוגים שונים והמומחים הרב זלמן קורן והרב אליהו פויזן, ששללו את העובדה כי ישנו היתכנות לקברים יהודים. גם המפקח מטעם הבד"ץ, הרב רפאל ליפשיץ, שמונה על ידם לפקח על חישוף השטח, לא אישר את המצאות הקברים. "הפקח היחידי שעמדתו התקבלה ללא עוררין, הייתה של ישראליק אייזנבך, איש אתרא קדישא", הם טוענים.

אולם בית הדין אמר את דברו וחרץ את גורלו של הפרויקט, בשלב זה. על פי הרוכשים, כספם בסך 350,000 שקלים, אותו כבר השקיע כל אחד, ירד לטמיון. "הגאב"ד נכנע לאתרא קדישא , שהתעקש מאז הרגע הראשון, כי אסור לחפור בשטח ויהי מה. הארגון לא טרח להסביר, למה למשל, כאשר בנו את שכונת 'הולילנד' מותר היה לחפור במקום, על אף שנמצאו בו קברים לטעמם, ואילו כאן אסור?".

"עשו לנו בעצם משפט שדה וגרמו לנו עוול גדול. אנשי גולובנציץ', טענו, כי הם מוכנים לתת לנו קרקע חלופית, במידה והם יזומנו לבית הדין, וכאשר תינתן להם הזכות להשמיע דעתם ורק לאחר מכן, במידה והבד"ץ יקבע, כי אין מנוס מעצירת העבודות, הם יפצו את לקוחותיהם. אולם ברגע שההחלטה ניתנה רק במעמד צד אחד, קרי אתרא קדישא, והם לא חתמו בוררות בפני הבד"ץ, הם אינם מחוייבים בכך", קובלים הרוכשים.

"מדובר בהשקעה של חצי מיליארד שקל. מן הראוי היה , כי אנשי גולבנציץ', שהם בעלי הענין בסוגיה, יזומנו לשמיעת דעתם. בנוסף, אנשי גולבנציץ', מדגישים, כי כל עוד שאף אחד לא קבע, כי אכן מדובר בקברי יהודים, גם לא הבד"ץ, אין לאף אחד את הזכות לתבוע מהם את כספם". מוסיפים הרוכשים להתאונן.

האם הרב שטרנבוך יתפטר

לפסיקה הזו קדמה סאגה, שלא מוסיפה כבוד לבד"ץ: ראב"ד העדה החרדית, הגר"מ שטרנבוך התומך בהמשך העבודות, טען כי אסור לגאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט ווייס להשתתף בדיונים כיוון שהינו משמש כנשיא ארגון אתרא קדישא, (לצד האדמו"ר מפשעוורסק והגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק ראש ישיבת בריסק).

לאורך כל התקופה. הגר"מ לא השתתף בדיון וכך גם הגרי"מ יורוביץ שנעדר ממנו. ההחלטה הוצאה בהעדרם ובלא חתימתם.

על פי השמועות, המכתב האמור, עלול ליצור קרע משמעותי ואולי גם פיצול בעדה החרדית. אפשר, כך טוען רב סרן שמועתי, שהגר"מ מתכוון להודיע על התפטרותו מתפקיד הראב"ד, לאחר שנקעה נפשו מהעובדה, שקולו לא נשמע ומתקבלים החלטות בניגוד לדעותיו.

גורמים נוספים טוענים, כי מספר מוצ"ים המכהנים תחת המטרייה של העדה החרדית, איימו, כי במידה והבד"ץ יכריע כעמדת 'אתרא קדישא', הם יפרשו ממנה וישמשו כמוצ"ים מטעם עצמם ללא תלות בעדה החרדית. בשלב זה, לא השמיע הגר"מ באופן רשמי ומוצהר את עמדתו, לכן קשה לדעת, מה ילד יום.

ב'אתרא קדישא' דוחים את הטענות הללו מכל וכל ושוטחים את דעתם בסוגיה. לדבריהם, הבד"ץ הורה לחפור שלוש מערות כזכור, כדי לוודא את המצאות הקברים. בשטח נמצאו פירים עמוקים. משהעמיקו לחפור, נמצאו בכוכים הצדדים אבני גולל. בהסכמת הארגון, נפתחו אבני הגולל ובהם נמצאו עצמות אדם.

"למעשה", אומרים ב'אתרא קדישא, "די היה בזה כדי להפסיק את החפירות, אולם הסכמנו להמשיך ולחשוף את השטח, כדי לבדוק מה קורה בכל הרדיוס של המקום. עד כה בוצע חישוף ל 85 אחוזים מהמתחם. נמצאו בו 470 פירים ומתוכם, 60 פירים שבהם כוכים צדדים. באותם כוכים נמצאו אבני גולל, המלמדים על המצאות קברים תחתם".

לטענתם, לא היה צורך לפתוח את אבני הגולל שבפירים הנוספים, לאחר שבעבר כבר גילו תחתם עצמות האדם. כתימוכין, הם מביאים את דברי הארכיאולוג הנודע פרופ' דן בהט שכאשר ביקר בשטח, התבטא כי "הרבה זמן לא ראיתי, שדה קבורה כזה גדול". בהט הדגיש כי זו קבורה כנענית. באתרא קדישא מתעקשים, כי גם הרב קורן הודה כי מדובר בקברים אלא שלטענתו, הוא הולך בשיטת בהט, כי הקברים הם מתקופת הכנענים, לצד מספר פירים, שהם לדבריו מאגרי מים או אסמי תבואה.

גם הרב דוד שמידל עצמו, יו"ר אתרא קדישא, לא משוכנע כי מדובר בקברים יהודים. אולם לדבריו, צורת הקבורה שנמצאה, מופיעה במקורות , כמי שהיא בחזקת קבורה יהודית, למרות שיתכן שגם נכרים נקברו בצורה כזו.

"בארץ ישראל", אומר הרב שמידל, "עלינו ללכת במקרה של ספק כזה, לחומרא, כפי שהורונו רבותינו בעל ה'מנחת יצחק' והגר"י אברמסקי זצ"ל ועוד פוסקים. לכן, לא ניתן להמשיך לחפור בשטח. זולת אם ירצו לבנות על גבי כיפין".

דעתו העקבית של הרב שמידל, זכתה איפוא, לאחר מאבק ארוך ומתיש, בגושפנקא של העדה החרדית באורח סופי.

הימים הבאים ילמדו מה יהיה גורל המתחם. אפשר וכל הרוכשים המזוהים עם העדה החרדית, ימכרו את חלקם לציבור הליטאי, אותו מייצגת עמותת 'בנין שלם'.
הגר בית שמש קברים בד''צ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד