י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הדחת חוסיין טאא'ב

מבוכה בטהרן: בכירים באיראן קוראים ל"טיהור" בארגון הביון

גורמים באיראן ששוחחו עם כלי תקשורת אופוזיציוני חושפים את עומק המשבר בשירותי הביטחון האיראניים בעקבות שרשרת הכשלים המודיעיניים שהובילו להדחתו של חוסיין טאא'ב, ראש ארגון הביון של משמרות המהפכה. מתנגדיו של טאא'ב בגופי המודיעין והביטחון דורשים לערוך טיהור בארגון הביון

מבוכה בטהרן: בכירים באיראן קוראים ל"טיהור" בארגון הביון
חוסיין טאא'ב צילום: Iran International

אמש (חמישי) הודתה איראן באופן רשמי כי חוסיין טאא'ב, ראש ארגון הביון של משמרות המהפכה, הוחלף במוחמד קאזמי, שבניגוד לקודמו אינו איש דת אלא "בירוקרט אפור". השינוי, שנחשב למהלך מרכזי של המנהיג העליון עלי חמינאי, מגיע לאחר סדרה של חיסולים עלומים של קצינים בכירים במשמרות המהפכה ומתקפות על מתקני הגרעין והצבא של איראן. את כל אלו מיחסים באיראן לישראל ובכירים במערכת הביטחון האיראני קוראים ל"ניקוי שורות" במשמרות המהפכה. 

ערוץ הטלוויזיה איראן אינטרנשיונל המשדר מלונדון בשפה הפרסית, לארבעים מיליון צופים, חושף כי המפקד הראשי של כוח קודס של משמרות המהפכה, אסמעיל קאאני, ואסמעיל חטיב, שר המודיעין, היו שני המבקרים הבכירים ביותר של טאא'ב, שחיכו זמן רב לנפילתו, וכעת, עם סדרת הכישלונות המיוחסת לו, קיבלו הזדמנות לדחוף להדחתו.

מתנגדיו של טאא'ב טוענים שוב ושוב כי שירות הביון בהנהגתו נכשל בביצוע המשימות. בחודשים האחרונים שלחו ראשי מודיעין וביטחון אחרים הודעות חוזרות ונשנות ישירות ללשכתו של חמינאי בדרישה לפטר את אלה שהלכו רחוק מדי בשימוש בסמכויותיהם "לנטרול טרור וריגול" בתוך המדינה.

מתנגדיו של טאיב טענו שארגונו אינו נוקט ב"סטנדרטים היסודיים לנטרול פעולות טרור". הם גם טענו כי גיוסם של גורמים "חובבנים ולא מקצועיים" במבצעים חוץ-טריטוריאליים פגע בישויות הביטחוניות האחרות של איראן.

בשבועות האחרונים דווח על תוכניות של איראן לתקוף ולפגוע בישראלים ואחרים בחו"ל, גורמים ישראלים אמרו ביוני כי מזימות לפגוע בישראלים בטורקיה סוכלו והפצירו באזרחים לא לנסוע לאיסטנבול. אנקרה דיווחה השבוע שארגון הביון שלה עצר כמה פעילים איראנים, שר החוץ יאיר לפיד שביקר בטורקיה הודה לטורקים על כך.

מתנגדיו של טאא'ב בגופי המודיעין והביטחון דורשים לערוך טיהור בארגון הביון של משמרות המהפכה: לפטר אנשי מפתח והגדרתו מחדש של הארגון, כך שיילקחו ממנו חלק נרחב מסמכויותיו.

לרפובליקה האסלאמית שני ארגוני מודיעין עיקריים: משרד המודיעין וארגון המודיעין של משמרות המהפכה. המשרד נמצא בשליטת הנשיא ורואה עצמו כגורם המקצועי ביותר. אבל למעשה, הוא נשלט גם על ידי חמינאי, שבוחר את השר המכהן.

המבצעים של מערך המודיעין של משמרות המהפכה מחולקים לשתי יחידות: מבצעים מיוחדים (יחידה 4000), ומבצעי ריגול (יחידה 1500). בתקופת הנהגתו של טאא'ב התחלף תפקידה של יחידה 1500 לפעולות טרוריסטיות בחו"ל, שספגו כשלים חוזרים ונשנים במשימותיה, שהובילו לקריאות לפיטוריו.

מחליפו של טאא'ב, מוחמד קאזמי, נתפס בעיני אחרים כ"ביורוקרט אפור" ואינו נחשב לאיש "מבצעים". מינויו, אם כן, הוא ניסיון לבצע שינויים על ידי פיטורי אנשי מפתח ובכירים רבים במשרד המודיעין.

ההתנקשות ב-22 במאי של בכיר במשמרות המהפכה בטהראן, שהיה אחראי על חלק מהמבצעים כראש יחידת 840 היה "הכישלון החמור ביותר" עבור טאא'ב מנקודת המבט של מתנגדיו. חלקם אף ציינו כי כישלונו גדול יותר לאחר שסיאד אפילו לא הוזהר על איומים נגדו.

מכות נוספת שספג טאא'ב, לפי מקורות של איראן אינטרנשיונל, הגיעו עם מעצרם של שלושה קצינים בכירים ממשרד המודיעין באיחוד האמירויות הערביות בנובמבר 2021, מעצר שדרש חודשים של משא ומתן דיפלומטי כדי לשחרר אותם; מעצר של עשרות אנשים בקפריסין בגין קשרים עם משמרות המהפכה ומעורבות במזימה להרוג את טדי שגיא, איש עסקים ישראלי בשנה שעברה; ומעצרים נוספים בטורקיה בפברואר בגין תוכנית להרוג איש עסקים ישראלי נוסף, יאיר גלר.

דוגמה עדכנית יותר הייתה חשיפת מזימה לחטיפת שגריר ישראל לשעבר בטורקיה, שהשפילה עוד יותר את המודיעין האיראני ונתנה יותר קרדיט למודיעין הנגדי הישראלי. התקרית הביאה לביטול ביקורו של שר החוץ חוסיין אמיר-עבדולהיאן בטורקיה.

אלה הובילו להאשמות נוספות נגד טאא'ב, כי לא רק שכשל במשימותיו, אלא שאף הזיק לאיראן.

איראן משמרות מהפכה משמרות המהפכה האיתוללה עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד